Beror ju på pengar med hypotetiskt så..
Har inte riktigt läst hela tråden men tips på saker att göra är ju först och främst en rejäl service med alla oljor, även diffen och givetvis lådan. Renovera lådan om det gått så pass långt, finns alltid lite slitage. Om du inte bryr dig om lite hårdare växlingar så kan du få den att växla snabbare och det blir ju mindre slir och förluster så.
Med motorn kan du alltid köra antingen nya spridare eller ultraljudsrengöring, höja bränsletryck för en finare dusch, sänka kompet lite (ingen risk för spikningar vid lite sänkning) Gärna andra spridare med finare spridarbild
Matchporta insug och grenrör om du inte byter till ett grenrör som flödar bättre (ska ändå matchportas) Beroende på vad du har för topp kan du faktiskt byta till en 531 möjligen för de flödar något bättre.
Nya tänddelar och tändstift, få bort alla ojämnheter i förbränningsrummet är också viktigt. Finns även tändförstärkare som faktiskt är bra, speciellt om du kör med högre komp och ställer om för 98 oktan vilket kan rekommenderas då du kan klämma ur mer energi ur bränslet lättare så.
Få den ordentligt chippad för allt du gjort eller ja, snarare en mappning för det högre bränsletrycket och lite finare tändkurva etc.
Byta till elfläkt givetvis.
Lättare remhjul och gärna så de löper lättare också, sparar en hel del faktiskt i gassvar och respons.
Vad har du för kam? Oavsett så efter 33000mil så kan de börja bli lite slitna och det finns ofta bättre kammar, ibland "trim" kammar som ger en effektivare motor så du kan spara bränsle, satsa dock relativt lågvarvigt.
Riktigt kalluftsintag, det suger en del varmluft på gamla volvos, så ta bort egr och dylikt. Vill du vara miljöbov kan du tjäna lite på att ta bort katten också mer inget som jag rekommenderar, gör knappt något.
Se till att alla hjullager och sånt löper lätt och inga bromsar ligger på, ha rätt däcktryck. Sådant gör mycket.
Frågan är ju hur mycket man vill lägga ner på gammal volvo.