3706
Sök

Hur sitter bältessträckaren på Volvo 940 ?

Pim_Pim
29 juli 2012
Trådstartare
#1
Tja.

Bältessträckaren är utlöst så det är rätt svårt att ta på sig bältet nu ! wink
Hur fixar jag problemet ?
Vad ska jag byta ut för att kunna använda bältet som vanligt igen?

1 758 Inlägg
29 juli 2012
#2
Sträckaren sitter i bältesrullen under täckpanelen på B-stolpen.
Varför har den löst ut? Har du krockat bör hela bältet med sträckare och rulle bytas ut.
Tveksamt om det går att återställa den överhuvudtaget. Vissa (men vad jag minns inte alla) 940 har pyrotekniska sträckare, de går garanterat inte att återställa.

Eller är det bara utrullningsspärren som låst sig? Den här jag för mig man kan lirka upp!

Pim_Pim
29 juli 2012
Trådstartare
#3
Jo bilen är krockad, eller den har varit.
Motorbalken fick sig en smäll så rattaxeln böjde sig och då utlöstes airbagen som drog med bältessträckaren.

Jag vill bara kunna använda bältet som vanligt igen, jag behöver ingen ny laddning eller så, det bryr jag mig inte om..

Vet faktiskt inte hur det har gått, jag kan iaf inte dra i bältet. Det sitter fast typ.

BT
110 Inlägg
30 juli 2012
#4
Det är bara att köpa komplett bälte. Hela delen är förbrukad efter en utlösning. Förutsatt att det är en pyroteknisk sträckare som drar åt bältet.

Jag trodde dock att alla 940 hade mekanisk sträckare i stolen som drar ner bälteslåset närmare golvet.

Har du provat att dra hårt i bältet så att det lindas upp tätare på rullen, och sen släppa efter för att se om det frigör låsmekanismen?

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

Pim_Pim
30 juli 2012
Trådstartare
#5
Jag kan inte rubba bältet, det hänger så prydligt på b stolpen.
Sitter som gjutet..

EDIT: Så jag behöver bara hänga dit "nya" bälten med rullare då?
Antar att det inte går att ta bort sträckaren och sen använda bältet igen..
Senast redigerat av Pim_Pim (30 juli 2012)

Pim_Pim
30 juli 2012
Trådstartare
#6
Okej, då vet jag lite hur det ligger till.
Men det blir att plocka begagnade, måste ju kosta en hel del på Volvo.
Och jag vill inte lägga ner så mycket pengar på en gammal Volvo..
Senast redigerat av Pim_Pim (30 juli 2012)

Pim_Pim
30 juli 2012
Trådstartare
#7
Okej då vet jag, borde ju gå att sätta dit gamla bälten utan nån sträckare också.
Men men, jag ska plocka ner mitt först så jag ser hur det ser ut, blir lite lättare att förstå då.

Pim_Pim
30 juli 2012
Trådstartare
#8
Okej tack.
Näe, dom hänger där uppe vid b stolparna..
Svårt att rycka i dom med eftersom dom inte flexar nånting..

Pim_Pim
30 juli 2012
Trådstartare
#9
Uppdaterar sen i projekttråden.
Tack så länge iaf.

5 111 Inlägg
30 juli 2012
#10
Har för mig att 940 har pyrotekniska sträckare när de har SRS, de mekaniska sitter på bilar utan. (Kan minnas fel)

Kommer det inte indikera fel på SRS-systemet om man sätter dit ett gammalt 740-bälte utan sträckare? I så fall går det ju inte besiktiga med sådana.


Pim_Pim
30 juli 2012
Trådstartare
#11
Volvo544special65 skrev:
Har för mig att 940 har pyrotekniska sträckare när de har SRS, de mekaniska sitter på bilar utan. (Kan minnas fel)

Kommer det inte indikera fel på SRS-systemet om man sätter dit ett gammalt 740-bälte utan sträckare? I så fall går det ju inte besiktiga med sådana.

Jodå, det indikerar på fel redan nu eftersom airbagen är utlöst.
Men att komma undan från bilprovningen men det är det minsta problemet. wink

Laddtryck :)
431 Inlägg
31 oktober 2015
#12
Tjena! Bumpar tråden lite i hopp om att någon vänlig själ vill hjälpa mig. Har samma problem i en 940 som då är utrustad med SRS, är de bara att byta själva sträckaren? Vågar man göra de själv om man aldrig gjort de förut? Samt hur släcker man SRS lampan?

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)

17 Inlägg
1 november 2015
#13
För att uppdatera er lite såhär efter 3 år så blev bilen kanon, bytte hela köret .

Laddtryck :)
431 Inlägg
1 november 2015
#14
pim_pim skrev:
För att uppdatera er lite såhär efter 3 år så blev bilen kanon, bytte hela köret .

Var fick du tag i allt? Skroten säljer ju inte hela "köret".. Samt hur släckte du SRS lampan?

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)

17 Inlägg
2 november 2015
#15
Kevolvo skrev:
pim_pim skrev:
För att uppdatera er lite såhär efter 3 år så blev bilen kanon, bytte hela köret .

Var fick du tag i allt? Skroten säljer ju inte hela "köret".. Samt hur släckte du SRS lampan?

Jag plockade från en skrotad bil.

Det där ang lampan så gick jag den lates väg.
Jag tog bort lampan och monterade en ratt utan airbag original.
Och slutligen tog jag bort alla dekaler som avslöjade att bilen en gång i sin storhetstid hade SRS, var lite paranoid.

Vet dock inte om besiktningen kan se om bilen ska ha airbag original eller inte. Men men, bilen fick blankt papper och alla var nöjda.

Laddtryck :)
431 Inlägg
2 november 2015
#16
pim_pim skrev:
Kevolvo skrev:
pim_pim skrev:
För att uppdatera er lite såhär efter 3 år så blev bilen kanon, bytte hela köret .

Var fick du tag i allt? Skroten säljer ju inte hela "köret".. Samt hur släckte du SRS lampan?

Jag plockade från en skrotad bil.

Det där ang lampan så gick jag den lates väg.
Jag tog bort lampan och monterade en ratt utan airbag original.
Och slutligen tog jag bort alla dekaler som avslöjade att bilen en gång i sin storhetstid hade SRS, var lite paranoid.

Vet dock inte om besiktningen kan se om bilen ska ha airbag original eller inte. Men men, bilen fick blankt papper och alla var nöjda.

Ahh tack!! Har nämligen gjort samma sak med både ratt och srs lampa. Är också nojjig över om de vet att bilen har haft srs eller inte, var satt alla dekaler vet du de?

Samt hur gjorde du med tutan, min ratt (utan airbag) har nämligen inga kablar, hade din det? Hur koppla du den till bilen? För kontakten gick ju in i den genomskinliga plastgrejen som är till airbag ratt så hur kopplar man direkt från den kontakten till ratten?

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)

17 Inlägg
2 november 2015
#17
Hehe okej.

Var ett tag sen jag mekade med bilar, men jag kommer ihåg att jag hade en i dörröppningen på förarsidan, en eller två i motorutrymmet som syntes direkt. Och en gul dekal på rattstången/knutkorset eftersom jag bytte den med.

Man får ta släpringen eller vad det nu heter från en bil utan airbag och sätta på din.

Laddtryck :)
431 Inlägg
2 november 2015
#18
pim_pim skrev:
Hehe okej.

Var ett tag sen jag mekade med bilar, men jag kommer ihåg att jag hade en i dörröppningen på förarsidan, en eller två i motorutrymmet som syntes dire[img][/img]kt. Och en gul dekal på rattstången/knutkorset eftersom jag bytte den med.

Man får ta släpringen eller vad det nu heter från en bil utan airbag och sätta på din.

Gött! Tack som tusan! Angående bältet, tog du en pyroteknisk eller en mekanisk bältessträckare? Något man behöver tänka på när man byter allt?
Senast redigerat av Kevolvo (6 november 2015)

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)


Sök