3362
Sök

Tikande ljud från 200sx med kopplingen uppe...

44 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
#1
Har ett konstigt ljud på min 200sx  när kopplingen är in tryckt är det tyst men när man släpper den snabbt så kommer ett tickande ljud. Släpper man den väldigt försiktigt hörs det oftast inget.

Kan något ta skada av detta ?

397 Inlägg
2 oktober 2006
#2
Har samma problem!
Kan kanske vara någon skit i lådan..
Jag har kört rätt hårt och den har inte rasat än, så kör som ett svin och byt låda när den pajjar.. haha wink skämt åsido.. Jag vill gärna också få svar!

44 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
#3
Ingen som vet nått ?

Var kan man föresten köpa en bättre koppling typ sinter ?

dARKiE
5 031 Inlägg
44 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
#5
Tar något skada av det då ?

dARKiE
5 031 Inlägg
3 oktober 2006
#6
ett slitet urtrampningslager brukar visa sig med ett vinande eller malande ljud när kopplingen är nedtryckt..  och som du beskrev felet när jag löst det inlägget en gång till så är det nog inte felet..

om viner/malar så kan det vara det, men när det tickar tror jag det är nåt annat fel.. ?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

9 Inlägg
3 oktober 2006
#7
det är inte uttrampningslagret eftersom det viner/tickar vid nertryckt koppling , antar att ett lager lr nåt har gått i lådan för dig.

44 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
#8
Så det är ingen fara att köra så ?

44 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
#9
Tror det är lammelen som börjar gå slut. När turbon laddar över 0,5 så börjar kopplingen slira.

Får bli att byta till en 6 puckad sinter nu smile


Edit : Vad är ett normalt pris på en sådan ?
Senast redigerat av Erkaa (5 februari 2007)

Kettunen
5 februari 2007
#10
_______------______Lammellerna eller Kopplingsvajjen!!! _______------_______

2 594 Inlägg
5 februari 2007
#11
Kettunen skrev:
_______------______Lammellerna eller Kopplingsvajjen!!! _______------_______
word

44 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
#12
Så det kan också vara kopplings vajern som gör att den slirar vid högre ladd ?

2 117 Inlägg
5 februari 2007
#13
Nedtryckt kopplingspedal och oljud brukar vara ett slitet urtrampningslager, detta eftersom lagret bara arbetar vid just nedtryckt pedal. Det finns även ett litet styrlager som sitter i vevaxeln. Växellådans ingående axel centreras i detta glidlager.Det kan också skapa en del ljud om det skulle vara trasigt/slitet.

Kommer ljudet vid uppsläppt kopplingspedal och vid normal tomgång kan det vara det ingående lagret i växellådan som börjat ge med sig. Det hörs som ett skorrande missljud.
Det ska man inte köra med, bör bytas. Inte speciellt svårt. (Kort bekrivning) Ned med lådan, lossa en täckkåpa inuti kopplingshuset (den som axeln går igenom), ta vara på schimset, lossa bultarna runtom utsidan av kopplingshuset, ta bort en låsring kring lagret (syns under täckkåpan)....dra av lagret, rengör och pressa på ett nytt lager. Återmontera.

Kort sagt så är det inte lätt att avgöra vad som är orsaken till ljudet utan att höra det och undersöka det i praktiken men de vanligaste orsakerna till missljud hos de flesta manuella växellådor brukar vara dessa ovan.


5 710 Inlägg
5 februari 2007
#14
shogun skrev:
Kommer ljudet vid uppsläppt kopplingspedal och vid normal tomgång kan det vara det ingående lagret i växellådan som börjat ge med sig.
Eller att lamellcentrumet och dess fjädrar ser ut så här:
http://www.geting.se/image.php/26273-lamellnara.jpg

Om det är vanligt på en 200 har jag dock ingen aaaaning om.

MVH Jonas
..............

44 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
#15
Om man mera ingående skall beskriva ljudet låter det som ett "klappande" men det kommer inte alltid och försviner oftast efter en stund...

Hur som helst så blir det att byta lammelen först. När lådan ändå är nere får man väl passa på att kontrollera alla lager.

Vet dock inte om man vågar sig på att göra det själv har alldrig bytt koppling och att man inte har tillgång till varmgarage gör inte saken bättre.

397 Inlägg
5 februari 2007
#16
då kan det bli svårt smile
Men jag har dessutom kollat upp, har också hört ingående lager i lådan.. ,min låda har inget ingående lager big_smile

44 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
#17
I mitt fall är jag dock ganska säker på att lammelen är boven. Allt tyder på det då den slirar vid högre ladd, det luktar lite mysko och sen ljudet. Nåja vi får se om det ger resultat.

397 Inlägg
5 februari 2007
#18
men vad menar du med det?
Att lamellen för oljud?
för min skit slirar lite också när man gäsar på

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 februari 2007
#19
WasteGate skrev:
då kan det bli svårt smile
Men jag har dessutom kollat upp, har också hört ingående lager i lådan.. ,min låda har inget ingående lager big_smile
Jo den låda har ett lager om du inte har skruvat bort de ..och då kör du knappast me den lådan tongue


One Man Clan
4 287 Inlägg
5 februari 2007
#20
WasteGate skrev:
men vad menar du med det?
Att lamellen för oljud?
för min skit slirar lite också när man gäsar på
De skulle kanske kunna vara att om era kopplingar slirar vid högt ladd hög belastning ...så borde kopplingen och urtrampningslagret bli väldigt varmt och fett /olja tål inte hur hög temp som helst ... WasteGate de är 99 % säkert att de är ditt utrampsningslager som låter ...och de behöver inte vara defekt utan kan vara andra grejer som gör att de klapprar ... Fettet som är på splinesen till urtrampsningslager brukar torka och kan då göra väldigt konstiga ljud om man ska köra iväg eller så låter de bara när man inte kopplar ...min låter och de är väl typ inget å göra åt de heller ..jag har väl typ vant mig även att de är lite småsegt å höra de varje gång man stannar och har rutan nere



Sök