2986
Sök

Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

140 Inlägg
5 januari 2015
it_mutt skrev:
MariaC skrev:
it_mutt skrev:

Då tar vi det för tredje gången; det var inte bara fordonsskatten som höjdes.

Hur har f.ö. höjda försäkringar med statens budget att göra menar du? Om ICA väljer att höja priset på chips med 50%, är det också relaterat till staten då menar du?

Som vanligt finns det folk som inte köper det hela och älskar att bara häva ur sig en massa ovett och sanningar baserade på...inget alls.

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/kriti … orsakring/

Hänvisa till en källa där den faktiskt blev genomförd. Att hänvisa till ett förslag...ptja, du hade inte behövt hänvisa alls.

Nu vet jag att man 1juli 2007 höjde försäkringsskatten på trafikförsäkringspremien. Men givetvis, såhär nästan 10 år senare (7½) är det givetvis relevant. Kommer du ihåg när man höjde skatterna i början på 90-talet? Oj oj, att de aldrig ger sig...

Ursäkta mig men allt är relevant och det var ett förslag som blev verklighet men visst stick du  huvudet i sanden det måste kännas riktigt skönt att köpa allt dem gör och bara svälja och acceptera

Evildan
5 januari 2015
MariaC skrev:
Evildan skrev:
MariaC skrev:

Det var ju själva fan varför pengar finns det ju i överflöd Sverige är ett rikt land som det påtalas så fort det blir tal om invandringens kostnader . Nu helt plötsligt fattas det pengar då ska bilisterna stå för det fyyyyy faaaaaaan .
Dem höjde ju försäkrningarna för att bilisterna själva skulle bära sina kostnader men ändå ska dem nu vara med och finansiera skolan .

Men som vanligt finns det folk som köper det hela och älskar bli rövknullade av makthavarna och ler nöjt detta är ju härligt

Räkna till tio innan du lägger fingrarna på tangentbordet är mitt råd.
Som det redan skrivits felertalet gånger i tråden, det är inte enbart via vägtrafikskatten som pengarna skall tas ifrån, har du ens läst tråden?
En ökad satsning på skolan är bra, då kanske folk i ett framtida skede kan skriva begripliga inlägg innehållandes både skiljetecken samt rätt bokstäver på rätt plats i orden.

Jag ler inte nöjt, jag röstade varken på ett alliansparti som står för budgeten eller SD som genom sin tidigare vågmästarroll beviljade denna budget.

Däremot tycker jag det är lustigt hur så många anser det mer eller mindre vara en mänsklig rättighet till motorstarka och tunga personbilar/pickuper trots merkostnaderna det medför.
Jag har inget emot starka tunga bilar, jag har själv ägt ett gäng genom åren, däremot tog jag kostnaderna detta medförde och gnällde inte om det då det är ett medvetet aktivt val att köra ett dylikt fordon.

Jag har läst men är för arg att skriva lugnt och sakligt vilka vi röstat på spelar ingen roll dem är lika illa allihopa . En bil ska kosta när man kör visst men inte när den står stilla .

Nej, alla partier har inte alls samma politik, ergo är det inte lika illa.
Du röstar alltså inte alls då du anser så?

140 Inlägg
5 januari 2015
Evildan skrev:
MariaC skrev:
Evildan skrev:

Räkna till tio innan du lägger fingrarna på tangentbordet är mitt råd.
Som det redan skrivits felertalet gånger i tråden, det är inte enbart via vägtrafikskatten som pengarna skall tas ifrån, har du ens läst tråden?
En ökad satsning på skolan är bra, då kanske folk i ett framtida skede kan skriva begripliga inlägg innehållandes både skiljetecken samt rätt bokstäver på rätt plats i orden.

Jag ler inte nöjt, jag röstade varken på ett alliansparti som står för budgeten eller SD som genom sin tidigare vågmästarroll beviljade denna budget.

Däremot tycker jag det är lustigt hur så många anser det mer eller mindre vara en mänsklig rättighet till motorstarka och tunga personbilar/pickuper trots merkostnaderna det medför.
Jag har inget emot starka tunga bilar, jag har själv ägt ett gäng genom åren, däremot tog jag kostnaderna detta medförde och gnällde inte om det då det är ett medvetet aktivt val att köra ett dylikt fordon.

Jag har läst men är för arg att skriva lugnt och sakligt vilka vi röstat på spelar ingen roll dem är lika illa allihopa . En bil ska kosta när man kör visst men inte när den står stilla .

