2746
Sök

Bromsproblem Cadillac 57

10 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hej,

Allt började med att ett bromsrör sprack så jag bytte samtliga bromsrör, bromsslangar och hjulcylindrar samt renoverat huvudcylindern. Efter luftning (använt ca 8 liter vätska) så tar vänster fram jättebra och höger inte alls.

Tacksam för all hjälp

Pain is temporary, glory is for ever.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
5 augusti 2016
#2
Znuff skrev:
Hej,

Allt började med att ett bromsrör sprack så jag bytte samtliga bromsrör, bromsslangar och hjulcylindrar samt renoverat huvudcylindern. Efter luftning (använt ca 8 liter vätska) så tar vänster fram jättebra och höger inte alls.

Tacksam för all hjälp

Får du fram bromsvätska när du luftar höger?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
#3
Japp, och utan luftbubblor

Pain is temporary, glory is for ever.

10 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
#4
Pedalen känns bra, den ändras inte av att man pumpar eller trycker långsamt

Pain is temporary, glory is for ever.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
6 augusti 2016
#5
Det är inte så att du har trummor fram och att bromscylindern på höger fram läckt bromsvätska så att du har bromsvätska på bromsbackarna och i bromstrumman.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
7 augusti 2016
Trådstartare
#6
Nope det är torrt och fint

Pain is temporary, glory is for ever.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
7 augusti 2016
#7
Znuff skrev:
Nope det är torrt och fint

En dum fråga kanske. Är det rätt ihopmonterat?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
7 augusti 2016
Trådstartare
#8
Det har jag också kollat minst 3 gånger, fotade innan jag rev isär det gamla

Pain is temporary, glory is for ever.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
7 augusti 2016
#9
Znuff skrev:
Det har jag också kollat minst 3 gånger, fotade innan jag rev isär det gamla

Jaa, vad i h.....e kan det då vara????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

217 Inlägg
7 augusti 2016
#10
Inte hemma alls på detta, men hade liknande problem på min Blazer.

https://www.youtube.com/watch?v=8aKIrPa88C8

1:33 min in i filmen. Den justering som håller isär backarna, har du justerat ut den "lika" på bägge sidor? Det ska ju vara lite småbesvärligt att få dit trumman, annars ligger väl backarna för långt från bromsytan på trumman. Det kan ju vara så att trumman är för sliten invändigt och har för stort mått (men då borde det varit problem tidigare)

Förslag: Av med trumman. Justera, på med trumman. Be någon bromsa rejält så det rör på sig. Av med trumman igen, justera (om möjligt) när det går trögt att sätta dit trumman, bör det fungera.

Om inte, be någon bromsa när trumman är av (försiktigt) så du ser att hjulcylindern verkligen gör sitt jobb.


10 Inlägg
7 augusti 2016
Trådstartare
#11
Har provat det sistnämnda och cylindern rör sig betydligt mindre på höger sida. Har kännt på kolvar och dom går lätt på bägge sidorna.

Pain is temporary, glory is for ever.

Evildan
8 augusti 2016
#12
Är kolven felvänd i huvudbromscylindern så det inte kommer tillräckligt med vätska till den kretsen?
Riktigt long shot och jag har ingen aning om hur anslutningarna det ut eller antalet kretsar på din bil.

217 Inlägg
8 augusti 2016
#13
Står att du luftat ordentligt (8 liter !). Hur gjorde du med huvudcylindern? Den ska man tydligen lufta separat om man vill vara säker. Enklast är om man gör det innan den monteras, men är man två är det inga problem.

Skruva loss bromsrören in i cylindern.
Tryck på bromspedalen.
INNAN bromspedalen släpps, tätar man hålen med fingrarna för att säkerställa att ingen luft sugs in.
Upprepa några gånger.
Montera ihop allt och gör om den vanliga luftningen igen. Förhoppningsvis behövs inte 8 nya liter ;-)

Problemet med att göra detta i bilen är ju att det skvätter nåt hemskt. Därför är det att föredra att ha den lös när man gör det. Vill man , kan man göra det med slangar. Det ser lite proffsigare ut, men jag vet inte om resultatet blir annorlunda.

https://www.youtube.com/watch?v=vOTkVAeU_n4

Meddela gärna hur det gick.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
8 augusti 2016
#14
Evildan skrev:
Är kolven felvänd i huvudbromscylindern så det inte kommer tillräckligt med vätska till den kretsen?
Riktigt long shot och jag har ingen aning om hur anslutningarna det ut eller antalet kretsar på din bil.

Jag blir förvånad om en Cadillac från -57 har fler kretsar än 1. Visserligen var Cadillac långt framme......men nej. Jag kan givetvis ha fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
8 augusti 2016
Trådstartare
#15
Du har rätt det är ett en-kretssystem.
Huvudcylindern har jag inte luftat separat men jag har haft fronten maxhöjd och baken nere på golvet för att få uppåtlutning på ugångshålet.
Jag ska prova att lufta huvudcylindern som du skrev.

Pain is temporary, glory is for ever.

Evildan
8 augusti 2016
#16
Znuff skrev:
Du har rätt det är ett en-kretssystem.
Huvudcylindern har jag inte luftat separat men jag har haft fronten maxhöjd och baken nere på golvet för att få uppåtlutning på ugångshålet.
Jag ska prova att lufta huvudcylindern som du skrev.

Benny har koll på "gammalt skrot" som tur är.

Bra tips att lufta den.
Fingers crossed!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
8 augusti 2016
#17
Evildan skrev:
Znuff skrev:
Du har rätt det är ett en-kretssystem.
Huvudcylindern har jag inte luftat separat men jag har haft fronten maxhöjd och baken nere på golvet för att få uppåtlutning på ugångshålet.
Jag ska prova att lufta huvudcylindern som du skrev.

Benny har koll på "gammalt skrot" som tur är.

Bra tips att lufta den.
Fingers crossed!

Hahaha!! Jaa, nytt skit är lite svårare!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök