Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Först provturen är gjord! Nu ska allt snyggas till och bilen sättas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt... Visa mer
Jag tycker det är så otroligt coolt med en modern elmotor kopplad till en gammal M40 låda. Måste bli spännande att köra sen! Vore intressant att se hur det blir när du växlar eftersom elmotorns rotationströghet antagligen skiljer sig rejält mot en bensinmotors karaktär. Hoppas det blir lite filmer på körning sen när du kommer så långt! Adaptern ser förövrigt riktigt vacker ut! Ska du anodisera den också eller kommer den klara sig som den är?
Kommer köra adaptern som den är, den blev dyr som den redan är 😅👍 Filmer kommer 😎👌
Vet att TS skrivit om det tidigare i tråden, han har räknat ut att det räcker med en växel framåt….
Växellådan är väl där mest för att den är ett smidigt ställe att fästa och koppla motorn till resten av drivlinan.
Haha när han som faktiskt bygger bilen kommer hem en fredag eftermiddag öppnar en öl, skall koppla av, öppnar g.org och får bemöta 45st mer eller mindre bildade gissningar och spekulationer
Jättekul att ni diggar projektet 👏🛠
Ska försöka svara på lite frågor 😅Kommer inte behöva växlas, startar på 2an eller 3an, kanske låser lådan och tar bort växelväljaren helt. Motorn varvar över 10.000 varv och ger samma effekt 250nm genom hela registret, dvs från 0 varv till 10.000rpm. Därför behöver jag aldrig växla ned för nån omkörning eller uppförsbacke…
Lådan behövs för att utväxlingen ska bli rätt, bilen går för tungt utan v-låda, enda anledning till varför den blir kvar 👏
På tisdag kommer MOS och gör en ny inspelning, kommer läggas upp här när den släpps 👍🤓
Del två inför lackering, glasfiberspackel. Totalt fyra områden la vi handen på idag. Fick slut på gas till svetsen så kommer köpa en ny större tub imorgon.
När ni gör ett så stort projekt som jag gör, va inte rädd för att ta hjälp.
Köpte sand som är bra för miljön då jag tänkte blästra utomhus, sanden är tvättad sand alltså naturmaterial från grunden, stor säck och billigt 👏
Så behöver ej städad upp om man inte absolut vill då 😅👍
Va inget bra tryck i den sprutan, man fick ligga på ordentligt. Trodde att jag skulle hinna lägga grundfärg idag men det sket sig, solen gick ner och det blev för kallt.
Fick tur med vädret så kunde lägga färgen innan nästa steg som blir att plocka ner bilen från snurran för att sedan skicka den på professionell lackering, ska fraktas dit på fredag 😅 Så snabba puckar gäller 🛠
Fått hem lite delar från lackverkstan, jävla skön kille som lackerar bilen. Om ni behöver lackera en bil i Umeå västerbotten så skriv gärna till mig så kan jag rekommendera denna pärla till människa 💫
Har inte hunnit hämta hem allt men nästan allt…
På måndag så skickas karossen bort och garaget blir tomt 😶
”På bilderna är det ❄️ eller vatten på lacken” bubblor osv..
Som tidigare sagt så ska den på lackering på måndag, innan dess så kommer det läggas karrosserikitt på diverse ställen för att hålla undan fukt, då bilen är lagad i golv på tvivelaktigt sätt… Har gjort det bästa av situationen och försökt helsvetsat underedet underifrån och ovanifrån… kommer endå lägga en sträng katosserikitt över svetsarna för att undvika onödigt arbete i framtiden 👏
Ska bli häftigt att hämta bilen igen 😅 Sen börjar vuxenpsykiatrin att få ihop biljäveln igen 😎🛠
La igen lite nu sista minuten innan den ska iväg på lack.
Fästet för kulan och formerna för avgasrör togs bort, då denna bil inte kommer ha avgasrör så blir det ju bara en konstig form utan funktion 😎🤟 Delete 👏