Men snälla! Det är på grund av TUR som inget har hänt än, inte för att det är så jäkla bra säkerhet på illegala race!! Varför är det så svårt att förstå?
Självklart kan Lisa 4 år cykla utan hjälm. Men OM hon ramlar kan hon slå sönder skallen.
Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Det är inte jag som har problem med att folk använder bilen på nätterna, det är du. Det är även du som envist hävdar att det är fruktansvärt farligt men inte har någon som helst fakta som visar att det sker mer olyckor på nätterna än på strippen.
Jag säger inte att det är farligt. Jag säger att när det väl händer något är kört av den enkla anledningen som jag påvisade i mitt exempel på en bil som börjar brinna.
Du har redan varit på 3an, men sen lugnade du ner dig när du kom på dig själv.
Hur många bilar på streetrace börjar brinna med dödsfall som resultat? Återigen, fakta min vän..inte fantasier och tänk om.
Har ingenting alls emot alternativ 3
I säkerhetstänk ska man väl gå på vad som kan hända och inte på vad som har hänt? När det gäller säkerhet så tänker jag det värsta som kan hända utan att överdriva (typ Independence Day). Men jag kanske tänker fel?
HereComesTrouble skrev:
Thunderbird88 skrev:
Jo, det är helt säkert att stå bakom bilarna vid starten. Tills någon råkar ha kvar backen i när han ska dra iväg
Men kom igen nu, i så fall ligger edps illa till med som har folk som sopar, bilar som värmer mm bakom starande bil.
Att backa in i en bil som gör en burnout är inte så farligt. Jag menar, personen i bilen bakom sitter väl oftast ändå med riktiga bälten osv på sig. Så det studsar nog till och sen är man bara riktigt förbannad. Men man sitter inte fastklämd unden fyrlänken på en 1200hk bil.
Men snälla! Det är på grund av TUR som inget har hänt än, inte för att det är så jäkla bra säkerhet på illegala race!! Varför är det så svårt att förstå?
Självklart kan Lisa 4 år cykla utan hjälm. Men OM hon ramlar kan hon slå sönder skallen.
Det är TUR att ingenting har hänt på 50 år? :p
Naturligtvis finns det risker, men fakta är att det sker mer olyckor med tant agda iblandad än i samband med streetrace.
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 juli 2013
#165
HereComesTrouble skrev:
Thunderbird88 skrev:
HereComesTrouble skrev:
UhrJr skrev:
HereComesTrouble skrev:
Ser fram emot alternativ 3 :p
Det är inte jag som har problem med att folk använder bilen på nätterna, det är du. Det är även du som envist hävdar att det är fruktansvärt farligt men inte har någon som helst fakta som visar att det sker mer olyckor på nätterna än på strippen.
Jag säger inte att det är farligt. Jag säger att när det väl händer något är kört av den enkla anledningen som jag påvisade i mitt exempel på en bil som börjar brinna.
Du har redan varit på 3an, men sen lugnade du ner dig när du kom på dig själv.
Hur många bilar på streetrace börjar brinna med dödsfall som resultat? Återigen, fakta min vän..inte fantasier och tänk om.
Har ingenting alls emot alternativ 3
I säkerhetstänk ska man väl gå på vad som kan hända och inte på vad som har hänt? När det gäller säkerhet så tänker jag det värsta som kan hända utan att överdriva (typ Independence Day). Men jag kanske tänker fel?
HereComesTrouble skrev:
Men kom igen nu, i så fall ligger edps illa till med som har folk som sopar, bilar som värmer mm bakom starande bil.
Att backa in i en bil som gör en burnout är inte så farligt. Jag menar, personen i bilen bakom sitter väl oftast ändå med riktiga bälten osv på sig. Så det studsar nog till och sen är man bara riktigt förbannad. Men man sitter inte fastklämd unden fyrlänken på en 1200hk bil.
Snubben med kvasten då?
Inte för att jag själv just sett att dom gör det bakom startande bil. Oftast brukar dom göra det precis efter burnouten då antingen bilen rullar framåt eller står stilla men är det så att han står och vevar med kvasten på asfalten bakom bilen och bilen har backen i så blir han ju påkörd. Olyckor kan hända och på riktiga tävlingar vill man ju hålla det nere så mycket som möjligt. T.ex att om du måste backa efter burnouten så MÅSTE du backa för långt, bara för att du måste sedan rulla framåt mot starten med framåtväxel i och förhoppningsvis då inte får i backen på något sätt. Jag har sett folk som har startat med backen i på tävlingar, många gånger. Det är lätt hänt. Olyckor kan inte elimineras, bara förebyggas så gott det går.
Näe, ser nu att det är Carpe Diem som la upp den. Jag ber om ursäkt i alla fall.
Men detta står jag ändå för: ""Jag såg en film på youtube där det filmades med publik 1 meter från bilarna hela vägen fram och så ser det ut för det mesta.""
