3666
Sök

Volvo V70 T5 1998 --Vardagsbilen--

Att få till en vardagsbil som fungerar hela tiden alla dagar på året men som samtidigt kan vända ett och annat huvud längs med våra vägar.

2 925 Visningar
Projektet avslutat 10 juli 2016
9 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
#1
Detta kommer inte bli ett herrejössesnutrimmarvisombarafaan-projekt. Detta är min vardagsbil som kommer att rulla mellan 45-60 mil per vecka. Kan tyckas lite korkat att pendla så pass många mil i en bensinslukande T5:a, men faktum är att den drar inte mycket mer, om ens något mer än frugans V70N 140hk. Begränsad budget som kan göra att uppdateringarna drar ut på tiden.

Lite info om bilen då:

En årsmodell 1998 såld ny i Italien, med något så ovanligt som 2.3 liters motorn och inte den "vanliga" 2.0:an. Lite rolig utrustning är bland annat elstolar fram med minne på förarsidan, brandsläckare under förarstol (Volvo original?), el-glastaklucka, svart helskinn och nivåreglering.

Den har idag gått 19700 mil och hade, när jag köpte den för 5 veckor sedan gått 19450 mil. Nybesiktigad vid inköp.

Denna helg är då jag först riktigt haft tid att gå igenom den och utföra en grundlig service bestående av:
-> Tändstift
-> Tändkablar
-> Fördelarlock
-> Fördelararm
-> Luftfilter
-> Oljefilter
-> Kupéfilter
-> Olja (5/40)

Innan jag bytte allt av ovanstående så tyckte jag att bilen gick bra, men jag märkte ibland att den tvekade när man började ladda ordentligt med turbon. Fördelararmen var nog det värsta jag har sett, ska lägga upp bild på denna, fantastiskt att bilen ens gick med denna.
Efter att ha bytt allt ovan så är det som en helt ny bil, helt makalöst vad den känns pigg och fräsch.

Därmed inte sagt att det inte finns att göra.... Denna att-göra-lista/önskelista kommer att uppdateras.
-> Kylare som läcker i en plastgavel
-> Nån har satt dit en laddtrycksmätare från BSR och slangdragningen till denna fick mig att tappa hakan...
-> Cirka 4-5 meter kabel kopplat på batteri + och sedan indraget i kupén för att inte leda någonstans??
-> Plocka ner front för byte av kylare/slangar eventuellt byta IC/slangar
-> En längtan efter en ATM magnetventil finns...
-> Samt byta ut orginal dump mot en Forge och samtidigt gå igenom turbon

Bilder kommer givetvis.

Fördelararm, syns ej på bilden men plasten är sprucken på undersidan också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215508/215508-280b80a355ff580198593b4adfda53db.jpg

Gul Led i p-ljus
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215508/215508-21376468f899332209429291b5270a89.jpg

Uppdatering 2016-04-02:
Detta året och nästa, 2017, kommer bilen att uppdateras på de punkter som går sönder eller som måste servas, om någon del byts ut så blir det mot bättre än original. Därefter startar det roliga...

2018 så kommer det bredvid bilen byggas en motor gjord för att ha roligt, enkelt förklarat, smidd maskin. Målsättningen är 400+hk som är DRIFTSÄKRA.
Väghållning och bromsar och övrigt som inte har blivit uppdaterat löpande kommer också att uppdateras nu.

Anledningen till denna långdragna plan är helt enkelt tid och pengar. Fru, jobb, barn och övriga intressen inkräktar och med denna målsättning så kan jag ändå få ihop en riktigt rolig bil att använda till och från jobb men även ha roligt på bana.
Senast redigerat av nikhanin (2 april 2016)

9 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#2
Lång tid mellan uppdateringarna, men nu kommer det en, inte så intressant men alltid nåt.

Har under vintern haft problem med värmen i bilen samt att temperaturen har varierat som en jojo på mätaren. Jag vet sedan tidigare att jag har en läckande kylare men här snackar vi et par droppar om dagen från en plastgavel som på alla andra bilar med samma skitplastkylare.

Efter en del funderingar så har jag nu bytt termostat och kan se resultatet ganska omgående. Mätaren är helt stabil, syns ej om termostaten öppnar eller stänger. Och värme finns det i bilen, går ej att köra på full värme och sitta kvar i bilen en längre stund.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215508/215508-a06077e7e1c8adce739166ae3c5f1c84.jpg
För skojs skull skall jag koka denna lilla sak och se om den ens har varit stängd tidigare under vintern.

Har avverkat 800 mil med bilen sedan inköp i september, förutom ovannämnda problem så har det inte varit några problem alls. Vanlig service helt enkelt.
Genomsnittlig förbrukning fram tills nu har legat på 0.83l/mil. Förväntar mig en förbättring nu med ny termostat.

9 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#3
Passade på att köpa loss baslåda och slutsteg från lillebror i helgen. Drar kablar för glatta livet, dock fryser den ena kroppsdelen efter den andra på parkeringen...

Vi snickrade ihop lådan till hans 945:a förra vintern, tryckte i 2 st Zachry BX P 12:or och matade med ett Zachry K1200D. Med tanke på priset på både basar och steg så flyttar det väldigt mycket luft, dock inget för finsmakaren.
Lådan satt som en smäck bak i min V70, så kallad sugpassning:)

Drar lågnivå imorgon när man har tinat lite.

Kokade som sagt min termostat och visst öppnade den, efter 2 min kokande, tog 3-4 minuter innan den stängde. Dags att byta med andra ord.

Bytt bromsok bak och belägg runt om, måste dock byta skivor fram med.

9 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#4
Äntligen! Sommarfälgarna är på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215508/215508-79f3508955f5ae2265c279c8da08a73f.jpg
Varning för skitig bil. Inte tvättad på en vecka men imorgon så är dagen avsatt för bilvård:cool:

9 Inlägg
10 juli 2016
Trådstartare
#5
Denna bil är numer i min frus ägo. Själv har jag införskaffat mig en V70 D5 från -04. Eventuellt så kommer det en tråd om den.


Sök