4330
Sök

Tips om att få ner bränsleförbrukningen på Volvo 940.

41 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#101
A ja blev väldigt förvånad att de hjälpte så mycket..

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

Påstängd
1 197 Inlägg
22 december 2012
#102
Tankade Vpower i 940in, kunde göra stillastående burn på 3an på torr asfalt, och blandad körning drog den 0,6.
Tror katalysatorn var lite igensatt innan.


145 Inlägg
22 december 2012
#103
siiimooon skrev:
Tankade Vpower i 940in, kunde göra stillastående burn på 3an på torr asfalt, och blandad körning drog den 0,6.
Tror katalysatorn var lite igensatt innan.

förstår faktiskt inte vad du vill ha sagt med detta, fick du starkare tryckplatta och kona av V-power eller mer hästar?  med tanke på burnisen...

2 401 Inlägg
22 december 2012
#104
siiimooon skrev:
Tankade Vpower i 940in, kunde göra stillastående burn på 3an på torr asfalt, och blandad körning drog den 0,6.
Tror katalysatorn var lite igensatt innan.

Blandad körning 0,6 och burn på 3an...... big_smile   Endast en volvoägare skulle någonsin kunna försöka sig på den lögnen


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 december 2012
#105
-HardcOre- skrev:
Har aldrig haft en volvo  1/2/7/900 serie som gått så billigt som folk skriver, alla har dragit minst 1 liter milen, den som var fräschast va en 944 ltt -97 med 11000 mil och väl servad  och ändå inte så billigt. varken manuell eller automat. så jag måste fråga hur gör ni för att få ner en röd blockare till 0.6L/mil. för om jag hittar en sådan så säljer jag min d5:a -05 för den drar mer isf 0.65l/mil

0.6 liter milen är lite väl men 0.8 är inga problem å få ner en Ltt till. inga anliggande bromsar, bra däck,lufttryck osv så är 0.8 enkelt, långkörning dvs.

d5an får du inte ner den under 0.65 så kan du ju inte köra bil ?  på förra jobbet hade vi d5 spisen, dom bilarna gick hårt, läs 25+ över hastighetsgränsen hela tiden å dom brukade ligga på 0.65 i förbrukning.
du måste göra nått väldigt fel ?

farsans alla volvo dieslare, chippade 2.4d spisar, dom har alltid dragit runt 0.4-0.45 långkörning.


Påstängd
1 197 Inlägg
22 december 2012
#106
Nybergrobin skrev:
siiimooon skrev:
Tankade Vpower i 940in, kunde göra stillastående burn på 3an på torr asfalt, och blandad körning drog den 0,6.
Tror katalysatorn var lite igensatt innan.

Blandad körning 0,6 och burn på 3an...... big_smile   Endast en volvoägare skulle någonsin kunna försöka sig på den lögnen

Lögn?! yikes

Okej då, ljög kanske lite, har inte lyckats med något av det.. big_smile
Ligger snarare omkring 1-1,5l/mil nu, men vill jag så får jag såklart ner den under litern.


145 Inlägg
22 december 2012
#107
Xuri skrev:
-HardcOre- skrev:
Har aldrig haft en volvo  1/2/7/900 serie som gått så billigt som folk skriver, alla har dragit minst 1 liter milen, den som var fräschast va en 944 ltt -97 med 11000 mil och väl servad  och ändå inte så billigt. varken manuell eller automat. så jag måste fråga hur gör ni för att få ner en röd blockare till 0.6L/mil. för om jag hittar en sådan så säljer jag min d5:a -05 för den drar mer isf 0.65l/mil

0.6 liter milen är lite väl men 0.8 är inga problem å få ner en Ltt till. inga anliggande bromsar, bra däck,lufttryck osv så är 0.8 enkelt, långkörning dvs.

d5an får du inte ner den under 0.65 så kan du ju inte köra bil ?  på förra jobbet hade vi d5 spisen, dom bilarna gick hårt, läs 25+ över hastighetsgränsen hela tiden å dom brukade ligga på 0.65 i förbrukning.
du måste göra nått väldigt fel ?

farsans alla volvo dieslare, chippade 2.4d spisar, dom har alltid dragit runt 0.4-0.45 långkörning.

