4106
Sök

Skoda Felicia 1.3 bensin (-99) - problem med värme i kupé

19 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Hejsan alla hängivna bilentusiaster!

Nu när temperaturen smyger sig ner mot -20 grader celsius tänker jag att det är skönt när bilen är varm. Problemet med vår Skoda är dock att vi bara får värme då och då. När bilen körs kommer det allt som oftast ljummen luft, men helt plötsligt kan man få en härlig (men kort) fläkt av "riktig" värme. Jag har inte märkt någon skillnad på om bilen står till, åker fort, åker långsamt, nedförsbacke, uppförsbacke etc. Värmen kommer endast när den känner för det (och inte när jag känner för det...).

Här är lite information som jag själv inte vet är relevant, men jag nämner det:
1. Termostaten är trasig sedan långt tidigare
2. Kylarvätskenivån är bra, dock verkar det komma "luftbubblor" i kylartanken när man gasar - luftläcka som hindrar varmluften?
3. Bilen går bra för övrigt.

Någon som har några idéer? Jag är ganska grön på detta med bilar, dock tillräckligt händig för att testa om någon har en idé. Idéerna får gärna vara så billiga som möjligt big_smile

Mvh
Robin

BMW fantast
1 172 Inlägg
7 december 2012
Testa att åtgärda nr2. Trycksätt och lufta systemet, luften kan göra så värmen inte går runt.termostaten kanske är hel endå.
Om det fortfarande inte kommer värme så byt termostaten också.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

19 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
Och hur luftar jag enklast? Tar det lång tid?

Sök