3231
Sök

Varför Saab som hat objekt?

679 Inlägg
5 mars 2013
#561
Andromeda skrev:
hangman skrev:
Jag älskar dom gamla saabarna när dom byggde bilar, inte en låda på hjul utan personlighet mot en budget.

Saab förlora alla riktiga älskare på 90 talet ...Saab 9-5 och nyare finns inget som är pålitligt eller bra, ijämfört med en tysk för samma pris!

Men dock får du tänka på att en ny 9-5 Aero kombi gick på säg 350k medan motsvarande BMW till effekt och utrustning kostade 5-600k? Klart att det är skillnad på känsla. Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra en 9-5 Aero med mycket utrustning och 250 hk mot vad, en 320i snikvariant. Det är ju inte ens samma bilar ju. En väl utrustad 530/535 touring får du ju gå upp i om det ska vara någon mening med jämförelsen.

Jag tycker inte att Saab är i samma klass som de tre stora tyskarna, och ska inte heller vara de med den prisskillnaden.

Tyskarna är premium, Saab och Volvo snäppet under. Dock är ju särskilt Audi knappast något under av hållbarhet trots den väl tilltagna prislappen, och Mercedes har ju haft enorma problem med just kvalité. Rätt känsla i dörrarna och tyst kupé är inte mycket att komma med när rosten kryper fram och automatlådan behöver bytas två månader efter att garantin gått ut. Just BMW har jag inte hört så mycket negativt om, mer än lite frusna vevhusventilationer, rost på E46, någon större motor som ahde problem med toppar och oljepumpar, så de verkar ha klarat sig bra.

Sorry men.. Mercedes har inte längre rost problem. När det gäller växellådorna så tror jag du tänker på nya Passat med DSG lådan som går sönder på varenda taxibil. Dem pallar inte så många start/stopp, hänvisa annars gärna till relevant artikel eller liknande om växellådsproblem på MB, för det är totalt okänt för mig och det verkar inte förekomma i taxibranschen heller.

När vi väl är inne på växellådor och Saab kan jag ju tillägga att t.ex 9-5 från 98-02 har en F35 låda som man kan säga vad man vill om, men min Aero har rullat 28k mil och växellådan är det absolut inga problem med. Efter 02 till -09 så har dem en Aisin låda (japansk) som f.ö sitter i Volvo V70, V50, S40, S80 fr. 00-06 så ni som sitter med Volvo bilar har i så fall samma "dåliga" växellåda. Varför lådorna på Saab har rasat är dock en annan diskussion.
Senast redigerat av Constantine (5 mars 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
5 mars 2013
#562
Constantine skrev:
Andromeda skrev:
hangman skrev:
Jag älskar dom gamla saabarna när dom byggde bilar, inte en låda på hjul utan personlighet mot en budget.

Saab förlora alla riktiga älskare på 90 talet ...Saab 9-5 och nyare finns inget som är pålitligt eller bra, ijämfört med en tysk för samma pris!

Men dock får du tänka på att en ny 9-5 Aero kombi gick på säg 350k medan motsvarande BMW till effekt och utrustning kostade 5-600k? Klart att det är skillnad på känsla. Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra en 9-5 Aero med mycket utrustning och 250 hk mot vad, en 320i snikvariant. Det är ju inte ens samma bilar ju. En väl utrustad 530/535 touring får du ju gå upp i om det ska vara någon mening med jämförelsen.

Jag tycker inte att Saab är i samma klass som de tre stora tyskarna, och ska inte heller vara de med den prisskillnaden.

Tyskarna är premium, Saab och Volvo snäppet under. Dock är ju särskilt Audi knappast något under av hållbarhet trots den väl tilltagna prislappen, och Mercedes har ju haft enorma problem med just kvalité. Rätt känsla i dörrarna och tyst kupé är inte mycket att komma med när rosten kryper fram och automatlådan behöver bytas två månader efter att garantin gått ut. Just BMW har jag inte hört så mycket negativt om, mer än lite frusna vevhusventilationer, rost på E46, någon större motor som ahde problem med toppar och oljepumpar, så de verkar ha klarat sig bra.

Sorry men.. Mercedes har inte längre rost problem. När det gäller växellådorna så tror jag du tänker på nya Passat med DSG lådan som går sönder på varenda taxibil. Dem pallar inte så många start/stopp, hänvisa annars gärna till relevant artikel eller liknande om växellådsproblem på MB, för det är totalt okänt för mig och det verkar inte förekomma i taxibranschen heller.