0.65l/mil drar d5an har gått 13000mil alltid servad på volvo pga andrahandsvärdet, kör som en vanlig 25åring, vet inte hur jag ska köra för att få ner den till 0.4 som du säger då jag anväder just den bilen i stan?jag sa ju inte något om långkörning, men det de handlade om hur dom får ner en gammal rödblockare till samma som jag kör min moderna diesel spis på?

577 Inlägg
23 december 2012
#108
zemet skrev:
-HardcOre- skrev:
Har aldrig haft en volvo  1/2/7/900 serie som gått så billigt som folk skriver, alla har dragit minst 1 liter milen, den som var fräschast va en 944 ltt -97 med 11000 mil och väl servad  och ändå inte så billigt. varken manuell eller automat. så jag måste fråga hur gör ni för att få ner en röd blockare till 0.6L/mil. för om jag hittar en sådan så säljer jag min d5:a -05 för den drar mer isf 0.65l/mil

744 GL utan kat och med raka rör, endast denna som "dämpare" körde jag på 0,65. Och då var det inte någon överdriven ecodrive. Den drog även detta när jag körde till och från norge via trollstigen.

Inga bromsar som ligger på, denna specialdämpare och 3bar i däcken så går det:) Sen kan man ju byta bakaxel till en med lägre utväxling så går det nog ännu bättre.

Alltså jag tror inte på det här, en sugis lär väl dessutom gå sämre med raka rör?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

4 149 Inlägg
23 december 2012
#109
risodlarn skrev:
zemet skrev:
-HardcOre- skrev:
Har aldrig haft en volvo  1/2/7/900 serie som gått så billigt som folk skriver, alla har dragit minst 1 liter milen, den som var fräschast va en 944 ltt -97 med 11000 mil och väl servad  och ändå inte så billigt. varken manuell eller automat. så jag måste fråga hur gör ni för att få ner en röd blockare till 0.6L/mil. för om jag hittar en sådan så säljer jag min d5:a -05 för den drar mer isf 0.65l/mil

744 GL utan kat och med raka rör, endast denna som "dämpare" körde jag på 0,65. Och då var det inte någon överdriven ecodrive. Den drog även detta när jag körde till och från norge via trollstigen.

Inga bromsar som ligger på, denna specialdämpare och 3bar i däcken så går det:) Sen kan man ju byta bakaxel till en med lägre utväxling så går det nog ännu bättre.

Alltså jag tror inte på det här, en sugis lär väl dessutom gå sämre med raka rör?

Du får tro vad du vill:) Här har du effekt och bänkpapper på en sugmotor med specieldämparen. http://www.rakaror.o.se/TSMOpelrapport.html


577 Inlägg
23 december 2012
#110
zemet skrev:
risodlarn skrev:
zemet skrev:

744 GL utan kat och med raka rör, endast denna som "dämpare" körde jag på 0,65. Och då var det inte någon överdriven ecodrive. Den drog även detta när jag körde till och från norge via trollstigen.

Inga bromsar som ligger på, denna specialdämpare och 3bar i däcken så går det:) Sen kan man ju byta bakaxel till en med lägre utväxling så går det nog ännu bättre.

Alltså jag tror inte på det här, en sugis lär väl dessutom gå sämre med raka rör?

Du får tro vad du vill:) Här har du effekt och bänkpapper på en sugmotor med specieldämparen. http://www.rakaror.o.se/TSMOpelrapport.html

Dels är den bilen väldigt trimmad och kan kanske nyttja ett högre flöde, sen så bänkades den med 2 dämpare enligt texten. Så det bevisar heller inget, jag tror bestämt att en original gl behöver mottryck speciellt när de gäller låga varv och bränleförbrukning. Att den där dämparen suger mer luft genom motorn eller inte låter jag vara osagt. Men att din bil drar 0.65 får vi vara oense om:)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

4 149 Inlägg
23 december 2012
#111
risodlarn skrev:
zemet skrev:
risodlarn skrev:

Alltså jag tror inte på det här, en sugis lär väl dessutom gå sämre med raka rör?

