3125
Sök

Köpråd: Radiostyrd Helikopter. Stor

Forummoderator
18 132 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#1
Det var många år sedan jag köpte min Raptor. Den är död. Ungarnas minikopter på 22 cm brukas flitigt men ingen utmaning längre.

Funderar på denna eldrivna sak:

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radios … .html#Info

Vill inte ha en bränsledriven igen. Twinrotor med gyro gör ju att de går sjukt stadigt. Nån som har någon enligt länk? Min budget är max 2-3000:- för allt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

326 Inlägg
8 juli 2013
#2
Den där i länken är ju för nybörjare. Var det inte en utmaning du ville ha?

För lite drygt 2000:- så kan du få:

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radios … i-bnf.html

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radios … dsm2-.html

Då kommer du att få betydligt roligare än med den där koaxialhelikoptern. Och du behöver inte oroa dig, Nanon är fullproppad med gyron och otroligt stabil för att vara så liten. Dessutom klarar den avancerad 3d-flygning.
Jag har en själv...



Annars kan du bygga ihop en Quad för dom pengarna. Det är en bra grund att bygga vidare med kamera och FPV om man vill. Har själv gått den vägen. Jag plockade ihop min Quad på Hobbyking för 1400:- komplett förutom radio.  Det är en i 450 storlek.
Dessutom är en Quad  väldigt billig att laga om man går i backen..

Forummoderator
18 132 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#3
Peter_5565 skrev:
Den där i länken är ju för nybörjare. Var det inte en utmaning du ville ha?

För lite drygt 2000:- så kan du få:

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radios … i-bnf.html

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radios … dsm2-.html

Då kommer du att få betydligt roligare än med den där koaxialhelikoptern. Och du behöver inte oroa dig, Nanon är fullproppad med gyron och otroligt stabil för att vara så liten. Dessutom klarar den avancerad 3d-flygning.
Jag har en själv...



Annars kan du bygga ihop en Quad för dom pengarna. Det är en bra grund att bygga vidare med kamera och FPV om man vill. Har själv gått den vägen. Jag plockade ihop min Quad på Hobbyking för 1400:- komplett förutom radio.  Det är en i 450 storlek.
Dessutom är en Quad  väldigt billig att laga om man går i backen..

Tack men jag har nog sett ut den jag vill ha nu. Köpa imorgon om den finns i lager. Film kommer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2013
#4
Innan du shoppar slå Amir en signal på HAB 0372 80444, Hobbexprylarna är att vaska pengar tyvärr...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
18 132 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Innan du shoppar slå Amir en signal på HAB 0372 80444, Hobbexprylarna är att vaska pengar tyvärr...

Tack men:
Jag fegade ur. Köpte en "fulheli" enligt länk på Hobbex... Höll nästan på att köpa en 6ch med kollektiv pitch. Men jag kör denna ett tag och så får vi se till vintern. Det var många år sedan jag hade en "full funktions" och lärde mig mig nog aldrig fullt ut. Inte kul och krascha varje dag...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7ff3e36e8acc2cbb93ca7076d7756773.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2013
#6
Okidook, men kalla inte de där för vare sig stor eller helikopter... ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
18 132 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#7
torpis skrev:
Okidook, men kalla inte de där för vare sig stor eller helikopter... ;-)

Jag vet :-) Men tar det lite vackert. Ungarna kan ärva denna sen.

EDIT: Det räcker och börja med. Den flög åt alla håll och kanter... Taskig pilot alltså... Ska trimma in den och prova i garaget om en stund.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (9 juli 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

326 Inlägg
9 juli 2013
#8
Dieselsmurfen skrev:
Det var många år sedan jag hade en "full funktions" och lärde mig mig nog aldrig fullt ut. Inte kul och krascha varje dag...

Förstår dig, men å andra sidan är Nanon jag länkade till i det närmaste oförstörbar. Den är så lätt, några tiotal gram bara, att den håller för det mesta i krashväg.

http://www.youtube.com/watch?v=d_T4vnyNU9Q

Du får ta en sån senare när du tröttnat på koaxialen.

Forummoderator
18 132 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#9
Peter_5565 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Det var många år sedan jag hade en "full funktions" och lärde mig mig nog aldrig fullt ut. Inte kul och krascha varje dag...

Förstår dig, men å andra sidan är Nanon jag länkade till i det närmaste oförstörbar. Den är så lätt, några tiotal gram bara, att den håller för det mesta i krashväg.

http://www.youtube.com/watch?v=d_T4vnyNU9Q

Du får ta en sån senare när du tröttnat på koaxialen.

Jag tar till mig detta men jag vill ha en stor jävel på över en meter i längd sen... Denna är 82 cm. Ska trimma in den i garaget nu så får vi se...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

326 Inlägg
9 juli 2013
#10
Dieselsmurfen skrev:
Jag tar till mig detta men jag vill ha en stor jävel på över en meter i längd sen... Denna är 82 cm. Ska trimma in den i garaget nu så får vi se...

Jo, ju större ju stadigare brukade man ju säga förut, men nu är dom små flybarless förvånansvärt stabila dom med tack vare gyron på alla håll och kanter.

Nackdelen annars med bamsehelikoptrar är att en liten krasch kostar skjortan att reparera. Dom små är mycket billigare att laga.

