MariaC skrev:
it_mutt skrev:
MariaC skrev:
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/kritik-mot-dyrare-bilforsakring/
Hänvisa till en källa där den faktiskt blev genomförd. Att hänvisa till ett förslag...ptja, du hade inte behövt hänvisa alls.
Nu vet jag att man 1juli 2007 höjde försäkringsskatten på trafikförsäkringspremien. Men givetvis, såhär nästan 10 år senare (7½) är det givetvis relevant. Kommer du ihåg när man höjde skatterna i början på 90-talet? Oj oj, att de aldrig ger sig...
Ursäkta mig men allt är relevant och det var ett förslag som blev verklighet men visst stick du huvudet i sanden det måste kännas riktigt skönt att köpa allt dem gör och bara svälja och acceptera
Är -allt- relevant? Så du menar att exempelvis en skattehöjning i mitten på 80-talet skulle vara relevant idag? Eller ja, det behöver du inte besvara, allt är ju relevant.
Skillnaden mellan dig och mig ligger i det
Evildan skrev tidigare; jag anser inte att det är någon rättighet att ha en viss typ av bil, eller att ens ha bil alls.
Att du vidare anser att jag sticker huvudet i sanden och bara accepterar allt, påvisar bara att du;
1) Inte vet ett smack om mig
2) Inte har någon aning alls om vad du pratar om
Då du uppenbarligen inte läst igenom tråden (alternativt inte begriper vad som skrivs) så skriver jag det igen. Jag lovar att jag ska vara så enkel som möjligt i mitt språk så du kan hänga med (denna gång);
För min del måste man bestämma när det är lönt att ta en fight och att ens lägga energi på saker och ting. Att sitta och "hata staten" för en höjning på, som exempelvis tagits upp i tråden tidigare, 20kr/månad, är bara trams. Det säger antingen att man inte har något bättre för sig, eller helt enkelt bara tar varje tillfälle som finns att smutskasta staten.
Nu kan du givetvis spela kortet "man höjer och höjer och höjer, sedan året XXXX har fordonsskatten höjts med XXXXkr". Absolut. Mjölkpriserna har också gått upp, kostnader för allting har gått upp och så även din lön (förhoppningsvis).
Nu höjer man diverse skatter av en, i mitt tycke, bra anledning (nu kommer det för femte gången, så nu är du nog med på den biten); nämligen att satsa på skolan.
Men nej, det kan vissa individer inte ta, det är fortfarande "synd om mig" och "j*vla staten som bara ger sig på bilentusiaster" (även om det nu inte var vad man gjorde).
Det finns få grupper i samhället som ser sig själva som så stora offer som de som finns inom "bilintresse"-gruppen. Det spelar ingen roll för vad en höjning görs, vad målet är eller hur liten (eller stor) för det är alltid "sååååå synd om oss".
J*vla trams!