Du får tro vad du vill:) Här har du effekt och bänkpapper på en sugmotor med specieldämparen. http://www.rakaror.o.se/TSMOpelrapport.html

Dels är den bilen väldigt trimmad och kan kanske nyttja ett högre flöde, sen så bänkades den med 2 dämpare enligt texten. Så det bevisar heller inget, jag tror bestämt att en original gl behöver mottryck speciellt när de gäller låga varv och bränleförbrukning. Att den där dämparen suger mer luft genom motorn eller inte låter jag vara osagt. Men att din bil drar 0.65 får vi vara oense om:)

Jag förstår verkligen att du är skeptisk, det hade jag också varit. Har inte kvar bilen längre och har ju heller inte något sätt att bevisa att det var så. För jag håller helt med dig, det låter ju alldeles för bra för att vara sant.

En bekant till mig monterade en liknande fast för lastbilar/bussar på sin lastbil och han sparar 6 dl/mil efter detta säger han:)

Jag tror att det kommer bli fler och fler som använder detta, så om några år kanske det finns mer bevis:)


535 Inlägg
23 december 2012
#112
eftersom folk skriver att dom får ner 740/940 på 0,6 så kan Ja ju berätta vad min drog snittade den på hör och häpna 1,5 vid lång körning.  50 mil 75 liter. Och de vad med hastigheter på 120 / 140 så inget överdrivet där. Vid lek kom vi 33 mil på en tank. Den drog som Satan men va riktigt kul för att bara vara chippad och höjt ladd till 0,7 och Ja den släppte på 3 på torrt, om man riktigt dock vara på 2 innan. Kul leksak;)


1 283 Inlägg
23 december 2012
#113
DKn skrev:
eftersom folk skriver att dom får ner 740/940 på 0,6 så kan Ja ju berätta vad min drog snittade den på hör och häpna 1,5 vid lång körning.  50 mil 75 liter. Och de vad med hastigheter på 120 / 140 så inget överdrivet där. Vid lek kom vi 33 mil på en tank. Den drog som Satan men va riktigt kul för att bara vara chippad och höjt ladd till 0,7 och Ja den släppte på 3 på torrt, om man riktigt dock vara på 2 innan. Kul leksak;)

Säker på att du inte hade hål i tanken? lol


535 Inlägg
23 december 2012
#114
Vita_Vargen skrev:
DKn skrev:
eftersom folk skriver att dom får ner 740/940 på 0,6 så kan Ja ju berätta vad min drog snittade den på hör och häpna 1,5 vid lång körning.  50 mil 75 liter. Och de vad med hastigheter på 120 / 140 så inget överdrivet där. Vid lek kom vi 33 mil på en tank. Den drog som Satan men va riktigt kul för att bara vara chippad och höjt ladd till 0,7 och Ja den släppte på 3 på torrt, om man riktigt dock vara på 2 innan. Kul leksak;)

Säker på att du inte hade hål i tanken? lol

Haha joo jag vet man skulle kunna trott. Men tyvärr inte bara en riktig bensin slukare.  Hade dock sachs (stavning) 712 tryckplatta där av att de inte var kopplingsslir wink gick dock gööt och va rolig


68 Inlägg
24 december 2012
#115
Tanka rätt bensin!

vi rullar

1 422 Inlägg
31 december 2012
#116
Beror ju på pengar med hypotetiskt så..

Har inte riktigt läst hela tråden men tips på saker att göra är ju först och främst en rejäl service med alla oljor, även diffen och givetvis lådan. Renovera lådan om det gått så pass långt, finns alltid lite slitage. Om du inte bryr dig om lite hårdare växlingar så kan du få den att växla snabbare och det blir ju mindre slir och förluster så.

