zemet skrev:
mb_pucken skrev:
zemet skrev:
Jag skulle vilja ha som norrmännen har infört nu. Spartanska fängelser för invandrare. Eftersom en av tre saknar norsk medborgarskap så får dom mat så dom inte svälter och dom slipper frysa. Men inte mer än så.
Man ska ju inte kunna komma hit och begå brott och sedan bara bli hemskickad. Det är inget straff.
Svenskar som har begått brott bör och kan vi försöka rehabilitera. Men även dom ska ha strängare straff än i dagens läge.
http://www.friatider.se/nu-klart-for-no … tlanningar
Men vad gör man om dom nu har medborgarskap?
Att bli tillbakaskickad till ett land man flytt från pga av förföljelse eller kris är nog ett större straff för individen. Vad tror du är värst? Leva en livstid i krig och se anhöriga och vänner bli dödade och inte få äta sig mätt eller hamna i förföljelse pga av politiska åsikter eller religon och ständigt leva i skräck? Tror dom njuter av att leva på vatten och bröd i ett fängelse och kunna hoppas på att deras hemland blir fredligt medans dom sitter av tiden.
Sen vem är invandrare?
Tycker alla har lika stor rätt att vara här oavsett vart i från man kommer.
Är tvungen och tycka det då jag själv är invandrare i grunden. Min mormors mor är finne och kom hit som krigsbarn en gång i tiden. Sen älskar jag inte alla folkslag och tycker religon är djävulens påfund.
Jag tycker att ett medborgarskap är något man ska förtjäna. För att få ett medborgarskap ska man vara ostraffad i Sverige och arbeta.
Men så är det ju inte i dagens läge, så dom som har medborgarskap får samma fängelse som svenskar. Om man inte kan dra in medborgarskapet på något sätt.
Sedan så är det faktiskt bara 5% av alla som kommer hit som är riktiga flyktingar. Och om du är en riktig flykting som riskerar tortyr osv ifall du blir tillbaka skickad så bör du ge blanka fan i att begå brott i Sverige.
Om du tycker alla har rätt att vara här i sverige så tycker du också att vi ska ta bort hela välfärdsstaten antar jag? För fri sjukvård, socialbidrag, skola osv har inte sverige råd att ge till hela mellanöstern och afrika.
Jag vill ha hårdare gränskontroller, hårdare straff och utvisning av alla invandrare som begår brott som kan ge fängelse.
Sedan att du nämner att dom skulle sitta och svälta i sina hemländer anser jag som otroligt osannolikt. Det kostar minst 50000 kr för att "fly" från deras länder i mellanöstern och afrika. Dom som kommer hit har aldrig svultit i sina hemländer. Förutom möjligtvis dom få kvotflyktingar vi tar emot ifrån flyktingläger runt om i värden.
Folk som har det dåligt ställt flyr inte till ett litet land långt bort i europa som dom aldrig ens har hört talas om, dom flyr till sitt grannland.
Dom som kommer hit gör det av ekonomiska skäl och inget annat.
Kan till viss del hålla med dig i det du skriver. Men vart går gränsen? En fortkörning? En misshandel? Mord?
Jag tycker inte på någotvis att vi ska öppna gränserna utan tvärt om. Men dom som behöver hjälp ska vara välkomna. Har inte sagt att jag inte vill ha välfärd och självklart ska skolan vara fri. Men hur ska dom kunna jobba och tjäna in skattepengar när dom inte kan få ett jobb pga av sitt namn? Det finns många invandrare med mera och högre utbildning än både dig och mig som skulle kunna göra mycket nyttigt för sverige.
Känner en kille som var på praktik hos mig. Ruskigt trevlig och grymt duktig. Hade bla en sivilinshengörsexamen (stavning?) men fick inga jobb här pga att han inte pratade flytande svenska.
Eller min jobbarkompis, han drev pizzeria i 10 år och jobbade 10 timmar om dagen och drog in mycket skatt, ska inte han då ha rätten att få vara kvar om han gör något.
Problemet med invandrarna i sverige är att dom inte ges möjlighet att få chansen att göra något.
Skulle vara mycket bättre om fick en möjlighet att göra rätt för sig och komma upp från sammhällets båtten.
Förstår om dom blir arga på samhället när dom ständigt blir nertryckta. Det skulle nog både du och ja bli.
Jag tror att det är en väldigt liten del av invandrarna som förstör för alla andra. Dom som våldtar och misshandlar. Men man är trots allt människa oavsett om man är svart, vit, gul eller tatuerad, bög osv.
Det är lätt att dra alla över en kam. Men det finns även många svenskar som inte borde gå fria. Men om man ser sig om så hur många helsvenskar finns det?
Men som sagt jag anser att man ska ta in dom som behöver hjälp eller vill hit och jobba eller studera och ge dom chansen att göra det. Sen om dom är från irak, somalia eller tyskland spelar ingen roll.
Men då får vi se till att dom går chansen att göra det.
Sen om personen har gjort allvarliga brått flera gånger så kan man så klart utvisa denne och ge problemet till ett annat land i stället. Eller ta hand om denne och ge den den vård som behövs.
Sen om dom nu har det så bra ställt så varför vill dom då komma hit? Åka till ett kallt sverige? Är dom lata och vill hit och leva på soc för dom inte orkar jobba som doktorer i sitt hemland? Eller kommer lämnar dom familj och vänner för att komma hit och baka pizza?
Om det blev krig eller jag blev förföljd så skulle jag gladeligen betala 50-100000 kr för å pysa till ett annat land men inte skulle ja åka runt halva jorden i en bananbåt för att få söka lyckan och leva som en parasit på ett samhälle.