3296
Sök

Audi S2 vilken olja?

241 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Som topic, vilken motorolja gör ni med?  Varför just den oljan?

Märke?
Vilka sifror har ni, ex. 10w-50?

Mvh
Svullen big_smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

32 Inlägg
6 augusti 2012
Du ska ju ha delsyntet iaf smile

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
6 augusti 2012
Den erfarenet jag har är att det är nog bra med syntet som klarar att hålla ordentligt tryck i lyftarna vid lite högre temp. Jag har haft lite tickande i min topp på mineralolja och hård hård körning. Visst en lyftare kanske är lite dålig i just mitt fall, men jag tycker/inbillar mig att det är lite mindre bekymmer nu på syntetolja.

siffrorna 5w-10 osv är värme/viskositetsindex. Jag kan inte exakt va dom betyder. Men första sifrar är vid kall och högre siffran är vid varmt. Sen betyder bokstäverna nåt annat som wikipedia får berätta.

Läs på delen om Society of Automotive Engineers. Märkningen på oljor är SAE-standard då.
Inte för att man blir så hemskt mycket klokare i frågan vilken olja man ska ha.

Jag provade rätt å slätt med nått mitt emmellen som verkade bra från hyllan *garv*

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 augusti 2012
Kort om "viskon"...En 10W50 olja betyder att : oljan är i grunden en "10" olja men med varm-egenskaper som en "50" olja. W står för vinter. Kall & varm -viskon mäts vid olika temperaturer, varmviskon är vid 100 grader (tror jag!!), kall viskon vet jag inte vilken temp den mäts vid.

Gällande syntet eller inte så skulle jag köra på helsyntet. Kolla i din instruktionsbok vilka viskoklasser som rekommenderas, man kan avvika från dessa men chansa inte utan kolla så det är "allmänt känt" att den tilltänkta viskon funkar. Min egna bil tex rekommenderas en 10W40 olja i instruktionsboken, numera kör "alla" med 10W60 i motorerna, funkar kalas.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 augusti 2012
dawwe skrev:
Kort om "viskon"...En 10W50 olja betyder att : oljan är i grunden en "10" olja men med varm-egenskaper som en "50" olja. W står för vinter. Kall & varm -viskon mäts vid olika temperaturer, varmviskon är vid 100 grader (tror jag!!), kall viskon vet jag inte vilken temp den mäts vid.

Det var bättre sammanfattat än vad jag lyckades med smile

241 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
Tack för snabba svar! Är det ingen här på garaget som kan nämna vilken olja ni kör med? Har tyvärr ingen instruktionsbok till S2an!

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 augusti 2012
Biltemas helsyntet.
Och innan flamewars börjar hörni: Biltema säljer samma oljor som statoil efter att nån kollade upp det.
Senast redigerat av wadde (10 augusti 2012)

10 Inlägg
10 augusti 2012
Beror på va du har för setup i bilen och hur du ska bruka den.. Jag själv kör Valvoline's race olja
Senast redigerat av AudiJesse (10 augusti 2012)

SMEKT Racing

3 124 Inlägg
10 augusti 2012
TonyWallin skrev:

Varför delsyntet?

32 Inlägg
10 augusti 2012
viccoA skrev:
TonyWallin skrev:

Varför delsyntet?

Nyare bilar > Helsyntet
Äldre bilar som gått en del, i detta fall över 20.000 mil > Delsyntet.

Så resonerar jag och många verkstäder.

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
10 augusti 2012
Rent vetenskapligt sett så beror det på vad för material i lagerbanona i motorn man har och vilken storlek det är på dem.

Syntetolja HAR högre förmåga att bibehålla en oljefilm i de flesta situationer. Därför har nyare bilar (de senaste 20 åren) fått mindre och mindre lagerbanor på t.ex vevaxelns överfall. Anledningen är mindre förbrukning och billigare tillverkningskostnad. Mindre vikt kan det möjligen bli då man kan göra allting kompaktare.

Så det är ju upp till ingengörena som ritade på motorn hur dom tänkt.

I de flesta motorer så kan man klara vanlig vardagskörning på säkert vilka sorters som helst, mineral, del eller helsyntet helt utan att märka nån skillnad.
Det är när man kör lite... glatt i pedalen så att säga, som skillnaden kommer. Då får oljefilmen i en bil gjord för syntetolja högre belastningar och kan "brista" i värsta fall.

En bra syntetolja ska dessutom vara mer beständig mot att bli uppskummad i oljetråget när veven plaskar runt den. Därav så har äldre maskiner större oljetråg för att det inte ska hända med mineralolja.

Många, min far bland annat. Var väldigt skeptiska till syntetoljorna när dom var nya. Dom klarade värme och kyla väldigt väldigt dåligt på den tiden. Nu pratar vi tidigt till mitten av 80-tal.
Men nu förtiden så är en syntetolja på alla plan oftast bättre på det mesta, värme-kyla, tryckbeständighet i oljefilmen på lagerbanor och andra punkter som man har nån form av utänkt tillsats för.

Medans en mineralolja från början alltid är en "naturprodukt" så gör man det bättre med olika tillsatser och blandningar.

Det är en hel vetenskap som sagt

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 augusti 2012
Håller med "wadde". Sen skall man komma ihåg att oljetryck är inte "allt". En tunn bra smörjande syntet kan mycket väl ge lägre oljetryck men bättre smörjning! Dvs ett högt flöde är positivit! Givetvis så får oljetrycket inte sjunka allt för mycket, men säg att man har 2 bar på tomgång med en viss olja o byter sedan till en tunn, lättflytande helsyntet o får bara dryga 1 bar, så betyder det inte att motorn (lagrena) har sämre smörjning. Däremot kan det vara som så att lagerspelet är mer anpassat efter en olja som är "tjockare" när den är varm...
Senast redigerat av dawwe (11 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Touch by U
910 Inlägg
3 124 Inlägg
12 augusti 2012
TonyWallin skrev:
viccoA skrev:
TonyWallin skrev:

Varför delsyntet?

Nyare bilar > Helsyntet
Äldre bilar som gått en del, i detta fall över 20.000 mil > Delsyntet.

Så resonerar jag och många verkstäder.

Knappast på bilar med turbo och mycket effekt. Du vill ha en olja som tål höga temperaturer och som har så stark oljefilm som möjligt, jag hade inte valt en delsyntet.

Sök