Med motorn kan du alltid köra antingen nya spridare eller ultraljudsrengöring, höja bränsletryck för en finare dusch, sänka kompet lite (ingen risk för spikningar vid lite sänkning) Gärna andra spridare med finare spridarbild

Matchporta insug och grenrör om du inte byter till ett grenrör som flödar bättre (ska ändå matchportas) Beroende på vad du har för topp kan du faktiskt byta till en 531 möjligen för de flödar något bättre.

Nya tänddelar och tändstift, få bort alla ojämnheter i förbränningsrummet är också viktigt. Finns även tändförstärkare som faktiskt är bra, speciellt om du kör med högre komp och ställer om för 98 oktan vilket kan rekommenderas då du kan klämma ur mer energi ur bränslet lättare så.

Få den ordentligt chippad för allt du gjort eller ja, snarare en mappning för det högre bränsletrycket och lite finare tändkurva etc.

Byta till elfläkt givetvis.

Lättare remhjul och gärna så de löper lättare också, sparar en hel del faktiskt i gassvar och respons.

Vad har du för kam? Oavsett så efter 33000mil så kan de börja bli lite slitna och det finns ofta bättre kammar, ibland "trim" kammar som ger en effektivare motor så du kan spara bränsle, satsa dock relativt lågvarvigt.

Riktigt kalluftsintag, det suger en del varmluft på gamla volvos, så ta bort egr och dylikt. Vill du vara miljöbov kan du tjäna lite på att ta bort katten också mer inget som jag rekommenderar, gör knappt något.

Se till att alla hjullager och sånt löper lätt och inga bromsar ligger på, ha rätt däcktryck. Sådant gör mycket.

Frågan är ju hur mycket man vill lägga ner på gammal volvo.


41 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#117
Cheffer >> Tack för ditt svar olja oljefilter luftfilter och tändstifft är bytta de ja tänkte göra nu är och börja med tändkablar rotor och fördelarlock.
Var och besiktade den 28/12 och fick för högt lambdavärde 1.13.
De indikerar väll också att nått är fel.
Men betyder inte 1.13 att den får för lite soppa?
Alla andra avgasvärden var super fina.
Cheers

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

6 632 Inlägg
31 december 2012
#118
Om bara lambda värdet är dåligt är det pga lambdan själv eller läckande avgassystem.

De/Dem

Avstängd
10 388 Inlägg
31 december 2012
#119
Tigra skrev:
Cheffer >> Tack för ditt svar olja oljefilter luftfilter och tändstifft är bytta de ja tänkte göra nu är och börja med tändkablar rotor och fördelarlock.
Var och besiktade den 28/12 och fick för högt lambdavärde 1.13.
De indikerar väll också att nått är fel.
Men betyder inte 1.13 att den får för lite soppa?
Alla andra avgasvärden var super fina.
Cheers

Högt lambdavärde=mager blandning, alldeles riktigt, eller ja, "för mycket" syre i avgaserna

Felet kan ligga i en liten läcka på avgassystemet ex.vis (inklusive grenröret)
Senast redigerat av it_mutt (31 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 422 Inlägg
31 december 2012
#120
Tigra skrev:
Cheffer >> Tack för ditt svar olja oljefilter luftfilter och tändstifft är bytta de ja tänkte göra nu är och börja med tändkablar rotor och fördelarlock.
Var och besiktade den 28/12 och fick för högt lambdavärde 1.13.
De indikerar väll också att nått är fel.
Men betyder inte 1.13 att den får för lite soppa?
Alla andra avgasvärden var super fina.
Cheers

Med så pass "lågt" lambdavärde så skulle jag tippa lite på för mager blandning, annars är det nästan så att du skulle höra om det vore hål vid grenröret och ett hål längre bak borde resultera i ännu högre (vanligtvis) så jag skulle faktiskt tro att det är lambdasensorn eller möjligen lmm som kan börja bli trött eller rent av skitig bara. För mager blandning kan också öka förbrukningen så det ska man passa sig för! smile



Sök