När vi väl är inne på växellådor och Saab kan jag ju tillägga att t.ex 9-5 från 98-02 har en F35 låda som man kan säga vad man vill om, men min Aero har rullat 28k mil och växellådan är det absolut inga problem med. Efter 02 till -09 så har dem en Aisin låda (japansk) som f.ö sitter i Volvo V70, V50, S40, S80 fr. 00-06 så ni som sitter med Volvo bilar har i så fall samma "dåliga" växellåda. Varför lådorna på Saab har rasat är dock en annan diskussion.

Varför lådorna på saabar rasar är inte så underligt. 9-5:an hade en sämre fungerande låda första fyra åren. Vad gäller övriga modeller, hur många bilar har så överdimensionerade växellådor att de håller precis lika bra som på en originalbil när man ökat vridmomentet till nästandet dubbla som var tänkt från fabrik och roar sig med att hjulspinna på ojämn väg?


390 Inlägg
5 mars 2013
#563
Välldigt vad folk tycker att Saab krångar, är det bara jag som har haft tur med alla 13 stycken jag ägt?

Visst har dom sina brister men om man kör som folk så är det inga större problem.

Växellådorna är märkta GM så inte konstigt att dom rasar wink


409 Inlägg
5 mars 2013
#564
turbo_sport skrev:
Välldigt vad folk tycker att Saab krångar, är det bara jag som har haft tur med alla 13 stycken jag ägt?

Visst har dom sina brister men om man kör som folk så är det inga större problem.

Växellådorna är märkta GM så inte konstigt att dom rasar wink

ne du är inte ensam om att ha haft krångelfria Saab bilar. har haft fyra Saabar nu och ingen av dom har krånglat nämnvärt mycket. mindre än dom andra märkena jag har haft..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
5 mars 2013
#565
turbo_sport skrev:
Välldigt vad folk tycker att Saab krångar, är det bara jag som har haft tur med alla 13 stycken jag ägt?

Visst har dom sina brister men om man kör som folk så är det inga större problem.

Växellådorna är märkta GM så inte konstigt att dom rasar wink

lådorna rasade innan gms tid också


99 Inlägg
6 mars 2013
#566
turbo_sport skrev:
Välldigt vad folk tycker att Saab krångar, är det bara jag som har haft tur med alla 13 stycken jag ägt?

Visst har dom sina brister men om man kör som folk så är det inga större problem.

Växellådorna är märkta GM så inte konstigt att dom rasar wink

Min 900SE -95 har bara gåt 13,000 mil då rå men inget krångel med den..

eller, SAAB loggan i fram har väll färgats av.. hehe


127 Inlägg
6 mars 2013
#567
Älskar Saab!! Jag är nöjd med den bilen jag har och haft, Varför ska ja byta märke när man är nöjd smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 mars 2013
#568
Constantine skrev:
Andromeda skrev:
hangman skrev:
Jag älskar dom gamla saabarna när dom byggde bilar, inte en låda på hjul utan personlighet mot en budget.

Saab förlora alla riktiga älskare på 90 talet ...Saab 9-5 och nyare finns inget som är pålitligt eller bra, ijämfört med en tysk för samma pris!

Men dock får du tänka på att en ny 9-5 Aero kombi gick på säg 350k medan motsvarande BMW till effekt och utrustning kostade 5-600k? Klart att det är skillnad på känsla. Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra en 9-5 Aero med mycket utrustning och 250 hk mot vad, en 320i snikvariant. Det är ju inte ens samma bilar ju. En väl utrustad 530/535 touring får du ju gå upp i om det ska vara någon mening med jämförelsen.

Jag tycker inte att Saab är i samma klass som de tre stora tyskarna, och ska inte heller vara de med den prisskillnaden.

Tyskarna är premium, Saab och Volvo snäppet under. Dock är ju särskilt Audi knappast något under av hållbarhet trots den väl tilltagna prislappen, och Mercedes har ju haft enorma problem med just kvalité. Rätt känsla i dörrarna och tyst kupé är inte mycket att komma med när rosten kryper fram och automatlådan behöver bytas två månader efter att garantin gått ut. Just BMW har jag inte hört så mycket negativt om, mer än lite frusna vevhusventilationer, rost på E46, någon större motor som ahde problem med toppar och oljepumpar, så de verkar ha klarat sig bra.

Sorry men.. Mercedes har inte längre rost problem. När det gäller växellådorna så tror jag du tänker på nya Passat med DSG lådan som går sönder på varenda taxibil. Dem pallar inte så många start/stopp, hänvisa annars gärna till relevant artikel eller liknande om växellådsproblem på MB, för det är totalt okänt för mig och det verkar inte förekomma i taxibranschen heller.

När vi väl är inne på växellådor och Saab kan jag ju tillägga att t.ex 9-5 från 98-02 har en F35 låda som man kan säga vad man vill om, men min Aero har rullat 28k mil och växellådan är det absolut inga problem med. Efter 02 till -09 så har dem en Aisin låda (japansk) som f.ö sitter i Volvo V70, V50, S40, S80 fr. 00-06 så ni som sitter med Volvo bilar har i så fall samma "dåliga" växellåda. Varför lådorna på Saab har rasat är dock en annan diskussion.

Volvo har M56/M66 låda i bilarna du nämner (Förutom sugmotorerna av S/V40) viket är deras egna låda så jag håller inte med.
Senast redigerat av Busgrabb (6 mars 2013)

Autotech

383 Inlägg
6 mars 2013
#569
Constantine blandar ihop manuella och automat lådor.

7 100 Inlägg
6 mars 2013
#570
både ägt en massa volvosar och saabar,äger volvo nu men föredrar saab!alltid tyckt om saab smile

har tamefan har mer krångel på volvo än saab!som sagt,alla bilar har ju sina sjukdomar.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 705 Inlägg
6 mars 2013
#571
Som Saab-fanatiker är jag väl partisk så det räcker, men jag är man nog att erkänna att även mitt favoritmärke har en del brister.

- Färgen släpper på emblemen. Löjligt dålig kvalité på dessa, köpte ett helt nytt till min 9-5 i höstas, sex månader senare finns inte ett spår av färg kvar på det.
- SID-displayen. Saab körde med samma jävla display från 94 fram till 06, och i princip varenda bil har väl mer eller mindre döda pixlar i displayen.
- Tändkassetterna var en vanlig felorsak på vissa årsmodeller, men dom dåliga kassetterna byttes på garanti så dom bör vara borta nu
- GT17, den förbannade pappersturbon som satt i T7 lättrycksbilarna. Visst beror många ras på dåligt underhåll och korta körsträckor, men det är likförbannat en mycket dålig turbo. Min har dock passerat 20.000 mil och visar inga som helst tecken på att vara dålig, så ibland verkar den ju faktiskt fungera.
- Rostiga fjäderben fram på og9-3, rostiga framskärmar på 9000 och rostiga hundben på 9-5

Sen hör man ofta om Saab's dåliga växellådor, men där har jag faktiskt aldrig sett några belägg för att dom skulle vara sämre än många andras.
Min 9-3'a har över 300 hästar och 450Nm och tuktas duktigt i alla väder, och den har passerat 19.000 mil och originallådan sitter kvar utan några som helst tecken på att må dåligt.
Eftersom jag är aktiv i Saab-kretsar så ser jag många bilar runt 300 hästar som brukas hårt, och har faktiskt väldigt väldigt sällan hört om några växellådsras.


Handledare
1 481 Inlägg
6 mars 2013
#572
rcy skrev:
Som Saab-fanatiker är jag väl partisk så det räcker, men jag är man nog att erkänna att även mitt favoritmärke har en del brister.

- Färgen släpper på emblemen. Löjligt dålig kvalité på dessa, köpte ett helt nytt till min 9-5 i höstas, sex månader senare finns inte ett spår av färg kvar på det.
- SID-displayen. Saab körde med samma jävla display från 94 fram till 06, och i princip varenda bil har väl mer eller mindre döda pixlar i displayen.
- Tändkassetterna var en vanlig felorsak på vissa årsmodeller, men dom dåliga kassetterna byttes på garanti så dom bör vara borta nu
- GT17, den förbannade pappersturbon som satt i T7 lättrycksbilarna. Visst beror många ras på dåligt underhåll och korta körsträckor, men det är likförbannat en mycket dålig turbo. Min har dock passerat 20.000 mil och visar inga som helst tecken på att vara dålig, så ibland verkar den ju faktiskt fungera.
- Rostiga fjäderben fram på og9-3, rostiga framskärmar på 9000 och rostiga hundben på 9-5

Sen hör man ofta om Saab's dåliga växellådor, men där har jag faktiskt aldrig sett några belägg för att dom skulle vara sämre än många andras.
Min 9-3'a har över 300 hästar och 450Nm och tuktas duktigt i alla väder, och den har passerat 19.000 mil och originallådan sitter kvar utan några som helst tecken på att må dåligt.
Eftersom jag är aktiv i Saab-kretsar så ser jag många bilar runt 300 hästar som brukas hårt, och har faktiskt väldigt väldigt sällan hört om några växellådsras.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=72819


1 705 Inlägg
6 mars 2013
#573
saab_sonett skrev:
rcy skrev:
Som Saab-fanatiker är jag väl partisk så det räcker, men jag är man nog att erkänna att även mitt favoritmärke har en del brister.

