rcy skrev:
Som Saab-fanatiker är jag väl partisk så det räcker, men jag är man nog att erkänna att även mitt favoritmärke har en del brister.
- Färgen släpper på emblemen. Löjligt dålig kvalité på dessa, köpte ett helt nytt till min 9-5 i höstas, sex månader senare finns inte ett spår av färg kvar på det.
- SID-displayen. Saab körde med samma jävla display från 94 fram till 06, och i princip varenda bil har väl mer eller mindre döda pixlar i displayen.
- Tändkassetterna var en vanlig felorsak på vissa årsmodeller, men dom dåliga kassetterna byttes på garanti så dom bör vara borta nu
- GT17, den förbannade pappersturbon som satt i T7 lättrycksbilarna. Visst beror många ras på dåligt underhåll och korta körsträckor, men det är likförbannat en mycket dålig turbo. Min har dock passerat 20.000 mil och visar inga som helst tecken på att vara dålig, så ibland verkar den ju faktiskt fungera.
- Rostiga fjäderben fram på og9-3, rostiga framskärmar på 9000 och rostiga hundben på 9-5
Sen hör man ofta om Saab's dåliga växellådor, men där har jag faktiskt aldrig sett några belägg för att dom skulle vara sämre än många andras.
Min 9-3'a har över 300 hästar och 450Nm och tuktas duktigt i alla väder, och den har passerat 19.000 mil och originallådan sitter kvar utan några som helst tecken på att må dåligt.
Eftersom jag är aktiv i Saab-kretsar så ser jag många bilar runt 300 hästar som brukas hårt, och har faktiskt
väldigt väldigt sällan hört om några växellådsras.