3443
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer

237 544 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober 2024
1 039 Inlägg
9 maj 2016
Trådstartare
#141
tommyhjortasen skrev:
trevligt att saker trillar in! Tryckplatta och lamell på kuggkransen, kanske blir svårt att fixera exaxt vid balansering.

Det där brukar han lösa wink....men jag kör ju med automat så hur menar du med tryckplatta och lamell? hmm
Senast redigerat av hugger69 (9 maj 2016)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
11 maj 2016
#142
Förlåt. Det där med automat föll ur minnet, kanske beroende på att jag själv körde med en M22 i min Camaro.

1 039 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#143
tommyhjortasen skrev:
Förlåt. Det där med automat föll ur minnet, kanske beroende på att jag själv körde med en M22 i min Camaro.

Hehe, du är förlåten! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
13 juli 2016
Trådstartare
#144
Så kom då äntligen en ny kartong med smågodis till Huggerns nya hjärta.....
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6472_zpsxu7nox6t.jpg

Det här blev vår lösning på att få ned kompet på de andra originalkolvarna som var alldeles för busigt för undertecknad då de låg på 12,5 i komp och motorn förmodligen hade fått gå på riktiga tunga grejer för att bli hög....som vanligt fann vi lösning på eKöp Långtbortistan då de erkänt duktiga tillverkarna ICON tagit fram en smidd kolv i original dimension till 427 men med något decimerade domer vilket resulterar i ett komp på i sammanhanget blygsamma 10,8...vilket torde kunna öka mina möjligheter att köra på vanlig svensson-soppa?!

Stiliga pistonger är d i alla fall:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6473_zpswmishyai.jpg

...å här är specen:

Bore: 4.25   
Stroke: 3.76   
Compression Height: 1.765   
Compression Ratio: 119CC-10.8   
Weight piston/pin: 703/141

Så nu har det aldrig vart närmare till slutet än så här.... wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
13 juli 2016
#145
Vilken skulptur till kolv cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
13 juli 2016
Trådstartare
#146
Djo skrev:
Vilken skulptur till kolv cool

Motorkonst....lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
14 juli 2016
#147
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Vilken skulptur till kolv cool

Motorkonst....lol

Jajemen big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 049 Inlägg
17 juli 2016
#148
Snygga - till bokhyllan smile

1 039 Inlägg
17 juli 2016
Trådstartare
#149
tommyhjortasen skrev:
Snygga - till bokhyllan smile

Hehe, nja nog ska de in i blocket allt! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
18 juli 2016
#150
Originalen då?? Nått måste ju in i vitrinskåpet...:-). Kommer bli jävligt mumma detta. :-)


1 039 Inlägg
18 juli 2016
Trådstartare
#151
69Camino skrev:
Originalen då?? Nått måste ju in i vitrinskåpet...:-). Kommer bli jävligt mumma detta. :-)

Nikke tar hand om originalen, han har som en förkärlek till äkta racegrejer.....! big_smile
Senast redigerat av hugger69 (18 juli 2016)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
22 augusti 2016
Trådstartare
#152
Så har då ännu en liten last med Camaro-grejer anlänt till Huggerns rede.

Först ut är väl nåt om kanske inte förknippas med en ZL-1 men jag gillar att vara lite annorlunda så nu har jag två kompletta uppsättningar NOS-stänkskydd till ´69 Camaro, relativt ovanligt tillbehör och kul att ha!

Den här låddan är inte ens öppnad sedan 1969!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6631_zps6wmcpfhk.jpg

.. å tillsammans med den andra uppsättningen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6632_zpsbpgj05am.jpg

Har även fått mina nytillverkade original ventilkåpor till Chevrolet big block, komplett med alla attiraljer:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6626_zps866ofmwp.jpg

Några bra-att-ha-saker till startmotorn...det främre viktiga fästet samt värmeskydd över solenoiden:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6630_zps22gwarsq.jpg

Sist men inte minst fick vi vår nya kam från Crane. En 10313 som förhoppningsvis skall göra sitt jobb i
ZL-1:an...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6628_zpsh5zke7ha.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6629_zpsmxwmvo8r.jpg

För den detaljintresserade så ser specen ut som följer:

Description:
Rough idle, performance usage, good mid range HP, bracket racing, auto trans w/3000+ converter, 3800- 4200 cruise RPM, 10.0 to 11.5 compression ratio advised. Good w/Roots supercharger, 15 lbs. max. boost w/8.0 max. compression ratio advised.

Lift: Intake   @Cam 3347  @Valve 569 
       Exhaust @ Cam 350  @Valve 595
       Rocker Arm Ratio 1.7     

Cam Timing: TAPPET @ .004
Lift:              Opens        Closes             ADV Duration
       Intake    34 BTDC    80 ABDC         294 °
       Exhaust  87 BBDC    37 ATDC         304 °

Spring Requirements:
Part Number 99893
Loads Closed 130 LBS @ 1.850 or 1 27/32
         Open 346 LBS @ 1.280     

Recommended RPM range with matching components
Minimum RPM 3200
Maximum RPM 6800
Valve Float 7200

Cam Timing: TAPPET  @.050
Lift:        Opens      Closes        Max Lift    Duration
  Intake   10 BTDC   48 ABDC   109           238
  Exhaust 63 BBDC    5 ATDC    119           248
Senast redigerat av hugger69 (22 augusti 2016)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

4 199 Inlägg
22 augusti 2016
#153
Riktigt fräckt projekt, skall följas!smile
Senast redigerat av zemet (22 augusti 2016)


1 039 Inlägg
22 augusti 2016
Trådstartare
#154
zemet skrev:
Riktigt fräckt projekt, skall följas!smile

Kul, du är välkommen! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
22 augusti 2016
#155
Fränt med nya grejer från förr i oöppnad kartong cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
22 augusti 2016
Trådstartare
#156
Djo skrev:
Fränt med nya grejer från förr i oöppnad kartong cool

Eller hur!....nästan lite erotiskt faktiskt! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Specialist
1 187 Inlägg
22 augusti 2016
#157
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Fränt med nya grejer från förr i oöppnad kartong cool

Eller hur!....nästan lite erotiskt faktiskt! tongue

Jag vet inte om "erotiskt" är riktigt rätt ord, jag menar, sexuella preferenser som omfattar gamla oöppnade lådor verkar lite. .. hrm. .. roll

Men i sak så håller jag fullständigt med! Jag hade mått lite dåligt över att öppna den efter så många år.
De känns som om även lådorna borde sparas i originalskick nu smile
Senast redigerat av Godspeaker (22 augusti 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

1 039 Inlägg
22 augusti 2016
Trådstartare
#158
Godspeaker skrev:
Jag vet inte om "erotiskt" är riktigt rätt ord, jag menar, sexuella preferenser som omfattar gamla oöppnade lådor verkar lite. .. hrm. .. roll

Men i sak så håller jag fullständigt med! Jag hade mått lite dåligt över att öppna den efter så många år.
De känns som om även lådorna borde sparas i originalskick nu smile

Eller hur!
Vi får se vad som händer....är en rätt skön känsla att montera NOS-grejer med! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
23 augusti 2016
#159
Mycket trevlig uppdatering!!

1 039 Inlägg
23 augusti 2016
Trådstartare
#160
tommyhjortasen skrev:
Mycket trevlig uppdatering!!

Tack, Tommy! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök