En hydraulisk pump drivs av bilens motor och skapar ett högt oljetryck som leds i slangar och rör till själva styrservon som är kopplad till framhjulen. Inne i servon finns flera små ventiler. När man vrider på ratten öppnas vissa ventiler och trycket leds in och "hjälper till" att vrida hjulen på bilen. Den hjälpen gör att det blir lättare att styra.
Brukar sitta på V6 och v8 men kan även sitta på andra motorer också, det sitter en avgasgrenrör på varsin sida utav blocket och turbosarna sitter monterade oftast på grenröret och drivs utav avgaserna, någon kanske kan förklara detta bättre än mig men men.
Wastegate är en regelerventil som sitter på övarladdade (bensin) bilar. Den reglerar laddtrycket genom att låta en del av avgaserna passera på sidan om turbons turbindel.
Min fråga:
- Vad kallas den speciella styrning som sitter bl a på gamla London-taxibilar och hur fungerar den?
/Göran
AudiZack skrev:
Hur fungerar wastegaten?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Wastegate är en regelerventil som sitter på övarladdade (bensin) bilar. Den reglerar laddtrycket genom att låta en del av avgaserna passera på sidan om turbons turbindel.
Min fråga:
- Vad kallas den speciella styrning som sitter bl a på gamla London-taxibilar och hur fungerar den?
/Göran
AudiZack skrev:
Hur fungerar wastegaten?
Wastegaten Sitter även på Vissa Diesel bilar/Lastbilar.
Min fråga:
/Göran
AudiZack skrev:
Hur fungerar wastegaten?
om jag itne har helt fel så kan den styra på backhjulen för att kunan fickparkera på trånga ställen elelr motsvarande...
om ni inte har någon invändning mot mittsvar så är min fårga
Varför är det inte lämpligt att slå sönder en av de nya fartkamerorna när de fottat en bild på dig??
- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...
Med flerventilteknik så kan man få in stor ventilarea med modernare utformning av förbränningsrum. Jag har för mig att man man pratar om pentroofdesign.
Japp, penta=5 på grekiska och räknar man lite på ytan i "taket" på förbränningsrummet får man det till 5 ytor.
Angående din fråga om namnet på styrningen har jag ingen aning.....
>>mflumtobbe, Njaaa texten ville symbolisera "rena motorer".
Insugs ventilerna är större än avgasventilerna! Avgasventilerna är ofta natrium kylda! Dvs saltkylda! vet inte om jag får rätt för de där! men aja jag ställer väl en fråga iaf!!
Vilken var den första tillverkade bilen och modellen med turbo?
snicksnack, fanns låångt före det, bmw kom ju med turbo,men innan det finns det ju nån jänkare på 60-talet som hade snurrbo, dock var saab först med att fixa wastegate till bilarna, i saab 99 turbo...