tobbeh78 skrev:
Seat är ju byggd av VW nu så det är samma motor som i bla golfen, dock är den byggd i Belgien och inte tyskland, men det kanske inte spelar någon roll.
Tror att VW tog över Seat 1999,
Seat Leon delar reservdelar med A3, Golf och Fabia.
Man ser det även på delarna då dom är märkta med VW och Audi- loggan.
Nu är nog inte 1.8T så bränslesnål, min 1.6 (årsmodell 2001) drar enligt färd-datorn ca 0,7 blandad körning.
Vanligt på 1.8T är att tändspolarna "brukar" ge upp, min granne har en som han fått byta 3 spolar på ett halvår.
Se upp med våta mattor som beror på felaktiga dörrlister som gör att vattnet samlas i nederkant av dörren och sen sipprar in, vid framsätet kan det även läcka in vatten om friskluftsfiltret inte monterats korrekt.
Seat kan byta gummilisterna runt dörrarna men det brukar bara hjälpa i någon månad sen blir det blött igen.
Min har detta problemet med dörrarna, men jag har löst det genom man helt enkelt får öppna dörrarna efter det regnat och låta vattnet droppa ur (kanske är 1 - 3 ml vatten), dock har jag inte haft så mycket vatten som vissa på nätet har, då det finns skräckberättelser hur det har "plaskat" på baksätes mattan.
Rost är väl inget större problem om bilen sköts någolunda väl, karossen är galvad.
Annars är det väl inga större grejer vad jag vet.