3015
Sök

Tomgång BMW 330i -00

15 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#1
Hur höjer jag tomgången på min BMW 330i 2000?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 mars 2013
#2
Tomgången är styrd av datorn i bilen som får uppgifter från ett gäng givare. Så de är inget man kan "skruva upp" som på en gammal 240. Det kanske kan gå att göra om man har rätt dataprogram för att programera boxar på en bmw.
Varför vill du höja den? Är den för låg är det något som är fel, laga felet istället i såna fall.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

15 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#3
76Lubricants skrev:
Tomgången är styrd av datorn i bilen som får uppgifter från ett gäng givare. Så de är inget man kan "skruva upp" som på en gammal 240. Det kanske kan gå att göra om man har rätt dataprogram för att programera boxar på en bmw.
Varför vill du höja den? Är den för låg är det något som är fel, laga felet istället i såna fall.

Ja okej, antar att BMW kan höja tomgången i sånna fall!

Ja, min oljetryckslampa lyser vid låg tomgång. Så fort jag rör pedalen lite så släcks den. Har bytt oljepump och allt typ.
Vid 720 varv så lyser den ibland, men vid 760 varv så släcks den.

Så tänkte höja den lite i alla fall.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 mars 2013
#4
Mommee skrev:
76Lubricants skrev:
Tomgången är styrd av datorn i bilen som får uppgifter från ett gäng givare. Så de är inget man kan "skruva upp" som på en gammal 240. Det kanske kan gå att göra om man har rätt dataprogram för att programera boxar på en bmw.
Varför vill du höja den? Är den för låg är det något som är fel, laga felet istället i såna fall.

Ja okej, antar att BMW kan höja tomgången i sånna fall!

Ja, min oljetryckslampa lyser vid låg tomgång. Så fort jag rör pedalen lite så släcks den. Har bytt oljepump och allt typ.
Vid 720 varv så lyser den ibland, men vid 760 varv så släcks den.

Så tänkte höja den lite i alla fall.

Ja de kanske dom kan göra om du har tur.
Men det finns ju ändå en orsak till felet.
Vad kör du med för olja o filter?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

15 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#5
76Lubricants skrev:
Mommee skrev:
76Lubricants skrev:
Tomgången är styrd av datorn i bilen som får uppgifter från ett gäng givare. Så de är inget man kan "skruva upp" som på en gammal 240. Det kanske kan gå att göra om man har rätt dataprogram för att programera boxar på en bmw.
Varför vill du höja den? Är den för låg är det något som är fel, laga felet istället i såna fall.

Ja okej, antar att BMW kan höja tomgången i sånna fall!

Ja, min oljetryckslampa lyser vid låg tomgång. Så fort jag rör pedalen lite så släcks den. Har bytt oljepump och allt typ.
Vid 720 varv så lyser den ibland, men vid 760 varv så släcks den.

Så tänkte höja den lite i alla fall.

Ja de kanske dom kan göra om du har tur.
Men det finns ju ändå en orsak till felet.
Vad kör du med för olja o filter?

Jag tror inte att det finns något fel kvar.

all olja är bytt 0w30 castrol och nytt filter, och givare, oljepump.

Det är för lågt tomgång tror vi.

Det enda felet kvar.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 mars 2013
#6
Mommee skrev:
76Lubricants skrev:
Mommee skrev:

Ja okej, antar att BMW kan höja tomgången i sånna fall!

Ja, min oljetryckslampa lyser vid låg tomgång. Så fort jag rör pedalen lite så släcks den. Har bytt oljepump och allt typ.
Vid 720 varv så lyser den ibland, men vid 760 varv så släcks den.

Så tänkte höja den lite i alla fall.

Ja de kanske dom kan göra om du har tur.
Men det finns ju ändå en orsak till felet.
Vad kör du med för olja o filter?

Jag tror inte att det finns något fel kvar.

all olja är bytt 0w30 castrol och nytt filter, och givare, oljepump.

Det är för lågt tomgång tror vi.

Det enda felet kvar.

Det brukar väl stå i instruktionsboken vad tomgången ska ligga på?
Har tomgången helt plötsligt blivit för låg så finns det ju ett fel som gör att den har blivit för låg.
Datorn i bilen får ju inte bara för sig att sänka tomgången.
Visst kan du kanske höja tomgången, men då går du bara runt felet.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

15 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#7
76Lubricants skrev:
Mommee skrev:
76Lubricants skrev:

Ja de kanske dom kan göra om du har tur.
Men det finns ju ändå en orsak till felet.
Vad kör du med för olja o filter?

Jag tror inte att det finns något fel kvar.

all olja är bytt 0w30 castrol och nytt filter, och givare, oljepump.

Det är för lågt tomgång tror vi.

Det enda felet kvar.

Det brukar väl stå i instruktionsboken vad tomgången ska ligga på?
Har tomgången helt plötsligt blivit för låg så finns det ju ett fel som gör att den har blivit för låg.
Datorn i bilen får ju inte bara för sig att sänka tomgången.
Visst kan du kanske höja tomgången, men då går du bara runt felet.

Ja det har du rätt i.

Vad tror du mer att det kan vara för fel på bilen i sånna fall?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 mars 2013
#8
Mommee skrev:
76Lubricants skrev:
Mommee skrev:

Jag tror inte att det finns något fel kvar.

all olja är bytt 0w30 castrol och nytt filter, och givare, oljepump.

Det är för lågt tomgång tror vi.

Det enda felet kvar.

Det brukar väl stå i instruktionsboken vad tomgången ska ligga på?
Har tomgången helt plötsligt blivit för låg så finns det ju ett fel som gör att den har blivit för låg.
Datorn i bilen får ju inte bara för sig att sänka tomgången.
Visst kan du kanske höja tomgången, men då går du bara runt felet.

Ja det har du rätt i.

Vad tror du mer att det kan vara för fel på bilen i sånna fall?

Har du kollat över alla slangar till vevhusventilationen?
Kolla skicket på tomgångsmotorn, kanske behöver rengöras eller bytas?
Du kan också ha vakumläkage någonstans. Eller kanske dåliga packningar till insuget. Eller så kanske den tar lite tjuvluft på insugsslangen efter lmm?
Har du koööat felkoder?

Men du skulle ju kunna ta reda på exakt vad tomgången ska ligga nånstans.
Sen koppla upp den mot en dator och kolla exakt vad den ligger på.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök