2318
Sök

Volvo 244 b230f drar 1,3L milen. varför?

908 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
Tanka 50L bensin  för och se hur mkt den drar. Kom 37mil sen va tanken tom så delar man de blev de 1.31L per mil
Och då har jag snålkört den riktigt. Ska inte b230f motorn va den snålaste?  någon med tips på vad som kan bytas? Mvh smile

278 Inlägg
25 oktober 2012
Byt bränslefilter,oljefilter,olja smile säker på att den inte läcker?

/1989ts

908 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
a har tänkt göra det. nej kollat flera gånger efter man stått parkerad på asfalt men aldrig ngn läcka från bensin,olja,vatten. och luktar inte obränd soppa heller eller ryker massa tongue

278 Inlägg
25 oktober 2012
davidklang skrev:
a har tänkt göra det. nej kollat flera gånger efter man stått parkerad på asfalt men aldrig ngn läcka från bensin,olja,vatten. och luktar inte obränd soppa heller eller ryker massa tongue

okej, men testa byt det och se om det hjälper, iaf bränslefilter, är det gammalt kan det va det kanske...

/1989ts

908 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
jo för 1,3L milen e vell inte normalt på snålkörning XD

Cadillac_The_King
25 oktober 2012
Är ju en gammal bil 1.3 liter är väl ingen med jämförelse med min Cadillac som drar 2.3 liter milen :-) kolla även tanken om det inte är nåt hål där eller i nån slang även bränslepumen slangen kanske är gammal bör bytas det hände på min Cadillac tankade fullt o vips så var det typ slut hade kört fram o tebax till jobbet märkte det när jag kom hem hehe

6 630 Inlägg
25 oktober 2012
dåliga tänddelar, felaktiga tändstift, dålig lambda, anliggande bromsar

m.m.

De/Dem

automat?
stadskörning?

Skulle börja med det som Malheus redan sagt, bromsarna! hissa upp och kolla så hjulen snurrar lätt smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Ovejävel!
261 Inlägg
26 oktober 2012
Byt luftfilter, stift.

Kör du så dör du!

1 298 Inlägg
7 november 2012
Kolla över bromsar. Se bara till att de inte ligger på så kvittar resten för förbrukningens skull. Byt olja, oljefilter och ev luftfilter. Byt tändstift, kolla över tändkablar och även fördelarlock och rotor. Byte av kablar och fördelare kan ge en gammal rödblockare en ordentlig kick.
Har förbrukningen vid lugn körning inte sjunkt efter detta så är det något skumt. Sedan vet jag inte hur gammal olja/låg oljenivå i växellåda och bakaxel påverkar, men det är möjligt att det gör det.

Ska gå att köra en B230F under litern iallafall. Sedan finns de alltid dem som påstår sig ha kört på fantasilåg förbrukning men under litern ska du klara iallafall.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 november 2012
Blandad körning så ska din bil ligga på drygt 0,9. Som redan några har sagt så byt ut tändstift, tändkablar, rotor och fördelare. Lambdan kanske inte mår bra heller. Men en tanke jag får är att bränsletrycksregulatorn kanske är kass, vet några som råkat ut för det och då dricker den några dl mer än den borde. Enkel att byta.

Stölle
199 Inlägg
25 november 2012
Min B230F från 91 som rullat 18500  mil drar 0.85 .. så de käns väl rätt normalt med 0.8-0.9 milen.
Men 1, 2 milen låter ju som konstant övervarv lr bra sleten motor :p Inte så att du har missat en växel på lådan wink  haha

Jag anar ugglor som får kläder.

Sök