Jag röstade men kanske på fel parti då vilket parti är bil vänligt då ???? så ska jag rösta rätt nästa gång

Avstängd
10 388 Inlägg
5 januari 2015
MariaC skrev:
it_mutt skrev:
MariaC skrev:
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/kritik-mot-dyrare-bilforsakring/

Hänvisa till en källa där den faktiskt blev genomförd. Att hänvisa till ett förslag...ptja, du hade inte behövt hänvisa alls.

Nu vet jag att man 1juli 2007 höjde försäkringsskatten på trafikförsäkringspremien. Men givetvis, såhär nästan 10 år senare (7½) är det givetvis relevant. Kommer du ihåg när man höjde skatterna i början på 90-talet? Oj oj, att de aldrig ger sig...

Ursäkta mig men allt är relevant och det var ett förslag som blev verklighet men visst stick du  huvudet i sanden det måste kännas riktigt skönt att köpa allt dem gör och bara svälja och acceptera

Är -allt- relevant? Så du menar att exempelvis en skattehöjning i mitten på 80-talet skulle vara relevant idag? Eller ja, det behöver du inte besvara, allt är ju relevant.

Skillnaden mellan dig och mig ligger i det Evildan skrev tidigare; jag anser inte att det är någon rättighet att ha en viss typ av bil, eller att ens ha bil alls.

Att du vidare anser att jag sticker huvudet i sanden och bara accepterar allt, påvisar bara att du;

1) Inte vet ett smack om mig
2) Inte har någon aning alls om vad du pratar om

Då du uppenbarligen inte läst igenom tråden (alternativt inte begriper vad som skrivs) så skriver jag det igen. Jag lovar att jag ska vara så enkel som möjligt i mitt språk så du kan hänga med (denna gång);

För min del måste man bestämma när det är lönt att ta en fight och att ens lägga energi på saker och ting. Att sitta och "hata staten" för en höjning på, som exempelvis tagits upp i tråden tidigare, 20kr/månad, är bara trams. Det säger antingen att man inte har något bättre för sig, eller helt enkelt bara tar varje tillfälle som finns att smutskasta staten.

Nu kan du givetvis spela kortet "man höjer och höjer och höjer, sedan året XXXX har fordonsskatten höjts med XXXXkr". Absolut. Mjölkpriserna har också gått upp, kostnader för allting har gått upp och så även din lön (förhoppningsvis).

Nu höjer man diverse skatter av en, i mitt tycke, bra anledning (nu kommer det för femte gången, så nu är du nog med på den biten); nämligen att satsa på skolan.

Men nej, det kan vissa individer inte ta, det är fortfarande "synd om mig" och "j*vla staten som bara ger sig på bilentusiaster" (även om det nu inte var vad man gjorde).

Det finns få grupper i samhället som ser sig själva som så stora offer som de som finns inom "bilintresse"-gruppen. Det spelar ingen roll för vad en höjning görs, vad målet är eller hur liten (eller stor) för det är alltid "sååååå synd om oss".

J*vla trams!
Senast redigerat av it_mutt (5 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
5 januari 2015
MariaC skrev:
Evildan skrev:
MariaC skrev:

Jag röstade men kanske på fel parti då vilket parti är bil vänligt då ???? så ska jag rösta rätt nästa gång

Jag lägger inte några politiska tips i ditt knä, du får själv läsa dig till de olika partiernas åsikter gällande den biten för att själv bilda dig en uppfattning vad som stämmer mest överens med din egen uppfattning.

140 Inlägg
5 januari 2015
it_mutt skrev:
MariaC skrev:
it_mutt skrev:

Är -allt- relevant? Så du menar att exempelvis en skattehöjning i mitten på 80-talet skulle vara relevant idag? Eller ja, det behöver du inte besvara, allt är ju relevant.

Skillnaden mellan dig och mig ligger i det Evildan skrev tidigare; jag anser inte att det är någon rättighet att ha en viss typ av bil, eller att ens ha bil alls.

Att du vidare anser att jag sticker huvudet i sanden och bara accepterar allt, påvisar bara att du;

Då du uppenbarligen inte läst igenom tråden (alternativt inte begriper vad som skrivs) så skriver jag det igen. Jag lovar att jag ska vara så enkel som möjligt i mitt språk så du kan hänga med (denna gång);

För min del måste man bestämma när det är lönt att ta en fight och att ens lägga energi på saker och ting. Att sitta och "hata staten" för en höjning på, som exempelvis tagits upp i tråden tidigare, 20kr/månad, är bara trams. Det säger antingen att man inte har något bättre för sig, eller helt enkelt bara tar varje tillfälle som finns att smutskasta staten.

