4215
Sök

Audi 80 går ryckigt när hon är kall

Team Isbjörn
17 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, köpte mig en Audi 80 idag och jag märkte det inte först men efter jag kört en bit så stannat jag och tog en kaffe sen efter jag skulle köra ut därifrån igen(hade stängt av bilen) så svarade hon inte alls när man gasade för mycket, man fick endast gasa lite och så kunde man smyga upp henne till ca 2500-3000 varv sen var det bara att växla. Hon hackar fram som om hon inte skulle få tillräckligt med soppa fram eller som om hon drunknar(kan inte riktigt komma på vilket...). Sen så om man gasar för mycket så börjar det smälla från avgasröret eller från något annat under bilen låter det som.
Sen när man kört någon mil med bilen så kan man gasa fullt på alla växlar men det varierar väldigt mycket. Går väldigt bra då man håller jämn gas eller om man trycker på på 4-5 i lite högre farter.
När jag köpte den så stog batteriet på laddning och när han satte på polerna igen så kom dom inte riktigt på hela vägen, kan det vara dålig kontakt så att soppapumpen inte får tillräckligt mycket ström ? Eller kan det vara kallstarts ventilen som håller på att ge upp ?
Alla svar uppskattas då jag vet vart jag ska börja felsöka

Mvh// William Friberg


Team Isbjörn
17 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#2
Snackade idag med min lärare och om han fick spåna så trodde han att det var antingen soppa filtret eller givare till motorn som säger åt dator boxen att den går kallt. Kommer inte på vad den heter men jag tänkte nu fråga om någon annan kan komma på något mer som det skulle kunna vara.

Mvh


Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2012
#3
Är det -bara- när den är kall? (För då köper jag inte soppafiltret, om det skulle hända då så är det varm som kall, och samma sak så fort man gasar till). Kostar dock bara en hundring så det är ju ingen dyr kostnad att byta

Sitter en tvåpolig tempsensor som mycket väl skulle kunna vara knas (ligger väl på 200:- på Dyronomen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Team Isbjörn
17 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#4
Det är alltid förutom när hon är helt varm(85-90) grader. Jag misstänker tempsensorn men jag vill vara säker.
För hon hackar sig fram och vill inte riktigt gå som hon ska förens hon är helt varm så att säga.
Jo Mekonomen är dyra men vad gör man inte för sin Audi!


Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2012
#5
Gillo skrev:
Det är alltid förutom när hon är helt varm(85-90) grader. Jag misstänker tempsensorn men jag vill vara säker.
För hon hackar sig fram och vill inte riktigt gå som hon ska förens hon är helt varm så att säga.
Jo Mekonomen är dyra men vad gör man inte för sin Audi!

Då skulle jag iaf i första hand misstänka tempgivaren där. Vågar dock inte svära på var den sitter på din bil

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Team Isbjörn
17 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#6
Den borde väl sitta där 2 kylarslangar går ihop och sitter fast på blocket ?
Rätta mig om jag har fel men det är väl den 2 poliga jag ska byta isf ? Det är väl den som ger signal till motorstyrningen när kallstarten ska släppa ?
Verkar vara ett standard fel på Audi 80 att den ger upp. Men då borde jag väl även få en bättre bränsleförbrukning när jag byter den ?
Något som det kan tänkas vara ?


Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2012
#7
Gillo skrev:
Den borde väl sitta där 2 kylarslangar går ihop och sitter fast på blocket ?
Rätta mig om jag har fel men det är väl den 2 poliga jag ska byta isf ? Det är väl den som ger signal till motorstyrningen när kallstarten ska släppa ?
Verkar vara ett standard fel på Audi 80 att den ger upp. Men då borde jag väl även få en bättre bränsleförbrukning när jag byter den ?
Något som det kan tänkas vara ?

Vet inte vilken motor du har

Ja, den ska vara en 2polig (vad jag vill minnas såhär rakt av). Och ja, om den står "låst" på att bilen är tokkall så bör bränsleförbrukningen sjunka ja

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Team Isbjörn
17 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#8
Jag har 1.6 Bensinare
Härligt, det uppskattas att höras! Skickar iväg en beställning till Skruvat på lite saker så blir det stor sevice på den med! Men kan det vara något annat också eller är det med stor sannolikhet den ?


Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2012
#9
Gillo skrev:
Jag har 1.6 Bensinare
Härligt, det uppskattas att höras! Skickar iväg en beställning till Skruvat på lite saker så blir det stor sevice på den med! Men kan det vara något annat också eller är det med stor sannolikhet den ?

Hur Gammal är släden? Går nämligen att mäta den

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Team Isbjörn
17 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#10
Det är en 94. Okej, hur gör man då ?


Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2012
#11
Gillo skrev:
Det är en 94. Okej, hur gör man då ?

Du mäter motståndet mellan de två stiften på tempgivaren.

20c = 2500ohm
40c = 1250ohm
60c = 575ohm
80c = 325ohm

UNGEFÄR de motstånden ska du ha vid de olika temperaturerna

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Team Isbjörn
17 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#12
Perfekt, då ska jag kolla det imorrn. Tack så mycket för hjälpen och jag återkommer med resultat.


Team Isbjörn
17 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#13
Tjenare igen, besiktade bilen idag och fick avgasvärden:
co 3.8(0.5) co 2500 0.6(0.3) hc: 194(100) lambda 1.04(0.97-1.03) så alla värdena var ju skyhöga!
Hon misständer även på låga varv så man får pump gasa upp henne i varv för annars så misständer hon bara och accelererar ingenting alls! Kan bara gasa upp till 3000 varv innan hon misständer, det vill säga att bara det första spjället går att öppna.
Någon som har några förslag?  Har bytt soppafilter och tempgivaren den 2 poliga!

Mvh



Sök