3534
Sök

Köpråd (val av Peugeot 406 eller Citroen Xsara) -04

115 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#1
Tja.
Står inför valet att byta min bil till nån av dom 2 bilarna.
Båda är av årsmodell -04, det ena Peugeoten har gått 22000 mil och är nyservad enligt annonsen.
Citroen Xsara har gått 13000 mil även enligt annonsen.

Själv är jag inte intressad av en massa lull lull som t.ex farthållare o sånt. Båda har drag.

Skillnaden är Peugeoten har årsskatt på 2600 medan Citroen har 1600.
Motorn på Peugeoten har 157 hk, Citroen 108 hk.

Båda har samma pris.

Så nu frågar jag er vad ni skulle välja och till anledning varför?

Evildan
25 juni 2015
#2
406 är en större och bekvämare bil med högre driftskostnader.

Xsara som delar tekniken med Peugeot 306 är mindre och smidigare.

Mitt råd är att provköra bägge och känn efter vilken som passar dig bäst.
Ingen av bilarna är någon dålig bil, även om det förmodligen kommer en anstormning medlemmar i sinom tid som förespråkar tyskt till varje pris.

Fördelen med Xsaran som jag ser det är att den rullat betydligt kortare och drar mindre sås.
Fördelen med 406 är att den fått nytt hopprep (kamrem) och är en säkrare bil att krocka i.

115 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#3
Ok, tack. För min del lutar det åt peugeoten då t.ex kamrembyte går loss på ca 3k dock är den nybytt nyligen), jämfört med Citroen går loss på 8k.

Evildan
25 juni 2015
#4
DragonII skrev:
Ok, tack. För min del lutar det åt peugeoten då t.ex kamrembyte går loss på ca 3k dock är den nybytt nyligen), jämfört med Citroen går loss på 8k.

http://www.skruvat.se/skruvat-och-klart … &osw=0

4333kr till den specifika Xsaran hos HH bilverkstad i Örebro.

http://www.skruvat.se/skruvat-och-klart … &osw=0

5255kr till den specifika 406 hos HH bilverkstad i Örebro.

8000kr för ett kamremsbyte på en simpel motor som NFU vet jag inte vem som lurat i dig att det kostar.

Som jag skrev, det är billigare att äga en Xsara än en 406. wink

115 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
DragonII skrev:
Ok, tack. För min del lutar det åt peugeoten då t.ex kamrembyte går loss på ca 3k dock är den nybytt nyligen), jämfört med Citroen går loss på 8k.

http://www.skruvat.se/skruvat-och-klart … &osw=0

4333kr till den specifika Xsaran hos HH bilverkstad i Örebro.

http://www.skruvat.se/skruvat-och-klart … &osw=0

5255kr till den specifika 406 hos HH bilverkstad i Örebro.

8000kr för ett kamremsbyte på en simpel motor som NFU vet jag inte vem som lurat i dig att det kostar.

Som jag skrev, det är billigare att äga en Xsara än en 406. wink

Okidoki, såg på nån sajt, tror det var nån test på olika bilar, där nämnde att kamrembyte på citroenen gick på 8k. Hm..

115 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#6
Kollade upp vad den vanliga service gick på och jämförde lite.
Peugeoten tar drygt 1800 kr
Citroen tar drygt 2100 kr. Så visst skillnad dock.

Evildan
25 juni 2015
#7
DragonII skrev:
Evildan skrev:
DragonII skrev:
Ok, tack. För min del lutar det åt peugeoten då t.ex kamrembyte går loss på ca 3k dock är den nybytt nyligen), jämfört med Citroen går loss på 8k.

http://www.skruvat.se/skruvat-och-klart … &osw=0

4333kr till den specifika Xsaran hos HH bilverkstad i Örebro.

http://www.skruvat.se/skruvat-och-klart … &osw=0

5255kr till den specifika 406 hos HH bilverkstad i Örebro.

8000kr för ett kamremsbyte på en simpel motor som NFU vet jag inte vem som lurat i dig att det kostar.

Som jag skrev, det är billigare att äga en Xsara än en 406. wink

Okidoki, såg på nån sajt, tror det var nån test på olika bilar, där nämnde att kamrembyte på citroenen gick på 8k. Hm..

Hos märkesverkstad är det förmodligen runt dom priserna, så även till 2.2litern.

Provkör.
Räkna på det.
Skicket på däck är en aspekt när det gäller bilar i den här prisklassen.
Kolla även upp när kamremmen är bytt på Xsara?

Evildan
25 juni 2015
#8
DragonII skrev:
Kollade upp vad den vanliga service gick på och jämförde lite.
Peugeoten tar drygt 1800 kr
Citroen tar drygt 2100 kr. Så visst skillnad dock.

På samma allbilverkstad?

Eller hos respektive märkesverkstad?

115 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
DragonII skrev:
Kollade upp vad den vanliga service gick på och jämförde lite.
Peugeoten tar drygt 1800 kr
Citroen tar drygt 2100 kr. Så visst skillnad dock.

På samma allbilverkstad?

Eller hos respektive märkesverkstad?

Jepp, hos HH verkstad på bägge. Använde samma verkstad för att kunna jämföra.

Evildan
25 juni 2015
#10
DragonII skrev:
Evildan skrev:
DragonII skrev:
Kollade upp vad den vanliga service gick på och jämförde lite.
Peugeoten tar drygt 1800 kr
Citroen tar drygt 2100 kr. Så visst skillnad dock.

På samma allbilverkstad?

Eller hos respektive märkesverkstad?

Jepp, hos HH verkstad på bägge. Använde samma verkstad för att kunna jämföra.

Väldigt skumt, går åt mindre olja för byte på Xsaran och det är en enklare bil att gå igenom.

Olika miltal och kan vara olika kontrollpunkter att gå igenom då.

Evildan
25 juni 2015
#11
2120kr för Xsara oavsett miltal.


Samma verkstad vill ha 1770kr för att serva en identisk Peugeot 306 rolllol

Helt galet!
Citroënmyten lever alltså kvar även 2015.
Senast redigerat av Evildan (25 juni 2015)

115 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
DragonII skrev:
Evildan skrev:

På samma allbilverkstad?

Eller hos respektive märkesverkstad?

Jepp, hos HH verkstad på bägge. Använde samma verkstad för att kunna jämföra.

Väldigt skumt, går åt mindre olja för byte på Xsaran och det är en enklare bil att gå igenom.

Olika miltal och kan vara olika kontrollpunkter att gå igenom då.

Kan vara så.

Var på bilhandlaren igår och tittade på Citroen, visst är det en fin bil, vid senaste besiktningen var det yttre länkarm som glappade, den fixades hos verkstaden och släckte 2:an.

Kollade efter Peugeoten hos samma handlare, bilen stod inte där då. Ska åka dit sen idag och kolla på den med.

Evildan
25 juni 2015
#13
DragonII skrev:
Evildan skrev:
DragonII skrev:

Jepp, hos HH verkstad på bägge. Använde samma verkstad för att kunna jämföra.

Väldigt skumt, går åt mindre olja för byte på Xsaran och det är en enklare bil att gå igenom.

Olika miltal och kan vara olika kontrollpunkter att gå igenom då.

Kan vara så.

Var på bilhandlaren igår och tittade på Citroen, visst är det en fin bil, vid senaste besiktningen var det yttre länkarm som glappade, den fixades hos verkstaden och släckte 2:an.

Kollade efter Peugeoten hos samma handlare, bilen stod inte där då. Ska åka dit sen idag och kolla på den med.

Kläm och län och kör, köp den som känns bäst är mitt råd.
Fransk komfort för relativt små pengar är inte dumt.
Lycka till.

Fri fart för ett fritt folk!
14 113 Inlägg
25 juni 2015
#14
har en 306A från 99 köpte bilen för 1500kr har haft den i snart 3år har dock stått i snart 1år pga andra bilar.

men helt ärligt har den funkat oförskämt bra.  skicket var inte super när jag köpte den.

men bytt en drivaxel och 1hjulager bytt olja 1gång. kamremmen skulle vara bytt för 5000mil sen..men rullar fortfarande.    det är jhu skitbilar franskt skräp men man får ta det till vad det är.

tror inte en 1500kr volvo skött sig lika bra.   förr förra sommarn fungerade t.o.m ac.  enda anledningen att bilen blev stånde var att jag inte får tätt på rörena in i kupen till ac annars hade den troligen rullat fortfarande.

skulle nog hellre välja xsara före 406  gillar inte 406   skatten talar sitt tydliga språk också.

men det handlar om vilka krav man har.   xsaran är likvärdigt stor som 306 vi åkte 4personer i våran pegga..   sen när vi åkte lång turer valde vi dock Arosan före peggan men det var driftsäkerheten pga kamremmen som gjorde valet enkelt..hellre Micro bil som fungerar före ett fransk äckel som pajar halvvägs smile

Kör fort så hinner inget hända...

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 juni 2015
#15
Evildan skrev:
406 är en större och bekvämare bil med högre driftskostnader.

Xsara som delar tekniken med Peugeot 306 är mindre och smidigare.

Mitt råd är att provköra bägge och känn efter vilken som passar dig bäst.
Ingen av bilarna är någon dålig bil, även om det förmodligen kommer en anstormning medlemmar i sinom tid som förespråkar tyskt till varje pris.