Nu kan du givetvis spela kortet "man höjer och höjer och höjer, sedan året XXXX har fordonsskatten höjts med XXXXkr". Absolut. Mjölkpriserna har också gått upp, kostnader för allting har gått upp och så även din lön (förhoppningsvis).

Nu höjer man diverse skatter av en, i mitt tycke, bra anledning (nu kommer det för femte gången, så nu är du nog med på den biten); nämligen att satsa på skolan.

Men nej, det kan vissa individer inte ta, det är fortfarande "synd om mig" och "j*vla staten som bara ger sig på bilentusiaster" (även om det nu inte var vad man gjorde).

Det finns få grupper i samhället som ser sig själva som så stora offer som de som finns inom "bilintresse"-gruppen. Det spelar ingen roll för vad en höjning görs, vad målet är eller hur liten (eller stor) för det är alltid "sååååå synd om oss".

J*vla trams!

Men varför höja skatterna då är vi ju uppenbarligen inte ett så rikt land som dem säger och då ja nä det tar vi inte här som du sa man ska inte lägga ner tid på sådant här . Nu är Volvon avställd med en knapptryckning och ja jag vågar köra ändå lita på det så ha en fortsatt bra dag

140 Inlägg
5 januari 2015
Evildan skrev:
MariaC skrev:
Evildan skrev:

Jag lägger inte några politiska tips i ditt knä, du får själv läsa dig till de olika partiernas åsikter gällande den biten för att själv bilda dig en uppfattning vad som stämmer mest överens med din egen uppfattning.

Ja nä det behöver du inte göra men jag vet ju svaret det finns inget parti att rösta på om man ser det ur ett bilvänligt parti

10 164 Inlägg
5 januari 2015
MariaC skrev:
it_mutt skrev:
MariaC skrev:

J*vla trams!

Men varför höja skatterna då är vi ju uppenbarligen inte ett så rikt land som dem säger och då ja nä det tar vi inte här som du sa man ska inte lägga ner tid på sådant här . Nu är Volvon avställd med en knapptryckning och ja jag vågar köra ändå lita på det så ha en fortsatt bra dag

Det är ju bra du meddelar alla människor att du kör avställt trevligt. Hoppas du har råd med vardagen nu efter den groteska höjningen.

Mvh en arbetslös som kör på ställt trots höjd skatt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
5 januari 2015
MariaC skrev:
Evildan skrev:
MariaC skrev:

Ja nä det behöver du inte göra men jag vet ju svaret det finns inget parti att rösta på om man ser det ur ett bilvänligt parti

Det beror på hur man ser olika partiers politik ur ett helhetsperspektiv, det som ger dig en trygg anställning på en växande arbetsmarknad ger dig även möjligheterna till att köra en dyrare bil.
Alternativet är annars att byta till en bil som inte skattas så hårt, det finns en mängd alternativ till en V70 T5 att förflytta sin röv med, även inom prisspannet en sådan är värd.
Att skriva att man ställer av och ska köra med bilen ändå är enkom förbannat barnsligt i mina ögon.

Mätta munnen efter matsäcken är mitt förslag till samtliga som tycker det är för dyrt att ha bil och speciellt till er som åker törstigt och tungt men ändå har mage att gnälla gällande den ynnesten ni har att ens äga en bil.
Med några få undantag för er som är tvingade att äga bil pga arbetstider kontra möjlighet till annan transport och åker billigast möjliga bil men ändå har det svårt att gå ihop.

140 Inlägg
5 januari 2015
Djo skrev:
MariaC skrev:
it_mutt skrev:

J*vla trams!

Det är ju bra du meddelar alla människor att du kör avställt trevligt. Hoppas du har råd med vardagen nu efter den groteska höjningen.

Handlar inte om att jag inte har råd utan en ren protest blir det böter så betalar jag det

140 Inlägg
5 januari 2015
Evildan skrev:
MariaC skrev:
Evildan skrev:

Det beror på hur man ser olika partiers politik ur ett helhetsperspektiv, det som ger dig en trygg anställning på en växande arbetsmarknad ger dig även möjligheterna till att köra en dyrare bil.
Alternativet är annars att byta till en bil som inte skattas så hårt, det finns en mängd alternativ till en V70 T5 att förflytta sin röv med, även inom prisspannet en sådan är värd.
Att skriva att man ställer av och ska köra med bilen ändå är enkom förbannat barnsligt i mina ögon.