/Benny
Kan inte svara för hur det är på andra ställen, hävdar fortfarande att i Örebro området brukar racen skötas väldigt bra. Sen kanske man kan fundera på vad publiken har bakom pannbenet som ställer sig 1m ifrån en väg där bilar ska köra fullgasrepa?
Det är jättebra att det sköts bra i Örebro.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Det är inte jag som har problem med att folk använder bilen på nätterna, det är du. Det är även du som envist hävdar att det är fruktansvärt farligt men inte har någon som helst fakta som visar att det sker mer olyckor på nätterna än på strippen.
Jag säger inte att det är farligt. Jag säger att när det väl händer något är kört av den enkla anledningen som jag påvisade i mitt exempel på en bil som börjar brinna.
Du har redan varit på 3an, men sen lugnade du ner dig när du kom på dig själv.
Hur många bilar på streetrace börjar brinna med dödsfall som resultat? Återigen, fakta min vän..inte fantasier och tänk om.
Har ingenting alls emot alternativ 3
I säkerhetstänk ska man väl gå på vad som kan hända och inte på vad som har hänt? När det gäller säkerhet så tänker jag det värsta som kan hända utan att överdriva (typ Independence Day). Men jag kanske tänker fel?
Att backa in i en bil som gör en burnout är inte så farligt. Jag menar, personen i bilen bakom sitter väl oftast ändå med riktiga bälten osv på sig. Så det studsar nog till och sen är man bara riktigt förbannad. Men man sitter inte fastklämd unden fyrlänken på en 1200hk bil.
Snubben med kvasten då?
Inte för att jag själv just sett att dom gör det bakom startande bil. Oftast brukar dom göra det precis efter burnouten då antingen bilen rullar framåt eller står stilla men är det så att han står och vevar med kvasten på asfalten bakom bilen och bilen har backen i så blir han ju påkörd. Olyckor kan hända och på riktiga tävlingar vill man ju hålla det nere så mycket som möjligt. T.ex att om du måste backa efter burnouten så MÅSTE du backa för långt, bara för att du måste sedan rulla framåt mot starten med framåtväxel i och förhoppningsvis då inte får i backen på något sätt. Jag har sett folk som har startat med backen i på tävlingar, många gånger. Det är lätt hänt. Olyckor kan inte elimineras, bara förebyggas så gott det går.
Jo jag vet, hade licens tidigare men struntade i att förnya då det var att slänga pengarna i sjön. Och när jag säger att publiken står bakom så innebär det inte att dom står så när att dom kan nudda bilen.
Kan inte svara för hur det är på andra ställen, hävdar fortfarande att i Örebro området brukar racen skötas väldigt bra. Sen kanske man kan fundera på vad publiken har bakom pannbenet som ställer sig 1m ifrån en väg där bilar ska köra fullgasrepa?
Det är därför det är säkrare på typ mantorp med avbärrarräcken mot publiken. Sen som sagt har du redan varit på trean på hur man beter sig på internet
Hur ofta blir publiken skadad i samband med street race?
3:an var svaret på vilken kategori mr "måste hävda sig" placerade mig i, ingenting annat.
Var väl p.ga bilar smällde i samband med streetrace och personskador hela denna tråden skapades?? För att säkerheten med publiken inte funkar på nattliga streetrace??
Det är därför det är säkrare på typ mantorp med avbärrarräcken mot publiken. Sen som sagt har du redan varit på trean på hur man beter sig på internet
Hur ofta blir publiken skadad i samband med street race?
3:an var svaret på vilken kategori mr "måste hävda sig" placerade mig i, ingenting annat.
Var väl p.ga bilar smällde i samband med streetrace och personskador hela denna tråden skapades?? För att säkerheten med publiken inte funkar på nattliga streetrace??
Vad folk gör till och från race är lika svårt att kontrollera som det är till och från Mantorp. Där skiljer inte säkerheten någonting och det innebär inte att säkerheten i fungerar på dom flesta race.
[ Kan inte svara för hur det är på andra ställen, hävdar fortfarande att i Örebro området brukar racen skötas väldigt bra. Sen kanske man kan fundera på vad publiken har bakom pannbenet som ställer sig 1m ifrån en väg där bilar ska köra fullgasrepa?
Vänd på frågan; hur kan man ens få för sig att dra en fullgasrepa med publiken 1m från där man ska köra?
- - - - - - - - - -
Det är i mitt tycke, precis som så många andra påpekat, ren -TUR- att det inte händer mer olyckor än det gör på de illegala racen. Det finns säkert ett fåtal som sköts "bra" (under förutsättningarna), men att på något vis jämställa det med hur det är på ett "lagligt race" är bara fantasier (som så gärna används som uttryck i tråden).
Att vidare förespråka de olagliga racen, som det faktiskt görs, eller ens försvara dessa, är bara rent trams. VILL man verkligen, så löser man det. Antingen genom att ta sig dit där man kan/får, eller jobbar aktivt på att lösa det där man -är-. Det är bevisat, gång på gång, att det går att lösa. Men, -så- intresserad är man inte, i många fall, egentligen.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
[ Kan inte svara för hur det är på andra ställen, hävdar fortfarande att i Örebro området brukar racen skötas väldigt bra. Sen kanske man kan fundera på vad publiken har bakom pannbenet som ställer sig 1m ifrån en väg där bilar ska köra fullgasrepa?
