3509
Sök

4WD vs. 2WD

215 Inlägg
31 augusti 2012
Team-Adolfsson skrev:
matteeee skrev:
Team-Adolfsson skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y

Audi är ju ganska överbevisade att deras 4x4 suger stenhårt lol

Källkritik är inget begrepp du känner till?

självklart.

förklara gärna vad dom gör annorlunda med audisarna

finns hur många filmer som helst som visar att audis quattro är värdelös

http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM

Gratis, BMW har lyckats att konstruera ett förhållande som kanske får några mindre vetande personer att välja BMW som nästa bil.

Här har några andra gjort ett test till Audi's fördel då BMW får problem.
Denna film ligger nog inte BMW bakom.

2:38 in i videon får BMW'n backa för det inte klarar av att köra framåt då bakhjulen inte har något grepp.

Samma sak vid 5:00

Så tror jag därför att BMW'n är värdelös för det ?

Nej, knappast. Vintertid kör den säkert 8'or kring 2WD bilarna.

Senast redigerat av damn_fast (31 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

682 Inlägg
31 augusti 2012
Tack för länkarna!

Men nog är det väl endå 65% drivning i fram isåfall på stock-settings? Min är en TYPE-RA från 96. (Gjord 95 tagen i bruk 96 ) 

För jag har då inte märkt att den är så "jättesugen" att ställa sig på bredden mer än rätt fram utan DCCD omställd?   

Trodde det hade att göra med fyrhjulsdriften bara. Att jag skulle sitta och slita på asfalt å spinna däck kan ni glömma, jag har bara testat grus.. Vill inte leka för mycket med ett fint exemplar! smile

Men om någon då kan förklara för mig hur mycket stegen i DCCD'n hoppar? Min måste alltså vara en "gammal variant" eftersom att type RA var dem första med DCCD'n. Jag har sett på youtube där dom claimar "80% rear 20% front" os.v. när dom åker runt på asfalten..   

Har googlat lite men inte hittat stegens skillnad. Om någon kunde länka där dom hämtat infon skulle vara grymt!

För annars blir det ju bara pajkastning fram å tbx!

Sen huruvida min bil klarar sig på vintern är irrelevant för mig, då hon kommer ställas av och bara busas med lite på isbanan i trakten.

Sen om jag har förstått det rätt.

Med "låst" 50/50 menar vi alltså att 50% av torquen kommer bak och 50% i fram? Isåfall så ber jag om ursäkt för mitt tidigare, för då är det rätt självklart att min inte är så hela tiden! har för mig att fram får mer kräm än bak iallafall!   

Hur som så har den varit underbar att ligga på grusvägar med, bara lite ångest när man åker där. annars äre superbt.

men 4wd är riktigt grymt vintertid, audin fastnade man ALDRIG med.

370 Inlägg
31 augusti 2012
Team-Adolfsson skrev:

Du snackar i nattmössan.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Turbo lover
555 Inlägg
31 augusti 2012
DanneSundin: Nej 65% bak är det. Kan leta fram lite länkar när jag kommer hem från jobbet. Eftersom diffen är helt öppen i grundläget kan den bli 100% bakhjulsdriven om du tappar greppet bak. Grundfördelningen är dock alltid 65 bak och 35 fram.

766 Inlägg
31 augusti 2012
Unleash skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Du snackar i nattmössan.

du behöver inte ta det så hårt bara för du har en audi med quattro:)

370 Inlägg
31 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Unleash skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Du snackar i nattmössan.

jasså du ser det...då ser du att jag har mekanisk låsbar diff vilket dom bilarna i klippen inte har roll
och att använda rullar för att bevisa hur bra/dåligt ett 4wd system är ju ganska korkat
Senast redigerat av Unleash (31 augusti 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

766 Inlägg
31 augusti 2012
Unleash skrev:
cpu1337 skrev:
Unleash skrev:

Du snackar i nattmössan.

jasså du ser det...då ser du att jag har mekanisk låsbar diff vilket dom bilarna i klippen inte har roll

dom nya ska ju inte behöva ha det då systemet ska sköta det automatiskt:)

682 Inlägg
31 augusti 2012
Ni som sitter och naggar lite om 4wd och 2wd, välkommen ut på min åker i vinter! Cirka 6 mil från södertälje.. Lovas fint med snö (känns fan som om vår gård ligger i dödszonen för 10ggr mer snö och regn än ALLA andras. Snön ligger ALLTID kvar här LÄNGST! ) 

Sen så kan vi kika vem som tar sig till andra änden först! 