Mätta munnen efter matsäcken är mitt förslag till samtliga som tycker det är för dyrt att ha bil och speciellt till er som åker törstigt och tungt men ändå har mage att gnälla gällande den ynnesten ni har att ens äga en bil.
Med några få undantag för er som är tvingade att äga bil pga arbetstider kontra möjlighet till annan transport och åker billigast möjliga bil men ändå har det svårt att gå ihop.

Handlar ju inte om att jag inte har råd det är principen . Många som har en tung törstig bil rättar säkert munnen efter magsäcken och kör mindre dvs mindre bensin använder dem ju då . Men då får man inte in lika mycket bränsle skatt så då får vi gardera oss med fordonsskatten

1 020 Inlägg
5 januari 2015
MariaC skrev:
Djo skrev:
MariaC skrev:

Handlar inte om att jag inte har råd utan en ren protest blir det böter så betalar jag det

Kanske ska göra som panelkungen i teckomatorp.
Han skaffa en kamel o gled runt på i protest mot höjd pris på bränslet...
Förstår att detta är en störig höjning för vissa men köra avställt är rätt jävla dumt.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Avstängd
10 388 Inlägg
5 januari 2015
MariaC skrev:

Ja, det är inte ofta jag önskar folk illa, men är man så urbota korkad, så jo, jag hoppas innerligt att du kör och smäller. Inte med något mer än materiella skador givetvis. Men du bevisade precis hur smart du är.
Senast redigerat av it_mutt (5 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 938 Inlägg
5 januari 2015
Man blir rätt trött på tramset av rent principiella själ, förra gången det blev dyrare var det väl något med försäkringsskatten, sen kom trängselskatten hit och nu höjs vägskatten.
Försäkringsbolagen har ingått nån ny trend om att premien skall bli dyrare och dyrare för var år istället för billigare tack vare skadefria år.
Eftersom inga gränser finns, så undrar man lite vart det slutar.

Tror inte det kommer att ta ens ett år innan det införs en höjd/ny avgift för något.

Evildan
5 januari 2015
MariaC skrev:
Evildan skrev:
MariaC skrev:

Handlar ju inte om att jag inte har råd det är principen . Många som har en tung törstig bil rättar säkert munnen efter magsäcken och kör mindre dvs mindre bensin använder dem ju då . Men då får man inte in lika mycket bränsle skatt så då får vi gardera oss med fordonsskatten

Nä, visst är det så, det är helt galet att staten försöker få in skatteintäkter som ska gynna dina barn att få en bättre utbildning och en tryggare skolgång, det är bara helt enkelt vansinnigt, bättre att lägga dom pengarna på att åka runt i en trimmad Volvokombi.
Det strider emot mina principer och jag har inte ens barn att ta hänsyn till, borde inte jag egentligen
(ja ni det stavas med ett "e" i början och inte "i")
slippa några utav skattehöjningarna som skall gynna skolan då?.
Du förstår förmodligen själv hur jävla illa ditt resonemang rimmar.

3 122 Inlägg
5 januari 2015
Evildan skrev:
Growe skrev:
räknade lite på hur mycket man tjänar på att ställa va den dyraste bilen varje helg 40kr .På ett år är det 2080kr

kommer bli en massa jävla massa räkningar fram och tillbaka men det får det nog vara värt.
eftersom dom tog bort påställningsavgiften på 50kr

ska inte behövas kasta bort pengar när bilen inte behöver utnytjas.   tror den sista 3veckorna har våran seat nog rullat 3dagar  kunde lika gärna ha använt seaten istället för Volvon.    jag förstår inte vad syftet med höjningen är till för.    1. folk får inte mer pengar att köpa en miljövänligare bil.
2.vägarna kommer inte förbättras inget kommer förbättras så länge sossarna styr under moderaternas budget.

sen förstår jag fortfarande inte hur folk kan tro att alla väljer sina arbeten idag när vi har hög arbetslöshet hög invandring höga skatter för dom med låg inkomst.

idag lönar det sig bara att vara rik.Dom som är fattiga är bevisligen inte värda ett skit. ganska tydligt om man läser i tråden. ALLA väljer inte vart dom bor  vad dom har för jobb eller hur mycket dom tjänar eller om dom behöver bil eller inte!

Det förklaras flertalet gånger i tråden vad pengarna är tänkta att användas till, välbehövligt anser jag då det återkommande bevisas att det verkligen behövs stoppas in kulor där.

Alla väljer inte sina arbeten, däremot kan många välja andra sätt att spendera sina pengar, du har själv upptäckt hur dyrt det är att skatta en dieseldriven V70, det finns flera andra billigare alternativ att förflytta sig som även dom är säkra för en familj.

