Försöker förstå mig på eftermarknadssprut och därigenom tändinställningar o.s.v. Väldigt basic nivå dock.
Har kikat på lite olika tändmappar.
De flesta sugis mappar (93-98 oktan) jag sett så:
Vid lägre varv har de hög/sen (alltså närmare öd) tändning. Mindre blb (BränsleLuftBlandning) därav kortare tid att uppnå en "komplett förbränning" eller vad man nu vill kalla det.
Sedan på högre varv har de låg/tidig tändning. Mer blb därav längre tid att uppnå förbränningen.
Sen om man kikar på de flesta turbo mapparna:
När de inte har laddtryck ser de ungefär ut som sugis mapparna. Men när de börjar ladda blir det en allt mer och mer hög/sen tändning.
Hur kommer det sig? Tänker mig att när man kör in mer luft och soppa borde man ha en lägre/tidigare tändning då det tar längre tid att antända det + om man har laddtryck på lite högre varv så måste det hinnas antändas. Risken att det skulle spika?
Kan vara lite diffusa förklaringar men jag hoppas att ni förstår.
Jag förstår naturligtvis att det hänger ihop med mycket saker såsom varvtal, bränsle, värme, komp, risk för spikningar o.s.v. Men försöker bara att hålla det väldigt basic, bara för att få en slags grund och enkel förståelse.
Stort tack till den som kan förklara för en glad amatör/lekman.
Senast redigerat av HanHed (6 juni 2017)