3307
Sök

Köpa begagnad bil- Seat Lon

146 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan!
Är på jakt efter en ny (begagnad) bil. Vill ha en lite mindre bil och helst en som inte dricker så mkt.
Har hittat en Seat Leon 1,8 20V T.
Är det något att ha? Brukar det vara mkt fel på dom och isf vad?

Ge gärna tips på andra småbilar inte över 30.000 och inga äldre än 2000
mvh

KÄlma

543 Inlägg
5 oktober 2012
Seat är ju byggd av VW nu så det är samma motor som i bla golfen, dock är den byggd i Belgien och inte tyskland, men det kanske inte spelar någon roll.
Tror att VW tog över Seat 1999,
Seat Leon delar reservdelar med A3, Golf och Fabia.
Man ser det även på delarna då dom är märkta med VW och Audi- loggan.

Nu är nog inte 1.8T så bränslesnål, min 1.6 (årsmodell 2001) drar enligt färd-datorn ca 0,7 blandad körning.
Vanligt på 1.8T är att tändspolarna "brukar" ge upp, min granne har en som han fått byta 3 spolar på ett halvår.

Se upp med våta mattor som beror på felaktiga dörrlister som gör att vattnet samlas i nederkant av dörren och sen sipprar in, vid framsätet kan det även läcka in vatten om friskluftsfiltret inte monterats korrekt.
Seat kan byta gummilisterna runt dörrarna men det brukar bara hjälpa i någon månad sen blir det blött igen.
Min har detta problemet med dörrarna, men jag har löst det genom man helt enkelt får öppna dörrarna efter det regnat och låta vattnet droppa ur (kanske är 1 - 3 ml vatten), dock har jag inte haft så mycket vatten som vissa på nätet har, då det finns skräckberättelser hur det har "plaskat" på baksätes mattan.

Rost är väl inget större problem om bilen sköts någolunda väl, karossen är galvad.

Annars är det väl inga större grejer vad jag vet.
Senast redigerat av tobbeh78 (5 oktober 2012)

Trött och bitter?? javisst!

146 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
tobbeh78 skrev:
Seat är ju byggd av VW nu så det är samma motor som i bla golfen, dock är den byggd i Belgien och inte tyskland, men det kanske inte spelar någon roll.
Tror att VW tog över Seat 1999,
Seat Leon delar reservdelar med A3, Golf och Fabia.
Man ser det även på delarna då dom är märkta med VW och Audi- loggan.

Nu är nog inte 1.8T så bränslesnål, min 1.6 (årsmodell 2001) drar enligt färd-datorn ca 0,7 blandad körning.
Vanligt på 1.8T är att tändspolarna "brukar" ge upp, min granne har en som han fått byta 3 spolar på ett halvår.

Se upp med våta mattor som beror på felaktiga dörrlister som gör att vattnet samlas i nederkant av dörren och sen sipprar in, vid framsätet kan det även läcka in vatten om friskluftsfiltret inte monterats korrekt.
Seat kan byta gummilisterna runt dörrarna men det brukar bara hjälpa i någon månad sen blir det blött igen.
Min har detta problemet med dörrarna, men jag har löst det genom man helt enkelt får öppna dörrarna efter det regnat och låta vattnet droppa ur (kanske är 1 - 3 ml vatten), dock har jag inte haft så mycket vatten som vissa på nätet har, då det finns skräckberättelser hur det har "plaskat" på baksätes mattan.

Rost är väl inget större problem om bilen sköts någolunda väl, karossen är galvad.

Annars är det väl inga större grejer vad jag vet.

okej, får åka och titta på den och se hur den är i skicket. tror det var en äldre herre som haft den som pendelbil bara. Problemet med våta mattor är väl ok för det är väl ganska lätt att fixa.
får tacka för snabbt och bra svar.

KÄlma

998 Inlägg
5 oktober 2012
Volkswagen köper Seat 1986. Så står det på wiki.
Har kört några stycken och jag gillar dom, ingen premium bil men helt klart pris värda bilar smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

146 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
LordLife skrev:
Har kört några stycken och jag gillar dom, ingen premium bil men helt klart pris värda bilar smile

det är en 02a som gått 16800, fin i lacken och invändigt. den vill han ha för 25000 smile kanske ska slå till.
Är väll ett stort byte från en volvo 850 glt iaf smile

KÄlma

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
5 oktober 2012
Morbror har en Leon 1,6 -03 och han är jättenöjd med den.

Ingen lyx, men heller inget att anmärka på. smile

998 Inlägg
5 oktober 2012
kalmardezze skrev:
LordLife skrev:

det är en 02a som gått 16800, fin i lacken och invändigt. den vill han ha för 25000 smile kanske ska slå till.
Är väll ett stort byte från en volvo 850 glt iaf smile

Tycker jag låter som ett bra pris smile
Från en väldigt stor bil till en ganska liten bil tongue men jag tror nog den är billigare att äga än 850;in.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
5 oktober 2012
Vattenläckage med våta mattor och läckage från dörrar är lätt fixat.

Jobbade för länge sen på Seat i Årsta.
Där fixade vi dessa problem under service utan kostnad.

För att fixa problemet med dörrarna,
så fick man ta ett rakblad och kapa upp gummit där avrinningshålen var på undersidan.
(dessa täpptes igen när man stängde dörren)

Läckage kunde även uppstå från felaktigt monterat kupéfilter som tidigare nämdes.
Men även uppe i hörnen vid huvgångjärnen pga. dålig tätning.

Detta ska eg. ha fixats på alla berörda Leoner från 99 och framåt.

Jag har en Leon 1.8 20vt -02.
Och detta har jag själv åtgärdat på min bil och har inte tagit in en endaste droppe.

Så kolla om du ser att dessa punkter åtgärdats. smile

Tändspolarna gick oftast sönder inom 3000 mil,
men byttes på garanti till en ny modell med ändring i artikelnumret.

Minns dock inte vilket artikelnummer det ska vara på de nya spolarna.
Annars hade du kunnat kolla om dessa redan var bytta.
Senast redigerat av Räcket (5 oktober 2012)

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

543 Inlägg
8 oktober 2012
Ah givetvis så var det att 1999 kom första Seat Leon.. wink

Trött och bitter?? javisst!

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
8 oktober 2012
tobbeh78 skrev:
Ah givetvis så var det att 1999 kom första Seat Leon.. wink

yes.
Tyvärr så upptäcktes inte dessa fel förrän ca. ett år efter.
Så många bilar fick nya mattor i sina bilar pga. vattenskada och mögeldoft. wink

På verkstan jag jobbade på så kollade vi dessa fel så fort bilarna kom in på service. smile
Hade de inte börjat läcka, så fixade VI iaf detta INNAN det började läcka. big_smile

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Sök