Oavsett vad man tycker om borgarna kan man inte beskylla dem för att ha höjt skatten för dem som arbetar iaf... konstigt resonemang.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
5 januari 2015
Märkligt att fordonsskatt och tv-avgiften är så enormt stora frågor, när det handlar om i sammanhanget väldigt lite pengar. Är det för att det är tusenlappar att betala på en gång som det blir så hett?

En inkomstskattehöjning/mobilräkningsökning/soppakortsräkningsökning (påhittat ord) på en hundring i månaden är det inte många som skriker lika högt för, trots att det handlar om mer pengar per år..?

/Mattias

6 649 Inlägg
5 januari 2015
Vad är enklast? Finanserna ~ 15-20kr extra i månaden för skatten eller pynta 25-30kr litern för bränsle?

smile

De/Dem

Evildan
5 januari 2015
viccoA skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:
räknade lite på hur mycket man tjänar på att ställa va den dyraste bilen varje helg 40kr .På ett år är det 2080kr

kommer bli en massa jävla massa räkningar fram och tillbaka men det får det nog vara värt.
eftersom dom tog bort påställningsavgiften på 50kr

ska inte behövas kasta bort pengar när bilen inte behöver utnytjas.   tror den sista 3veckorna har våran seat nog rullat 3dagar  kunde lika gärna ha använt seaten istället för Volvon.    jag förstår inte vad syftet med höjningen är till för.    1. folk får inte mer pengar att köpa en miljövänligare bil.
2.vägarna kommer inte förbättras inget kommer förbättras så länge sossarna styr under moderaternas budget.

sen förstår jag fortfarande inte hur folk kan tro att alla väljer sina arbeten idag när vi har hög arbetslöshet hög invandring höga skatter för dom med låg inkomst.

idag lönar det sig bara att vara rik.Dom som är fattiga är bevisligen inte värda ett skit. ganska tydligt om man läser i tråden. ALLA väljer inte vart dom bor  vad dom har för jobb eller hur mycket dom tjänar eller om dom behöver bil eller inte!

Det förklaras flertalet gånger i tråden vad pengarna är tänkta att användas till, välbehövligt anser jag då det återkommande bevisas att det verkligen behövs stoppas in kulor där.

Alla väljer inte sina arbeten, däremot kan många välja andra sätt att spendera sina pengar, du har själv upptäckt hur dyrt det är att skatta en dieseldriven V70, det finns flera andra billigare alternativ att förflytta sig som även dom är säkra för en familj.

Oavsett vad man tycker om borgarna kan man inte beskylla dem för att ha höjt skatten för dem som arbetar iaf... konstigt resonemang.

Att, jobbskatteavdraget gynnar oss som arbetar på det viset att vi får mer pengar i plånboken direkt efter löning, det håller jag med om, det är oomkullrunkeligt.
Däremot finns det fler aspekter i en persons ekonomi såsom trygga arbeten, en dräglig sjukskrivning utan att bli jagad av diverse statliga instanser, vilket då beror på att det finns många som fuskar såklart och den på riktigt sjuka människan hamnar i kläm.
Ett liv efter pensionen med skattehöjningar av en redan snålt tilltagen pension med mera som dessvärre har påverkas åt fel hål under två mandatperioder och drabbar den sjuka/låginkomsttagande människan med deras politik i min mening.
Därmed påstår jag inte att en röd/grön politik skulle vara felfri på något vis, den ser däremot till de svaga och utsatta i samhället på ett annat vis.
Vem vet, i morgon kan man vakna upp och vara sängliggande för resten av livet pga ett litet brustet blodkärl eller något dylikt, vilken politik som då förs vet jag vad jag önskar åtminstone med en förvärvsinkomst.

198 Inlägg
5 januari 2015
Med tanke på hur mycket soppapriset gått ner under året så är det rena vinstaffären att betala en tjuga extra i månaden...

För min del blev det 250kr dyrare på min A4. Inte mycket att bråka om när det är andra bilrelaterade kostnader som är ungefär lika tråkiga att betala som kostar det tiodubbla.

Tanken att höja fordonsskatten borde till viss del vara att få folk att välja "rätt" bil när de köper ny bil. Detta påverkar förstås hela den svenska bilflottan på lång sikt, både vad det gäller nya bilar och begagnade bilar.

Tittar man på totalekonomin för en bil över några år så kan det mycket väl vara så att man efter denna höjning gör ett annat val än vad man hade gjort förra året. Det kan tillochmed vara så att det är billigare att köpa en ny eller nästan ny bil med låg skatt och förbrukning istället för en några år gammal bil med dyrare skatt och högre eller likvärdig förbrukning

Sök