Detta kommer inte bli ett herrejössesnutrimmarvisombarafaan-projekt. Detta är min vardagsbil som kommer att rulla mellan 45-60 mil per vecka. Kan tyckas lite korkat att pendla så pass många mil i en bensinslukande T5:a, men faktum är att den drar inte mycket mer, om ens något mer än frugans V70N 140hk. Begränsad budget som kan göra att uppdateringarna drar ut på tiden.
Lite info om bilen då:
En årsmodell 1998 såld ny i Italien, med något så ovanligt som 2.3 liters motorn och inte den "vanliga" 2.0:an. Lite rolig utrustning är bland annat elstolar fram med minne på förarsidan, brandsläckare under förarstol (Volvo original?), el-glastaklucka, svart helskinn och nivåreglering.
Den har idag gått 19700 mil och hade, när jag köpte den för 5 veckor sedan gått 19450 mil. Nybesiktigad vid inköp.
Denna helg är då jag först riktigt haft tid att gå igenom den och utföra en grundlig service bestående av:
-> Tändstift
-> Tändkablar
-> Fördelarlock
-> Fördelararm
-> Luftfilter
-> Oljefilter
-> Kupéfilter
-> Olja (5/40)
Innan jag bytte allt av ovanstående så tyckte jag att bilen gick bra, men jag märkte ibland att den tvekade när man började ladda ordentligt med turbon. Fördelararmen var nog det värsta jag har sett, ska lägga upp bild på denna, fantastiskt att bilen ens gick med denna.
Efter att ha bytt allt ovan så är det som en helt ny bil, helt makalöst vad den känns pigg och fräsch.
Därmed inte sagt att det inte finns att göra.... Denna att-göra-lista/önskelista kommer att uppdateras.
-> Kylare som läcker i en plastgavel
-> Nån har satt dit en laddtrycksmätare från BSR och slangdragningen till denna fick mig att tappa hakan...
-> Cirka 4-5 meter kabel kopplat på batteri + och sedan indraget i kupén för att inte leda någonstans??
-> Plocka ner front för byte av kylare/slangar eventuellt byta IC/slangar
-> En längtan efter en ATM magnetventil finns...
-> Samt byta ut orginal dump mot en Forge och samtidigt gå igenom turbon
Bilder kommer givetvis.
Fördelararm, syns ej på bilden men plasten är sprucken på undersidan också.
Gul Led i p-ljus
Uppdatering 2016-04-02:
Detta året och nästa, 2017, kommer bilen att uppdateras på de punkter som går sönder eller som måste servas, om någon del byts ut så blir det mot bättre än original. Därefter startar det roliga...
2018 så kommer det bredvid bilen byggas en motor gjord för att ha roligt, enkelt förklarat, smidd maskin. Målsättningen är 400+hk som är DRIFTSÄKRA.
Väghållning och bromsar och övrigt som inte har blivit uppdaterat löpande kommer också att uppdateras nu.
Anledningen till denna långdragna plan är helt enkelt tid och pengar. Fru, jobb, barn och övriga intressen inkräktar och med denna målsättning så kan jag ändå få ihop en riktigt rolig bil att använda till och från jobb men även ha roligt på bana.
Lite info om bilen då:
En årsmodell 1998 såld ny i Italien, med något så ovanligt som 2.3 liters motorn och inte den "vanliga" 2.0:an. Lite rolig utrustning är bland annat elstolar fram med minne på förarsidan, brandsläckare under förarstol (Volvo original?), el-glastaklucka, svart helskinn och nivåreglering.
Den har idag gått 19700 mil och hade, när jag köpte den för 5 veckor sedan gått 19450 mil. Nybesiktigad vid inköp.
Denna helg är då jag först riktigt haft tid att gå igenom den och utföra en grundlig service bestående av:
-> Tändstift
-> Tändkablar
-> Fördelarlock
-> Fördelararm
-> Luftfilter
-> Oljefilter
-> Kupéfilter
-> Olja (5/40)
Innan jag bytte allt av ovanstående så tyckte jag att bilen gick bra, men jag märkte ibland att den tvekade när man började ladda ordentligt med turbon. Fördelararmen var nog det värsta jag har sett, ska lägga upp bild på denna, fantastiskt att bilen ens gick med denna.
Efter att ha bytt allt ovan så är det som en helt ny bil, helt makalöst vad den känns pigg och fräsch.
Därmed inte sagt att det inte finns att göra.... Denna att-göra-lista/önskelista kommer att uppdateras.
-> Kylare som läcker i en plastgavel
-> Nån har satt dit en laddtrycksmätare från BSR och slangdragningen till denna fick mig att tappa hakan...
-> Cirka 4-5 meter kabel kopplat på batteri + och sedan indraget i kupén för att inte leda någonstans??
-> Plocka ner front för byte av kylare/slangar eventuellt byta IC/slangar
-> En längtan efter en ATM magnetventil finns...
-> Samt byta ut orginal dump mot en Forge och samtidigt gå igenom turbon
Bilder kommer givetvis.
Fördelararm, syns ej på bilden men plasten är sprucken på undersidan också.
Gul Led i p-ljus
Uppdatering 2016-04-02:
Detta året och nästa, 2017, kommer bilen att uppdateras på de punkter som går sönder eller som måste servas, om någon del byts ut så blir det mot bättre än original. Därefter startar det roliga...
2018 så kommer det bredvid bilen byggas en motor gjord för att ha roligt, enkelt förklarat, smidd maskin. Målsättningen är 400+hk som är DRIFTSÄKRA.
Väghållning och bromsar och övrigt som inte har blivit uppdaterat löpande kommer också att uppdateras nu.
Anledningen till denna långdragna plan är helt enkelt tid och pengar. Fru, jobb, barn och övriga intressen inkräktar och med denna målsättning så kan jag ändå få ihop en riktigt rolig bil att använda till och från jobb men även ha roligt på bana.
Senast redigerat av nikhanin (2 april 2016)
0
0
0
0