Fördelen med Xsaran som jag ser det är att den rullat betydligt kortare och drar mindre sås.
Fördelen med 406 är att den fått nytt hopprep (kamrem) och är en säkrare bil att krocka i.

Själv var jag fullkomligt övertygad om en anstormning från din sida där du propagerar för Prius till varje pris wink


Nåja, 406 är oerhört tilltalande ur komfortmässigt avseende. Fjädringen är mjuk och sväljer ojämnheter på ett tillfredsställande vis, och även motor- och vägbuller är man tämligen isolerad från i en 406. Även kvalitetskänslan befinner sig på en hyfsad nivå.

I överlag mycket bil för pengarna enligt min uppfattning smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

115 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#16
Jag har faktiskt kollat upp lite ang skatter o försäkringar, visar sig att citroen är billigare.
Citroen Skatt 1600 kr/år, försäkring 390 kr/mån.
Peugeot Skatt 2600 kr/år, försäkring 440 kr/mån.
Så stor skillnad om man räknar ihop helåret så är citronen billigare.

Får åka och provköra den idag.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
25 juni 2015
#17
Stor skillnad? 133kr/månad?
Vi har nog inte samma syn på ägandekostnader kring bilar smile Men visst, efter 3,5 år eller så har du ju sparat ihop till ett kamremsbyte eller en uppsättning nya kvalitetsdäck.

/Mattias

Evildan
25 juni 2015
#18
IceEyes skrev:
Evildan skrev:
406 är en större och bekvämare bil med högre driftskostnader.

Xsara som delar tekniken med Peugeot 306 är mindre och smidigare.

Mitt råd är att provköra bägge och känn efter vilken som passar dig bäst.
Ingen av bilarna är någon dålig bil, även om det förmodligen kommer en anstormning medlemmar i sinom tid som förespråkar tyskt till varje pris.

Fördelen med Xsaran som jag ser det är att den rullat betydligt kortare och drar mindre sås.
Fördelen med 406 är att den fått nytt hopprep (kamrem) och är en säkrare bil att krocka i.

Själv var jag fullkomligt övertygad om en anstormning från din sida där du propagerar för Prius till varje pris wink


Nåja, 406 är oerhört tilltalande ur komfortmässigt avseende. Fjädringen är mjuk och sväljer ojämnheter på ett tillfredsställande vis, och även motor- och vägbuller är man tämligen isolerad från i en 406. Även kvalitetskänslan befinner sig på en hyfsad nivå.

I överlag mycket bil för pengarna enligt min uppfattning smile

lol
Nej, inte när ett köpråd handlar om redan utvalda bilar, då behandlar jag de bilar som det frågas om istället för att propagera vad TS inte ens frågar efter. wink

Men jag vill givetvis inte göra dig besviken:
http://www.blocket.se/lund/Toyota_prius … amp;last=1
Inom budget, lågt miltal, historiken ser bra ut.
Ett kanonköp för den som vill åka riktigt ekonomiskt och problemfritt om man klarar sig med ett sedanbagage och oförmågan att dra släpvagn.
Känns bättre nu hoppas jag? cool


406 är riktigt bekväm, har kört en sådan kort som TAXI under några få mil (läs 200/300mil) och den var som du skriver bekväm och trevlig på vägen. Fransk komfort är svårslaget, speciellt räknat per utlagd krona.
2.2 är rätt snabb också.

Fri fart för ett fritt folk!
14 113 Inlägg
25 juni 2015
#19
matteeee skrev:
Stor skillnad? 133kr/månad?
Vi har nog inte samma syn på ägandekostnader kring bilar smile Men visst, efter 3,5 år eller så har du ju sparat ihop till ett kamremsbyte eller en uppsättning nya kvalitetsdäck.

allt är relativt. ser man även på driftkostnaden så inser man även där att man kan spara mer pengar.

för 406an är garanterat törstigare. 

våran 306a låg på 0.7 då är den inte välservad under dom 2000-3000milen har jag inte gjort något annat än oljebyte+luftfilter

gamla sura tändstift osv.

tror att citran ligger på liknande.  dock är våran en 1.6 8v på 8xhk
om jag inte minns fel ingen raket dock.

en 1.6 16v som det borde sitta i xsara så är dom nog ännu snålare.

men oavsätt så drar inte 406:An några 0.7 utan snarare 0.9
om inte mer

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
25 juni 2015
#20
Franskbilshatande Growe har järnkoll på sina fransyskor, mycket riktigt en 16v i Xsaran. big_smile

Xsara 6.9l/100km blandad körning enligt dåvarande körcykel. 0-100km/h på 9.9s.

406 8.8l/100km blandad körning enligt dåvarande körcykel. 0-100km/h på 9.4s.

Hur går det för dig TS?
Kikat på 406 också nu?


Sök