Sierra -89 startar inte när den är varm

sture64
22 maj 2014 · 46 Inlägg

Hej igen,nu har ja bytt lambdasond men samma problem kvarstår sad

SierraFriberg
23 maj 2014 · 7 Inlägg

Tyvärr så tror jag inte du kan köpa en universial tändspole på Biltema sad

Kör Ford för att jag vill inte för att jag måste
Ford Sierra RS Cosworth "Cossie" (1992)
Suzuki Grand Vitara "Bamse" (1999)
sture64
23 maj 2014 · 46 Inlägg

Ja kör med en Biltema tändspole nu men hur som helst så är samma problem kvar smile

ValP2k
23 maj 2014 · 1 122 Inlägg

Provat byta tändmodul? Vet ej vilken motorkod det är så svårt svara lite mer exakt

Senast redigerat av ValP2k (23 maj 2014)

gasa nu foer faen!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
24 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Kan ju vara tändmodulen, men det felet brukar yttra sej i att bilen dels inte går att starta så länge modulen är varm,  och dels tenderar dom att misstända för att så småningom stanna av helt när modulen börjar bli varm.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
ValP2k
24 maj 2014 · 1 122 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Kan ju vara tändmodulen, men det felet brukar yttra sej i att bilen dels inte går att starta så länge modulen är varm,  och dels tenderar dom att misstända för att så småningom stanna av helt när modulen börjar bli varm.

Har en sådan motor vevaxelgivare då? För då behöver man ju inte få några missar utan får bara inte igång den sen (varm)

gasa nu foer faen!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
24 maj 2014 · 1 899 Inlägg

ValP2k skrev:

PHrnfeldt skrev:
Kan ju vara tändmodulen, men det felet brukar yttra sej i att bilen dels inte går att starta så länge modulen är varm,  och dels tenderar dom att misstända för att så småningom stanna av helt när modulen börjar bli varm.

Har en sådan motor vevaxelgivare då? För då behöver man ju inte få några missar utan får bara inte igång den sen (varm)

Vet inte om den har hallgivare eller induktiv på svänghjulet, men det är ju också en sådan sak som man kan kolla. Men det är någon som redan har pratat om hallgivaren, dock vet jag aldrig hur det gick för ts att kolla den.. Det är p g a detta jag tycker att ts ska ta och titta om han har gnista när problemet uppstår.

Senast redigerat av PHrnfeldt (24 maj 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
SierraFriberg
24 maj 2014 · 7 Inlägg

Jag hade själv en gång i tiden en bil som vägrade starta när den var varm, i den satt det en unirvasial tändspole som fungerade utmärkt .Så länge man körde med bilen så gick den bra men så fort man stängde av bilen så vägrade den att starta så länge den var varm man kunde få vänta upp till 1 timme innan den gick att starta proplemet löstes genom att skaffa en orginal tändspole . Universial tändspolen gav fel uteffekt vilket gjorde att den blev för varm och därmed inte fungerade förrän den hade svalnat .... Om du har en sådan motor som det är på bilden i tråden så har du en SOHC-Motor med bränsleinsprutning då har du en elektronisk styrning kallad EEC-IV .Detta system styr såväl tändning och  bränsleinsputningssystemet EEC-IV systemet tar emot information från en strömfördelarsensor av Hall-typ och kylvätsketempgivare som är monterad i inloppsröret en spjällägessensor och en luftmängdsmätare  alltså ditt problem behöver inte vara tändningsrelaterat det kan även vara bränslerelaterat .Hoppas denna information är behjälplig till ditt problem

Kör Ford för att jag vill inte för att jag måste
Suzuki Grand Vitara "Bamse" (1999)
Ford Sierra RS Cosworth "Cossie" (1992)
sture64
25 maj 2014 · 46 Inlägg

Hej igen smile Tändspolen som satt i var ju orginal o den beter sej samma med biltemaspolen så därför jag uteslöt denna o fortsatte.. Gnista har den när den inte vill starta det var ganska ljust ute när ja kollade så lite svårt o se exakt hur den såg ut men gnista fanns i alla fall.. Tack ska ni ha för all info,ska prova mej på den där felsökningen tar gärna emot tips ang. denna felsökningsmetod..   Jag har denna lathund,finns de nått mer o tänka på när man gör denna test?http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=35668

Senast redigerat av sture64 (25 maj 2014)

sture64
25 maj 2014 · 46 Inlägg

De verkar vara likadana tändmoduler till många årsmodeller för Sierra på Laga.se,är det någon som vet om de verkligen är lika eller om det bara är till utseendet lika?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Tyvärr vet jag inte alls men ser du om numren skiljer?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
jaka54
25 maj 2014 · 5 908 Inlägg

Hej!
Intressant tråd!
Brorsans Audi 100 Avant Turbo-91:a  började igår krångla likadant som beskrivs i tråden ovan. Motorn gick hur bra som helst när han körde iväg för att handla (det var ca 28grader varmt ute)...men när han skulle hem från köpcentret vägrade motorn att starta. Jag bogserade hem honom!
Vi bytte bränslepump (beg som jag själv har använt i min Audi 100 Avant 2,0E -89:a) och motorn startade direkt . Då hade bilen  stått några timmar...
Han åkte därefter iväg och handlade  och när hans skulle hem vägrade motorn att starta. Åter fick jag komma och bogsera hem honom.

Nu i morse (Söndag 25/5) startade motorn direkt och gick bra  om än lite tvekande på någon cylinder i några sekunder; Sen perfekt!
??????????? Tändlägesgivare? Hallgivare? Tändspole? ????

Senast redigerat av jaka54 (25 maj 2014)

sture64
27 maj 2014 · 46 Inlägg

Hejsan smile Var sitter denna strömfördelarsensor som är av Halltyp ?
O var nånstans ser man motorkoden?

Senast redigerat av sture64 (27 maj 2014)

SierraFriberg
28 maj 2014 · 7 Inlägg

Tror motorkoden står på Bilens chassinummerplåt som är placerad under huven. Strömfördelarsensorn som är av halltyp sitter under rotorn i strömfördelarlocket

Kör Ford för att jag vill inte för att jag måste
Ford Sierra RS Cosworth "Cossie" (1992)
Suzuki Grand Vitara "Bamse" (1999)
sture64
29 maj 2014 · 46 Inlägg

Tack ska du ha smile Ska fortsätta så fort ja får lite mer tid:P

sture64
7 juni 2014 · 46 Inlägg

Hej igen smile Nu har ja gjort denna felkodsavläsning o fått följande blinkningar först med motorn AV o tändning på

I  IIIII  / I  IIIII  / II /  IIIII

Sen med motor PÅ :

IIIIIII / IIIII / IIIIIII / IIIII  OSV... fotsätter samma hela tiden

Problemet ja har nu är att läsa av dessa blinkningar,hittade detta på ford club sweden http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=35668

Har även kollat gnistan igen när den inte vill starta o den ser fin ut

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 juni 2014 · 1 899 Inlägg

Den säger ju att du har fel på spjällägesgivaren när motorn är av. Varför den inte ger nån kod när du har motorn igång vet jag inte (antar att det är något glapp i givaren eller på vägen dit > när motorn går så är glappet inte där). Vissa spjällägesgivare har ett nolläge, och alldeles efter det så klickar det till. Spjället ska vara i sitt nedersta läge när spjällägesgivaren är i sitt nolläge s a s. När detta inte sitter som det ska så brukar motorn gå dåligt, nu verkar det ju inte stämma in helt på dina symptom, men kan ju vara värt att ta en titt på iaf. Annars så byt ut givaren.

Koderna du får när motorn är igång tycks vara 70 och 50; det första säger att det inte är några fel på bilen och det andra säger att det är ett europeiskt styrdon.

Senast redigerat av PHrnfeldt (8 juni 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
8 juni 2014 · 46 Inlägg

Det var ju nån som undrade vilken motorkod det är..
N4    WFOAXXGBBAKU40597
Ska titta närmare på spjällägesgivaren i morrn,tack för hjälpen Mr PHrnfeldt man lär sej mycke innan de här är löst:)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 juni 2014 · 1 899 Inlägg

sture64 skrev:
Det var ju nån som undrade vilken motorkod det är..
N4    WFOAXXGBBAKU40597
Ska titta närmare på spjällägesgivaren i morrn,tack för hjälpen Mr PHrnfeldt man lär sej mycke innan de här är löst:)

Varsågod wink Det är det som är det fina med att ha problem smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
9 juni 2014 · 46 Inlägg

Det klickar inget när man vrider i denna spjällägesgivare..
Tror ni att det kan vara tändmodulen som racklar det är ju tydligen hallgivare i denna bil?
Ska prova i morrn o spraya kontakten till spjällägesgivaren de såg ut att vara mycket sånt där vitt damm där..

Senast redigerat av sture64 (9 juni 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang