2592
Sök

Köpråd: Bmw 528i E39 -97

192 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Tjena tjena!
Som ämnet lyder,  Vad bör jag akta mig ifrån när vi tittar på Bmw?
Tittat på en bil ett bra tag och tänkte fråga lite innan jag kanske åker tittar på denna.

Den har gått ca 23 000 mil och ser riktigt fin ut.
Ny koppling, chippad ( okänd ) och lite andra små saker som avgassystem bl.a.

*Som sagt är bilen in importerad sedan 1997? Nåt jag skall bry mig om?

*Vet själv att jag skall se efter rost runt dörrkanter, baklucka och själv klart under bilen . men nåt mer?

* Bör vara kamkjeda på denna så bör jag oroa mig att den kan vara dålig? Annars kommer det märkas att den kan vara dålig?

Gärna säg nåt som brukar krångla eller bör se upp för!
Alltid varit en volvo ägare och sugen på något nytt! big_smile

144 Inlägg
2 november 2014
Dragonloor skrev:
*Som sagt är bilen in importerad sedan 1997? Nåt jag skall bry mig om?

*Vet själv att jag skall se efter rost runt dörrkanter, baklucka och själv klart under bilen . men nåt mer?

* Bör vara kamkjeda på denna så bör jag oroa mig att den kan vara dålig? Annars kommer det märkas att den kan vara dålig?

Gärna säg nåt som brukar krångla eller bör se upp för!
Alltid varit en volvo ägare och sugen på något nytt! big_smile

Nej, gå efter skick snarare än import eller antal ägare när det gäller en såpass gammal bil.

Ja, på tal om under bilen. De bakre domkraftsfästena brukar försvagas och rasar in om man har otur, som på alla gamla bilar antar jag. Annars hör man inte så mycket om rost i bärande delar på E39, antar att de är såpass nya än?

Det är mycket sällan problem med kamkedjan på M52. Det du snarare ska vara vaksam över är skick på kylare och vattenpump, kylaren är i plast, vattenpumpens impeller är också i plast från fabrik... Motorn är känslig mot överhettning och dåligt topplock till följd av överhettning är inte helt ovanligt.

Edit: Några till punkter: De bakre elhissarna går sönder på löpande band, anslutningarna till servobehållaren brukar läcka och grisa ner rejält, ventilkåpspackningen brukar läcka(ibland har ventilkåpan som är i plast t.o.m slagit sig).
Senast redigerat av werik (2 november 2014)

192 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Tack så mycket! Detta kommer jag har mycket användning av!

171 Inlägg
192 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
john_petrucci skrev:
http://www.blocket.se/gavleborg/BMW_E39_528i_57041496.htm?ca=15&w=3

Är det denna eller?

Jajamen var å titta på den.
Dock var det lite dålig inredning i bilen just för mig.
Annars var den helt underbar i kaross / motor.

Evildan
2 november 2014
Dragonloor skrev:
john_petrucci skrev:
http://www.blocket.se/gavleborg/BMW_E39_528i_57041496.htm?ca=15&w=3

Är det denna eller?

Jajamen var å titta på den.
Dock var det lite dålig inredning i bilen just för mig.
Annars var den helt underbar i kaross / motor.

Du skulle erbjudit den stackarn som 2014 enbart kan tala svenska en kurs som dellikvid i hur man skriver på svenska för det behärskade han inte riktigt. wink

171 Inlägg
2 november 2014
Ok. Tycker den ser rent ut sagt förjävlig ut, inget jag skulle vilja ta i med tång. Men det ska ju inte hindra dig, alla har olika smak.
Notera att bilen ej ägs av "Henrik" utan att den står på hans morsa. Den köptes för 2 månader sen, varför säljer han den så snabbt?

Hade en E39 528i som förstabil, och ja, de är helt underbara att köra smile

192 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
john_petrucci skrev:
Ok. Tycker den ser rent ut sagt förjävlig ut, inget jag skulle vilja ta i med tång. Men det ska ju inte hindra dig, alla har olika smak.
Notera att bilen ej ägs av "Henrik" utan att den står på hans morsa. Den köptes för 2 månader sen, varför säljer han den så snabbt?

Jo som sakt, Jag har kört volvo 940 130häst i 2 år och nu testa denna, blev rätt förvånad och blev stört kär i bmw 528 smile
Men dock tycker jag den var riktigt fräsch personligt. men smaken är som baken smile

Evildan
2 november 2014
john_petrucci skrev:

Denna 50 åriga kvinna köpte även en -96 BMW 523 2014-08-19.
bra komplement till den KIA Carens hon även äger kanske? wink

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 november 2014
Jag hängde upp mig på att det är M5 avgas på den. Hur stor del då? Hur är det modifierat för att passa? Och av vem?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 november 2014
Evildan skrev:
john_petrucci skrev:

Du gillar inte att kvinnor i medelåldern "äger" fina bilar och råkar ha en yngling till son va? Hehe

171 Inlägg
2 november 2014
Evildan skrev:
john_petrucci skrev:

Hehe, hon blev kanske lite för galen på vägarna så hon kände att det var bäst att byta ner sig till en 523:a smile

TS: Vi vill så klart bara hjälpa dig, men det finns många saker som jag skulle vilja anmärka på i annonsen. Vore väldigt tråkigt om du dagen efter du köpt den, upptäcker att det är ett riktigt vrak.

-Bilen står på hans mamma
-Säljs redan efter 2 månader, och köper en E39 523 istället?
-Bilen har inte xenon som standard - kan bli problem med besiktning
-Otroligt fult stylad. Det är ju dock bara vad jag tycker, helt ok att du tycker den är snygg. Tänk dock på att om du skulle vilja sälja den sedan så är kundkretsen ganska mycket mindre.
-"Chippad, sportluftsfilter, M5-avgassystem, billiga eftermarknadslampor samt backspeglar" m.m, är inte saker som direkt drar upp priset enligt mig. Tyder snarare på att bilen kan vara ganska sönderkörd...

Sålde min 528i E39 förra hösten, också med 23.000 mil på mätaren. Var i otroligt gott skick med 2 ägare, och jag fick 22.000kr för min. Och priset går ju tyvärr inte uppåt med tiden.

Hoppas detta kan vara till någon nytta iaf!

Evildan
2 november 2014
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
john_petrucci skrev:

Du gillar inte att kvinnor i medelåldern "äger" fina bilar och råkar ha en yngling till son va? Hehe

Det behöver du inte ens ställa som en fråga min gode vän vart jag står i den frågan. cool

Medelålders kvinnor däremot, är en helt annan sak. big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 november 2014
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Det behöver du inte ens ställa som en fråga min gode vän vart jag står i den frågan. cool

Medelålders kvinnor däremot, är en helt annan sak. big_smile

Hehe vi börjar nog inte nån diskussion om det. Men som du säger, damerna är det inget fel på. Håller mig till döttrarna ändå tror jag

192 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Som sakt inge mer diskussion om dessa ^^  Bilen var helt okej, små grejer som jag störde mig på bara ^^ Tack för hjälpen endå gott folk smile

Sök