Spjutski skrev:
Och exakt vad har det att göra med stora eller små bilar. Slutar små bilar fungera efter ett visst antal mil eller. Går hur bra som helst att åka långt i en liten bil. Vad jag vet kör man ganska långa sträckor i Tyskland också, dessutom i rätt höga hastigheter, trots detta så är
bmws mest säljande modell 1-serien, trots att den är ganska liten.
/Micke
Blandar du inte till det lite nu?
1 serien är stor som en mindre mellanklass.
1 serien kostar som en stor mellanklass.
Och detta är Tyskarnas mest säljande "småbil".
Kan säga att det är ganska stor skilnad på en Clio och en BMW 1xx. Både vad gäller förbrukning, men framför att inköpspriset.
Jag tror de flesta skulle trivas aldeles förträffligt i en BMW ifall de var tvungna att tillbringa drygt två timmar om dagen till och från jobbet, specielt i motorvägs farter. Jag är högst tveksam till att folk skulle tycka samma om Clion.
Intet ont om Clion, morsan hade en i tre år, jag lånade den bla Gbg-Sthlm ToR en gång. Funka fint. Men det skulle behövts hörselskydd av något slag när man låg i 110.
Skilnaden mellan dessa två HELT OLIKA bilar är himmels vid! Ur BMW'n kliver man ut pigg och fräch efter 50 mil, ur Clio'n kliver man ur bullerskadad, ledbruten och trött.
I stan skulle jag dock välja Clio'n 8 dagar i veckan, specielt om jag skulle stå för alla kostnader runt bilägandet.
En BMW 130D spöar Clion i förbrukning, stad eller landsväg, men jag kan köpa två nya och en lätt begagnad Clio för de pengarna.
I slut ändan är det i alla fall pengar som styr. Den som säger at vi måste tycka att bensine är billig, eftersom vi kör med stora bensinbilar, kan inte tänka specielt mycket längre än näsan räcker.
Vist Far tar "stora" bilen till jobbet, onödigt... Han kunde ju tagit Clion som vore mera ekonomisk. Att åka in själv med stora bilen är ju dyrare..!
Men om man bara har råd/behov med en bil då..? Familjen med två tonnårs söner och en lite tjej samt båda föräldrarna behöver transporteras vissa vardags kvällar samt helgerna. Skall de tryckas in i en liten Clio? Utan en chans att få med något bagage? För att Far skall åka ekonomiskt till jobbet... (Tänk er familjen på fem, på semestern, med packningen på Clio taket..?)
"Let's face it" Man köper bil efter behov, för så jävla kul är det inte att betala alla avgifter runt bilen, så man köper en tre nummer större än vad man behöver. (Undantag finns givetvis. Annars skulle bilar som BMW 750 inte exicsterat.)
När jag bodde själv (Singel) körde jag Renault 5 (Mindre föregångare till Clion.) mindre billigare bil är svårt att hitta. Mitt behov var inte större. Till/Från jobbet i stan ensam.
Idag har "vi" två bilar. För att vi behöver dem. En liten gammal golf. Som jag kan ta mig till/från stan med. (Nej, ta bussen fungerar inte.) Och en stor (Svindyr i drift) Chevrolet Transport. Den står halva veckorna, skulle vi inte haft behov av den skulle den sålts omgående.
Gatzone skrev:
Annars så kan man väl göra så att vi som bor ute på "landet" kan få billigare bensin och dom som bor inne i storstäderna kan betala ett högre pris eftersom där går det kollektivtrafik som dom kan anpassa sig till!!!!
Här där jag bor så går det 8 bussar för mig per måndag-fredag för att kunna ta mig till Vänersborg.. inne i typ göteborg ellet sthlm så går det la minst var 5:e minut till vartenda hörn i stan typ
Vi på landet har väldigt svårt att anpassa oss till kollektivtrafiken eftersom den går så förbannat dåligt!
"...inne i typ göteborg ellet sthlm så går det la minst var 5:e minut till vartenda hörn i stan typ..."
Jag bor 14km (Uppmätt.) norr om Centralstationen i Göteborg. Runt 07oo samt 16oo går bussen (Linje 520) 2 ggr i timman, plus extra bussar på hemvägen vid 16 tiden. Fungerar alldeles förtäffligt med komunikationerna,
OM man jobbar 7-16! Övrig tid går bussen EN GÅNG I TIMMAN. Fortfarande oftare än för Gatzone, men inte ofta nog för att vara ett vettigt alternativ till bilen.
Restid Buss: ca 2.5 tim/dag (Ink. väntetid.)
Restid Bil: ca 1 tim/dag. (Golf 0.7 l/mil)
Jag har dock löst ett billigare alternativ.
Restid Kines scooter: ca 40 min/dag (0.3 l/mil)
Till sist, det som fick mig att reagera såpass att jag satte mig för att skriva denna novell, som inte många kommer orka läsa.
zoopåse skrev:
Om bensinen var dyr skulle man köra på etanol, biogas/naturgas, RME, diesel, el eller något annat intressant bränsle. Det gör man inte. Man kör på bensin. Varför? Jo, för att den är billig.
Vackra tankar..? I en perfekt värd där jag badade i pengar skulle jag köpa mig en snål Diesel istället för Chevan. Chevan kostade oss 70'000:- i inköp. En ny Voyager (Som finns som Diesel.) skulle kosta ca 400'000:-, även beggade kostar de som finns över 200'000:- "PENGAR"... Pengar som inte finns...
Och skulle man hitta på nått nytt, hur länge dröjer det innan Skattmasen är där och tuggar i sig 80% av kakan?
Bensinen kostar inte 3:-/litern ännu! Det är skattmasen som drar upp priset, ingen annan! För varje öre som bolagen höjer priset, går det upp 5 öre, för staten skall ha 4 öre. En höjning vid pumpen på 20 öre, ger bolaget 4 öre, resten är statens...
Dieseln är mycket mer ekonomisk att köra på, De flesta av os som behöver bil långväga skulle utan att behöva tänka två gånger, gå och ta lån och köpa sig en splirrans ny diesel bil, om det bara vore drivmedels kostnad/förbrukning. Åter igen, här kommer staten in och skall "utgämna"..?
Sammhäls ekonomiskt vore det jättebra för hela landet om vi skrotade alla bilar, började på ny kula och köpte in nya TurboDieslar till alla. Men bara för att det vore sammhäls ekonomiskt SUPERBRA, så är det ju inte bra för skattmasen, här skall utjämnas..?
Höj skatten på Dieseln vid pumpen, tills den är identisk med bensinen. Straff beskatta diesel bilen fast den släpper ut mindre skit än bensin bilar.
Det handlar varken om miljön eller vad som är billigast. Utan det staten förlorar på gungorna, tar den igen på karusellerna!
Utjämningen handlar ju om att oavsett vad jag väljer att köra på, så skall staten få in lika mycket pengar. Får den inte in det i drivmedel/fordons skatt, så höjer de inkomst skatten.
biogas/naturgas = Saknas infrastruktur (Inte nog med pumpar för att locka någon att köpa.)
RME = Max 2% RME i dieseln är vad lagen tillåter, senast jag tankade Diesel med 2% Raps i kostade den också betydligt mer.
EL = Tillverka elen med kolkraft i Polen, ladda bilen med ELen här hemma. Bra..? (EL-bilar är också SVINDYRA.)
Kvar har vi
Bensinen. Den måste vara billig, eftersom vi ALLA kör med det i tanken..?