Sen gör vi samma sak på våra FINA välunderhållna vägar. (räknade till hela 3 plogningar förra året! den du! och då var 2 st på samma dag! ) 

Och jag tar gärna emot länken, vill lära mig nytt skit hela tin! wink

215 Inlägg
31 augusti 2012
DanneSundin skrev:
Ni som sitter och naggar lite om 4wd och 2wd, välkommen ut på min åker i vinter! Cirka 6 mil från södertälje.. Lovas fint med snö (känns fan som om vår gård ligger i dödszonen för 10ggr mer snö och regn än ALLA andras. Snön ligger ALLTID kvar här LÄNGST! ) 

Sen gör vi samma sak på våra FINA välunderhållna vägar. (räknade till hela 3 plogningar förra året! den du! och då var 2 st på samma dag! ) 

Då inget är (2WD vs 4WD) bättre än det andra  (enligt Rquired och några andra) så går det säkert bra om jag kommer med kusinens 325 ?
Senast redigerat av damn_fast (31 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

766 Inlägg
31 augusti 2012
DanneSundin skrev:

ja kommer äga sönder alla 4wd med min 740 med sommardäck utan diffbroms:)

4 146 Inlägg
31 augusti 2012
cpu1337 skrev:
DanneSundin skrev:

Jag har kört 740 med öppen diff och sommardäck i snön, det var en upplevelse:) Skulle göra en vänstersväng på en dubbelfilig väg med rödljus. Jag stog längst fram i kön när det blev grönt. Börjar köra, inget händer fastän det är helt plan mark och kanske 4 cm snö. I med 2an och bara spetta, bilen börjar röra sig framåt i långsam gåtakt:) I med 3an, ut på fullt ställ i gåtakt:)

Nu blir det rött och jag är ungefär halvvägs över vägen och har väll en 130 km/h på bakhjulen och 1 km/h på framhjulen och fullt ställ. Sprutar snö i långa bågar bakom bilen. Dom i mötande filer som jag ligger mitt över och blockerar har nu grönt men dom kan inte köra pga mig.

Tar typ 30 sec för mig att ta mig över vägen, och då börjar folk applodera:)

766 Inlägg
31 augusti 2012
zemet skrev:
cpu1337 skrev:
DanneSundin skrev:

Jag har kört 740 med öppen diff och sommardäck i snön, det var en upplevelse:) Skulle göra en vänstersväng på en dubbelfilig väg med rödljus. Jag stog längst fram i kön när det blev grönt. Börjar köra, inget händer fastän det är helt plan mark och kanske 4 cm snö. I med 2an och bara spetta, bilen börjar röra sig framåt i långsam gåtakt:) I med 3an, ut på fullt ställ i gåtakt:)

Nu blir det rött och jag är ungefär halvvägs över vägen och har väll en 130 km/h på bakhjulen och 1 km/h på framhjulen och fullt ställ. Sprutar snö i långa bågar bakom bilen. Dom i mötande filer som jag ligger mitt över och blockerar har nu grönt men dom kan inte köra pga mig.

Tar typ 30 sec för mig att ta mig över vägen, och då börjar folk applodera:)

nästan värre med svetsad diff då kanar man i sidled hela tiden även om man står still och det spinner:P

682 Inlägg
31 augusti 2012
Då kan ni ju hoppa ut på åkern med sommardäck! Jag har traktor att dra upp så inga problem! wink

1 532 Inlägg
31 augusti 2012
DanneSundin skrev:
Då kan ni ju hoppa ut på åkern med sommardäck! Jag har traktor att dra upp så inga problem! wink

Och jag har ankare o winch

682 Inlägg
31 augusti 2012
Dirtymike skrev:
DanneSundin skrev:

Och jag har ankare o winch

Bra då kör vi på det! AWD VS 2WD MASHUP! roll

2 046 Inlägg
31 augusti 2012
Och jag har Quattro som kan dra upp era jävla pissevolvo 740 Med sommardäck. -.-
Senast redigerat av kannebanne (31 augusti 2012)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Turbo lover
555 Inlägg
31 augusti 2012
Jag som trodde BMW hade värst fanboys smile

1 532 Inlägg
31 augusti 2012
kannebanne skrev:
Och jag har Quattro som kan dra upp era jävla pissevolvo 740 Med sommardäck. -.-

Eller så drar jag upp dig me Forden haha

766 Inlägg
31 augusti 2012
kannebanne skrev:

det är det du inte gör:) du drar 7or på stippen och bergsklättrar med bilen tror du men det är för du är fanboy:) det finns bättre bilar än den du har:)

766 Inlägg
31 augusti 2012
kannebanne skrev:

och det är bevisat att en sänkt 740 med tonade rutor får flickorna på humör:)

Sök