Så har då ännu en liten last med Camaro-grejer anlänt till Huggerns rede.
Först ut är väl nåt om kanske inte förknippas med en ZL-1 men jag gillar att vara lite annorlunda så nu har jag två kompletta uppsättningar NOS-stänkskydd till ´69 Camaro, relativt ovanligt tillbehör och kul att ha!
Den här låddan är inte ens öppnad sedan 1969!
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6631_zps6wmcpfhk.jpg]()
.. å tillsammans med den andra uppsättningen:
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6632_zpsbpgj05am.jpg]()
Har även fått mina nytillverkade original ventilkåpor till Chevrolet big block, komplett med alla attiraljer:
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6626_zps866ofmwp.jpg]()
Några bra-att-ha-saker till startmotorn...det främre viktiga fästet samt värmeskydd över solenoiden:
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6630_zps22gwarsq.jpg]()
Sist men inte minst fick vi vår nya kam från Crane. En 10313 som förhoppningsvis skall göra sitt jobb i
ZL-1:an...
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6628_zpsh5zke7ha.jpg]()
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_6629_zpsmxwmvo8r.jpg]()
För den detaljintresserade så ser specen ut som följer:
Description:
Rough idle, performance usage, good mid range HP, bracket racing, auto trans w/3000+ converter, 3800- 4200 cruise RPM, 10.0 to 11.5 compression ratio advised. Good w/Roots supercharger, 15 lbs. max. boost w/8.0 max. compression ratio advised.
Lift: Intake @Cam 3347 @Valve 569
Exhaust @ Cam 350 @Valve 595
Rocker Arm Ratio 1.7
Cam Timing: TAPPET @ .004
Lift: Opens Closes ADV Duration
Intake 34 BTDC 80 ABDC 294 °
Exhaust 87 BBDC 37 ATDC 304 °
Spring Requirements:
Part Number 99893
Loads Closed 130 LBS @ 1.850 or 1 27/32
Open 346 LBS @ 1.280
Recommended RPM range with matching components
Minimum RPM 3200
Maximum RPM 6800
Valve Float 7200
Cam Timing: TAPPET @.050
Lift: Opens Closes Max Lift Duration
Intake 10 BTDC 48 ABDC 109 238
Exhaust 63 BBDC 5 ATDC 119 248