Forummoderator
18 132 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#11
Peter_5565 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag tar till mig detta men jag vill ha en stor jävel på över en meter i längd sen... Denna är 82 cm. Ska trimma in den i garaget nu så får vi se...

Jo, ju större ju stadigare brukade man ju säga förut, men nu är dom små flybarless förvånansvärt stabila dom med tack vare gyron på alla håll och kanter.

Nackdelen annars med bamsehelikoptrar är att en liten krasch kostar skjortan att reparera. Dom små är mycket billigare att laga.

Jo. Jag har inte krashat ännu men vält några gånger vid landning och även "dundrat i golvet" när jag håller på och tappa kontrollen över maskinen och strypt gasen på någon meters höjd. Det dunkar till bra i golvet/marken. Ska kolla lite på en singelrotor.

Kan detta vara nåt? Någon tipsade om den.
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/speed- … i-rtf.html

Tanken är att det är bättre och ha 2 helt olika helis i min budget så kan jag alternera lite?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 juli 2013
#12
Dieselsmurfen skrev:
Kan detta vara nåt? Någon tipsade om den.
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/speed- … i-rtf.html

Tanken är att det är bättre och ha 2 helt olika helis i min budget så kan jag alternera lite?

Hörrö, vad sa vi nu...  ring Amir och kolla läget så kommer du få grepp om vad som finns och hur prisbilden ser ut på de olika nivåerna.

Att dra av gasen när det går illa är ju som att blunda och hålla för öronen när man får sladd på vintern och handla på hobbex är som att fråga om en bra förstabil att pendla i från toys r us...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
18 132 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Kan detta vara nåt? Någon tipsade om den.
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/speed- … i-rtf.html

Tanken är att det är bättre och ha 2 helt olika helis i min budget så kan jag alternera lite?

Hörrö, vad sa vi nu...  ring Amir och kolla läget så kommer du få grepp om vad som finns och hur prisbilden ser ut på de olika nivåerna.

Att dra av gasen när det går illa är ju som att blunda och hålla för öronen när man får sladd på vintern och handla på hobbex är som att fråga om en bra förstabil att pendla i från toys r us...

Jaja. Du verkar ha koll på läget vilket inte jag har. Men eftersom jag har lite svårt att klara av en 4ch koaxial så känns det som att Hobbex-prylarna duger gott. Så länge. Billigt är ordet.

Den jag köpte blåser dock mattorna i huset åt helvete och sånt gillar vi...

Har troligen hittat en ny i kartong på blocket nu. Funderar starkt på att åka och köpa den om 10 minuter. Förvisso 1 timmes bilresa men...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

JFfoto
10 juli 2013
#14
Hade en såndär liten förut, katterna gillade att leka med den :p funderar på att skaffa en ny nu faktiskt, är  riktigt roligt faktiskt :p hade även en stor, men den tröttna jag på, va helt värdelös på att styra, så kasta upp den med fullgas och den dök rakt ner i stenmuren i en miljon bitar..haha big_smile

Forummoderator
18 132 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#15
Jag har och pyssla med...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-326ab58a656d477d1ad28e07debc6bfb.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 132 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#16
Jag har lärt mig flera saker idag:
- ska man flyga heli så ska man ge duktigt med gas vid start. Så man slipper turbulensen från marken.
- Min lilla ynkliga 4ch singelrotor är den roligaste jag har.
- Min stora singelrotor (Falcon 450) gillade inte min soffa. Får köpa nya rotorblad :-/
- Barnens lilla Silverlit 3ch tål precis hur mycket stryk som helst. Tro mig. Jag har provat idag... Batteritorsk från 80-90 meter upp i luften. No problemo.

Ska man börja så varför inte denna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b3108875faddb106eb96cc6d01090d0f.jpg

En "riktig" men ändå mycket lättstyrd heli. Tål det mesta verkar det som. Gyrot verkar helt sjukt bra. Det blåste lite ute förut och jag trimmade in den inomhus och gick ut sen. Steady as a rock.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= … c4GHz&

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 498 Inlägg
11 juli 2013
#17
Funderar själv på en liten copter tror det blir en sådan som du länka från teknikmagasinet men till halva priset, Finns där reservdelar att köpa?


Forummoderator
18 132 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#18
ascona-tic skrev:
Funderar själv på en liten copter tror det blir en sådan som du länka från teknikmagasinet men till halva priset, Finns där reservdelar att köpa?

Jadå. ett par blad medföljer. Men den tål som sagt en del.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 498 Inlägg
11 juli 2013
#19
Då är där en på väg hem till mig :-) röd/orange/svart för 289:- inkl frakt och hittade även att hela coptern går att köpa i delar,


Forummoderator
18 132 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#20
ascona-tic skrev:
Då är där en på väg hem till mig :-) röd/orange/svart för 289:- inkl frakt och hittade även att hela coptern går att köpa i delar,

Bra köp tycker jag. Var noga med att trimma in den inomhus/vindstilla. Jag har trimmat min så den driver framåt lite så kan man köra med enbart upp/ner och vänster/höger. Sen kan man börja trixa lite med sidled (bankning) och även köra bakåt i åttor med full kontroll. Tog mig några timmar att lära sig detta.

Laddaren tar 2 styck batterier vilket medföljde min. Flygtiden är mer än 5-6 minuter inomhus. När man kört upp ett batteri laddar man detta och det går nästan att köra kontinuerligt med den metoden.

Hoppas det kommer filmer och bilder och text när du provat den sen :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök