3613
Sök

Besiktning (med inträtt körförbud)

115 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Tja!

Det är så att jag hade besiktat bilen i sept och fick 2 st 2:or, sen dess hade jag inte hunnit fixa dom felen.
Så nu har bilen körförbud då jag inte hann med efterbesiktning då jag fick en annat problem med bilen nämligen bränslereläet som krånglade, nu går motorn fint igen. Vet att jag kan besikta bilen igen (vanlig besiktning), får bilen direkt förbud när jag inte hann fixa dessa 2:or? Eller kan jag lugnt köra 1 månad till efter besiktningen?

Dessa 2 fel är bromsrör roststadad (höger) och p-broms utan verkan (vänster).
Min plan är att kunna besikta bilen, sen köra och fixa dessa 2:or sen efterbesikta.

Har försökt titta på olika regler/lagar som finns, men blir inte klok på det.

PS: Jag har inte kört bilen under tiden bilen har körförbud för jag vill inte åka på böter eller så. DS.

Tack för svar!

785 Inlägg
2 december 2012
Som du skrev så kommer du få göra en hel besiktning igen, och då har du 1 månad igen på dig att göra iordning felen.
Tror att man kan göra efterkontroll 3 ggr på samma fel utan att få körförbud, men det är inget jag är säker på utan bara något jag har hört.

Its not the fart that kills, its the smell...

Evildan
2 december 2012
Du får inte bruka bilen mer än nödvändigt för att laga nedslagen (står bakpå ditt protokoll)

Det stämmer, du kommer att få göra en hel besiktning och dessa fel plus eventuellt andra kommer du att få nedslag på med föreläggande om ombesiktning inom en månad, om nu inte exempelvis bromröret anses vara så dåligt att du får körförbud direkt och får bärga bilen från bilbesiktningen.

115 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Ok, då kan jag alltså göra en hel besiktning och få nedslag på samma fel, ändå kunna få köra 1 månad? (ska fixa dom felen under tiden när jag har tid).

Evildan
2 december 2012
DragonII skrev:
Ok, då kan jag alltså göra en hel besiktning och få nedslag på samma fel, ändå kunna få köra 1 månad? (ska fixa dom felen under tiden när jag har tid).

Om du inte får fler nedslag eller körförbud.
Nej du får inte köra runt hursomhelst en månad, bara det nödvändigaste för att få felen reparerade.

115 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Då innebär att jag endast ska besikta bilen och får nedslag så åker jag hem. Väntar nån dar tills min kompis har tid att fixa dom felen, då innebär att jag måste köra bilen ända till hans garage för att få felen fixat, sen blir det självklart efterbesiktning. Stämmer det isåfall?

Evildan
2 december 2012
DragonII skrev:
Då innebär att jag endast ska besikta bilen och får nedslag så åker jag hem. Väntar nån dar tills min kompis har tid att fixa dom felen, då innebär att jag måste köra bilen ända till hans garage för att få felen fixat, sen blir det självklart efterbesiktning. Stämmer det isåfall?

Precis, så är reglerna vid nedslag. (däremot skiter de flesta i det och kör runt ändå)
Lycka till på "svenska billotteriet".

115 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
DragonII skrev:

Precis, så är reglerna vid nedslag. (däremot skiter de flesta i det och kör runt ändå)
Lycka till på "svenska billotteriet".

Ok, då vet jag det! Ska ändå inte använda bilen på ett tag iallafall. wink

Sök