Vänd på frågan; hur kan man ens få för sig att dra en fullgasrepa med publiken 1m från där man ska köra?
- - - - - - - - - -
Det är i mitt tycke, precis som så många andra påpekat, ren -TUR- att det inte händer mer olyckor än det gör på de illegala racen. Det finns säkert ett fåtal som sköts "bra" (under förutsättningarna), men att på något vis jämställa det med hur det är på ett "lagligt race" är bara fantasier (som så gärna används som uttryck i tråden).
Att vidare förespråka de olagliga racen, som det faktiskt görs, eller ens försvara dessa, är bara rent trams. VILL man verkligen, så löser man det. Antingen genom att ta sig dit där man kan/får, eller jobbar aktivt på att lösa det där man -är-. Det är bevisat, gång på gång, att det går att lösa. Men, -så- intresserad är man inte, i många fall, egentligen.
Ingen aning, det görs inte här iallefall.
Tur att vi har konstaterat att det enbart beror på tur. Personligen är det inte speciellt ofta jag personligen förlitar mig till tur, och verkligen inte när det gäller ens liv.
Men detta hände ju på själva racerakan efter racet med nån idiot? Publiken på mantorp får inte åka på stripen när dom ska hem?
Nej, men vad hindrar att det händer på vägen? Precis som i det här fallet.
Ska man stänga av vägen hela natten för att det kan komma en idiot och orsaka en olycka?
Man får inte stänga av nån väg på eget bevåg för att ha svartrace. Vad som händer när publiken åker hem från lagliga race är en helt annan sak.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Hur ofta blir publiken skadad i samband med street race?
3:an var svaret på vilken kategori mr "måste hävda sig" placerade mig i, ingenting annat.
Var väl p.ga bilar smällde i samband med streetrace och personskador hela denna tråden skapades?? För att säkerheten med publiken inte funkar på nattliga streetrace??
Har aldrig funkat och kommer inte göra det heller.
Har alltid fungerat och kommer troligen alltid att gör det också.
Eller har du fakta som säger någonting annat om statistiken där man jämför svart race mot lagliga?
Men detta hände ju på själva racerakan efter racet med nån idiot? Publiken på mantorp får inte åka på stripen när dom ska hem?
Nej, men vad hindrar att det händer på vägen? Precis som i det här fallet.
Ska man stänga av vägen hela natten för att det kan komma en idiot och orsaka en olycka?
Man får inte stänga av nån väg på eget bevåg för att ha svartrace. Vad som händer när publiken åker hem från lagliga race är en helt annan sak.
/Benny
Man får inte dricka öl i stadsparken heller..
I mina ögon är det inte alls en annan sak eftersom olyckan skedde av någon som bara var publik och inte körde race då eller hur? Racet var avslutat, då är det en vanlig väg!
Det har kört på folk som varit ivägen på streetrace ja, hur ofta har det körts på publik på mantorp eller tierp? Men framförallt KAN det hända på alla streetrace i hela landet
Nej, men vad hindrar att det händer på vägen? Precis som i det här fallet.
Ska man stänga av vägen hela natten för att det kan komma en idiot och orsaka en olycka?
Man får inte stänga av nån väg på eget bevåg för att ha svartrace. Vad som händer när publiken åker hem från lagliga race är en helt annan sak.
/Benny
Man får inte dricka öl i stadsparken heller..
I mina ögon är det inte alls en annan sak eftersom olyckan skedde av någon som bara var publik och inte körde race då eller hur? Racet var avslutat, då är det en vanlig väg!
Det är vanlig väg dygnet runt om jag inte fattat saken fel. Det är bara när man med tillstånd stänger av en väg som den slutar vara vanlig väg, eller???
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 juli 2013
#180
HereComesTrouble skrev:
Vettemannen skrev:
HereComesTrouble skrev:
Nej, men vad hindrar att det händer på vägen? Precis som i det här fallet.
Ska man stänga av vägen hela natten för att det kan komma en idiot och orsaka en olycka?
Man får inte stänga av nån väg på eget bevåg för att ha svartrace. Vad som händer när publiken åker hem från lagliga race är en helt annan sak.
/Benny
Man får inte dricka öl i stadsparken heller..
I mina ögon är det inte alls en annan sak eftersom olyckan skedde av någon som bara var publik och inte körde race då eller hur? Racet var avslutat, då är det en vanlig väg!
Nu börjar du gå in på spåret att man ska hålla på att göra allt för att det inte ska kunnas köras streetrace. Det är inte vad diskussionen dom senaste sidorna har varit. Dom har varit om hur mycket osäkrare streetrace är än dragrace.
Och om man påstår att streetrace är mycket säkrare än dragrace så är man inte speciellt klyftig tycker jag