- Färgen släpper på emblemen. Löjligt dålig kvalité på dessa, köpte ett helt nytt till min 9-5 i höstas, sex månader senare finns inte ett spår av färg kvar på det.
- SID-displayen. Saab körde med samma jävla display från 94 fram till 06, och i princip varenda bil har väl mer eller mindre döda pixlar i displayen.
- Tändkassetterna var en vanlig felorsak på vissa årsmodeller, men dom dåliga kassetterna byttes på garanti så dom bör vara borta nu
- GT17, den förbannade pappersturbon som satt i T7 lättrycksbilarna. Visst beror många ras på dåligt underhåll och korta körsträckor, men det är likförbannat en mycket dålig turbo. Min har dock passerat 20.000 mil och visar inga som helst tecken på att vara dålig, så ibland verkar den ju faktiskt fungera.
- Rostiga fjäderben fram på og9-3, rostiga framskärmar på 9000 och rostiga hundben på 9-5

Sen hör man ofta om Saab's dåliga växellådor, men där har jag faktiskt aldrig sett några belägg för att dom skulle vara sämre än många andras.
Min 9-3'a har över 300 hästar och 450Nm och tuktas duktigt i alla väder, och den har passerat 19.000 mil och originallådan sitter kvar utan några som helst tecken på att må dåligt.
Eftersom jag är aktiv i Saab-kretsar så ser jag många bilar runt 300 hästar som brukas hårt, och har faktiskt väldigt väldigt sällan hört om några växellådsras.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=72819

Som sagt, jag hör väldigt sällan talas om växellådsras. Att dom existerar anser jag inte bevisar motsatsen.
Kolla vilket märkesforum som helst så garanterar jag att det finns trådar om växellådsras där också, det betyder inte att alla märken har dåliga växellådor.


679 Inlägg
6 mars 2013
#574
Busgrabb skrev:
Constantine skrev:
Andromeda skrev:

Men dock får du tänka på att en ny 9-5 Aero kombi gick på säg 350k medan motsvarande BMW till effekt och utrustning kostade 5-600k? Klart att det är skillnad på känsla. Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra en 9-5 Aero med mycket utrustning och 250 hk mot vad, en 320i snikvariant. Det är ju inte ens samma bilar ju. En väl utrustad 530/535 touring får du ju gå upp i om det ska vara någon mening med jämförelsen.

Jag tycker inte att Saab är i samma klass som de tre stora tyskarna, och ska inte heller vara de med den prisskillnaden.

Tyskarna är premium, Saab och Volvo snäppet under. Dock är ju särskilt Audi knappast något under av hållbarhet trots den väl tilltagna prislappen, och Mercedes har ju haft enorma problem med just kvalité. Rätt känsla i dörrarna och tyst kupé är inte mycket att komma med när rosten kryper fram och automatlådan behöver bytas två månader efter att garantin gått ut. Just BMW har jag inte hört så mycket negativt om, mer än lite frusna vevhusventilationer, rost på E46, någon större motor som ahde problem med toppar och oljepumpar, så de verkar ha klarat sig bra.

Sorry men.. Mercedes har inte längre rost problem. När det gäller växellådorna så tror jag du tänker på nya Passat med DSG lådan som går sönder på varenda taxibil. Dem pallar inte så många start/stopp, hänvisa annars gärna till relevant artikel eller liknande om växellådsproblem på MB, för det är totalt okänt för mig och det verkar inte förekomma i taxibranschen heller.

När vi väl är inne på växellådor och Saab kan jag ju tillägga att t.ex 9-5 från 98-02 har en F35 låda som man kan säga vad man vill om, men min Aero har rullat 28k mil och växellådan är det absolut inga problem med. Efter 02 till -09 så har dem en Aisin låda (japansk) som f.ö sitter i Volvo V70, V50, S40, S80 fr. 00-06 så ni som sitter med Volvo bilar har i så fall samma "dåliga" växellåda. Varför lådorna på Saab har rasat är dock en annan diskussion.

Volvo har M56/M66 låda i bilarna du nämner (Förutom sumotorerna av S/V40) viket är deras egna låda så jag håller inte med.

Ja men jag var lite otydlig i mitt inlägg, syftade på automatiska lådor. Då är det alltså samma "dåliga" lådor i både Saab och Volvo vad det gäller automatare.


Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
6 mars 2013
#575
Constantine skrev:
Busgrabb skrev:
Constantine skrev:

Sorry men.. Mercedes har inte längre rost problem. När det gäller växellådorna så tror jag du tänker på nya Passat med DSG lådan som går sönder på varenda taxibil. Dem pallar inte så många start/stopp, hänvisa annars gärna till relevant artikel eller liknande om växellådsproblem på MB, för det är totalt okänt för mig och det verkar inte förekomma i taxibranschen heller.

När vi väl är inne på växellådor och Saab kan jag ju tillägga att t.ex 9-5 från 98-02 har en F35 låda som man kan säga vad man vill om, men min Aero har rullat 28k mil och växellådan är det absolut inga problem med. Efter 02 till -09 så har dem en Aisin låda (japansk) som f.ö sitter i Volvo V70, V50, S40, S80 fr. 00-06 så ni som sitter med Volvo bilar har i så fall samma "dåliga" växellåda. Varför lådorna på Saab har rasat är dock en annan diskussion.

Volvo har M56/M66 låda i bilarna du nämner (Förutom sumotorerna av S/V40) viket är deras egna låda så jag håller inte med.

Ja men jag var lite otydlig i mitt inlägg, syftade på automatiska lådor. Då är det alltså samma "dåliga" lådor i både Saab och Volvo vad det gäller automatare.

är ju inte automat lådorna det brukar klagas över ... manuella lådorna som trillar i bitar om man blåser lite lätt på de.


5 Inlägg
6 mars 2013
#576
rcy skrev:
- SID-displayen. Saab körde med samma jävla display från 94 fram till 06, och i princip varenda bil har väl mer eller mindre döda pixlar i displayen.

- Tändkassetterna var en vanlig felorsak på vissa årsmodeller, men dom dåliga kassetterna byttes på garanti så dom bör vara borta nu

Rättning:
Saab åtgärdade displayerna från och med -03, då de bytte ut flatkabeln som strulade.
Tändkasetterna har ett oförskämt dåligt rykte pga. många hemmapulare/verkstäder inte vet att man endast skall montera NGK-stift, då kasetten är framtagen till dessa stift (viktigt med rätt resistans). Monteras andra stift finns risken att man kortar livslängden på DI-kasetten avsevärt.


/ Erol

Det man inte vet, har man ingen aning om!

1 705 Inlägg
6 mars 2013
#577
Erol skrev:
rcy skrev:
- SID-displayen. Saab körde med samma jävla display från 94 fram till 06, och i princip varenda bil har väl mer eller mindre döda pixlar i displayen.

- Tändkassetterna var en vanlig felorsak på vissa årsmodeller, men dom dåliga kassetterna byttes på garanti så dom bör vara borta nu

Rättning:
Saab åtgärdade displayerna från och med -03, då de bytte ut flatkabeln som strulade.
Tändkasetterna har ett oförskämt dåligt rykte pga. många hemmapulare/verkstäder inte vet att man endast skall montera NGK-stift, då kasetten är framtagen till dessa stift (viktigt med rätt resistans). Monteras andra stift finns risken att man kortar livslängden på DI-kasetten avsevärt.

Helt sant, men i ärlighetens namn bör man påpeka att det faktiskt var en riktigt dålig version av tändkassetter ett tag. Men dom byttes som sagt på garanti.


George
1 956 Inlägg
6 mars 2013
#578
Det var väl från verion TK 3.? upp till TK 3.5? TK3.6 och nyare ska vara stor skillnad på.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Handledare
1 481 Inlägg
6 mars 2013
#579
rcy skrev:
saab_sonett skrev:
rcy skrev:
Som Saab-fanatiker är jag väl partisk så det räcker, men jag är man nog att erkänna att även mitt favoritmärke har en del brister.

- Färgen släpper på emblemen. Löjligt dålig kvalité på dessa, köpte ett helt nytt till min 9-5 i höstas, sex månader senare finns inte ett spår av färg kvar på det.
- SID-displayen. Saab körde med samma jävla display från 94 fram till 06, och i princip varenda bil har väl mer eller mindre döda pixlar i displayen.
- Tändkassetterna var en vanlig felorsak på vissa årsmodeller, men dom dåliga kassetterna byttes på garanti så dom bör vara borta nu
- GT17, den förbannade pappersturbon som satt i T7 lättrycksbilarna. Visst beror många ras på dåligt underhåll och korta körsträckor, men det är likförbannat en mycket dålig turbo. Min har dock passerat 20.000 mil och visar inga som helst tecken på att vara dålig, så ibland verkar den ju faktiskt fungera.
- Rostiga fjäderben fram på og9-3, rostiga framskärmar på 9000 och rostiga hundben på 9-5

Sen hör man ofta om Saab's dåliga växellådor, men där har jag faktiskt aldrig sett några belägg för att dom skulle vara sämre än många andras.
Min 9-3'a har över 300 hästar och 450Nm och tuktas duktigt i alla väder, och den har passerat 19.000 mil och originallådan sitter kvar utan några som helst tecken på att må dåligt.
Eftersom jag är aktiv i Saab-kretsar så ser jag många bilar runt 300 hästar som brukas hårt, och har faktiskt väldigt väldigt sällan hört om några växellådsras.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=72819

Som sagt, jag hör väldigt sällan talas om växellådsras. Att dom existerar anser jag inte bevisar motsatsen.
Kolla vilket märkesforum som helst så garanterar jag att det finns trådar om växellådsras där också, det betyder inte att alla märken har dåliga växellådor.

Läste du inte sista inlägget?
"Orsaken till att det blir problem med synkringarna på 3/4växel 1/2växelmuff, backens synkring är kopplingen. I samband med att växellådan åtgärdas så ska kopplingen bytas till en annan modell med 8små taggar runt navet. Detta minskar momentspikar i lådan som kommer i samband med höga avgaskrav då motorn får gå onödigt snålt och ger små små små små små ryckingar in lådan som till slut sliter ut delarna. Även växelblocket byts då vissa lådor haft problem med att detta blivit glappt, även 1/2 växelgaffel då dessa ibland blivit skeva pga hård behandling efter att muffen blivit dålig och man får slita i 2:ans växel."

Med andra ord ett konstruktionsfel som alla förr eller senare drabbas av. Lamellcentrum är för klent.

Den som renoverade min låda jobbade på växellådslabbet i Trollhättan. Han hade renoverat mååånga lådor pga detta fel.
Senast redigerat av saab_sonett (6 mars 2013)


1 705 Inlägg
7 mars 2013
#580
saab_sonett skrev:
Läste du inte sista inlägget?
"Orsaken till att det blir problem med synkringarna på 3/4växel 1/2växelmuff, backens synkring är kopplingen. I samband med att växellådan åtgärdas så ska kopplingen bytas till en annan modell med 8små taggar runt navet. Detta minskar momentspikar i lådan som kommer i samband med höga avgaskrav då motorn får gå onödigt snålt och ger små små små små små ryckingar in lådan som till slut sliter ut delarna. Även växelblocket byts då vissa lådor haft problem med att detta blivit glappt, även 1/2 växelgaffel då dessa ibland blivit skeva pga hård behandling efter att muffen blivit dålig och man får slita i 2:ans växel."

Med andra ord ett konstruktionsfel som alla förr eller senare drabbas av.

Då måste det vara med stark betoning på "senare".

Min 9-5 har passerat 20.000 mil med originallåda, en bekants 9-5 är snart uppe i 32.000 mil och för någon vecka sedan servade jag en 9-5 som rullat över 40.000 mil och fortfarande hade originallådan.
Jag är som sagt mycket aktiv i Saab-kretsar och gör i princip inget annat än diskuterar Saab, skruvar på Saab eller åker i Saab, och ändå hör det till ovanligheterna att jag hör talas om växellådsras.
Visst har det funnits fall med dåliga synkringar som gör det svårt att få i backen, men definitivt inte tillräckligt många för att kunna klassas som ett "vanligt" fel.

Jobbar man på ett växellådslabb är det inte konstigt att man renoverar många växellådor, så den "statistiken" ger jag inte mycket för.
Det är som att säga att Sveriges befolkning har jävligt dåliga tänder, för jag känner en tandläkare och flera av hans patienter har hål i tänderna.



Sök