Har en gammal g60 stående, och jag behövde lite smådelar till den, så när det ploppade upp en Manhattan med "rasad låda" på blocket för 1500:- så slog jag till, köpte osedd.
Perfekt reservdelsbil tyckte jag.
Besiktigad till maj 2014, gått 12xxx mil, så gott som ingen rost alls. Tokfin undertill.
.
Osså var det halv tank på den :-).
Alldeles för fin för att döda. så det fick helt enkelt bli min vinterbil. Vi får se hur mycket det spårar ur denna gången....
Väl på plats så funkade både trean och fyran utmärkt på bilen, så jag körde hem den. Fem minuter senare så var "lådan" hel igen. Ett stag var av bara. Vinkelleden på lådan hade kärvat lite vilket gjorde att det gick trögt, och troligen har staget gått av tillslut. Numera uppsmort och friskt igen!
Det är några mindre bucklor på bilen, varav två på förardörren som har fått lite rost med. Tanken är att antingen byta dörren, eller ev. göra en enkel spackling av den tillsvidare. Eller så får den vara bulig helt enkelt.
Lite låsmeck, nummerskyltsbyte, torkarmotorfix, tillsnyggade lister, samt plock av några fina bitar till g60in så såg den ut så här:
Städning/sanering invändigt, riktigt äcklig inuti var den. Bagaget var mest grusigt dock.
Så här såg det ut under huven, ungefär i detta skicket var insidan av bilen också.
En motortvätt senare....
Efter motortvätten så började den läcka olja ur lådan, allt grus som hade tätat locket på lådan var ju borta nu!!
Nytt lock fick det bli, som kletades ner med rostskydd.
Votexvinge där bak!
Sen fick någon annan äran att polera upp den, vilken skillnad!
Lister har numera kommit på plats på dörrarna (ingen bild)
Men jag vill ju ha en ball vinterholk, letade fälgar länge, men hittade inget beggat som passade mig, så det fick bli nya fälgar till vinterdäcken. 15x8". Ett litet test:
Fick gratis sänkningskit som blitt över av Eric.
Sänkt fram:
Testar med fälgarna fram. Ser ju bra ut iaf.
Gick inte alls, måste göra mer plats i hjulhusen, slipade även bort lite rost bakom breddarna och rostskyddade under innerskärmarna när jag ändå hade dom av. Blev mycket bättre plats, nu kanske mina däck jag inte beställt ännu får plats. I värsta fall får jag skaffa coils med och anpassa höjden lite,
Lite mer bilder:
Missade ta bild på rosten på bromsarna, men det vet väl alla hur det brukar se ut, så här kommer en bild utan rost bara.
Och med trimtemas bromsoksfärg blir det grannt, förvånansvärt bra skit.
Fått hem däcken, lite trixiga att få på fälgen bara, men det löste sig
.
På bil, som står på pallbock:
Gick inte bra, slakta mera skärmkant....
Eftersom alla fästpunkter för popnitarna försvinner så blir den övre delen limmad. Nedre delen är popnitad med original nitar.
Stans fetaste kåjlovers. Förra gången jag hade coils, nersmetade med rostskyddsvax en vinter så blev dom bruna. Nu går vi på de fetare grejerna, marinfett, ska det tåla saltvatten så bör det funka för mig.
Breddare två limmad.
Och så här blev det, är inte nöjd med profilen på däcken, men det är försent att ångra sig, så det får duga! (hemlig bild
)