3594
Sök

Besiktningsbefriad efter 50 år

1 Inlägg
1 december 2017
Trådstartare
Jag har importerat en bil av årsmodell 1970 som jag nu ska regbesiktiga och även göra normal besiktning på.
Blir inte klok på hur de nya besiktningreglerna ska tillämpas.
Om jag besiktar bilen nu i december så kommer nästa besiktning i december 2019.
Men om jag väntar till januari 2018 så blir nästa besiktning januari 2020. Bilen är då 50 år, innebär det att bilen är besiktningsbefriad och att den besiktningen inte behöver utföras? Eller måste man ha en godkänd besiktning det året bilen fyllt 50 år?
Tacksam om någon som har koll på regelverket kunde svara.

115 Inlägg
8 883 Inlägg
1 december 2017
En förutsättning för att bli befriad från besiktningsplikten är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom den senaste 24-månadersperioden när undantaget ska börja gälla.

Fotograf på tierpidag.se

962 Inlägg
1 december 2017
Hamilton skrev:
En förutsättning för att bli befriad från besiktningsplikten är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom den senaste 24-månadersperioden när undantaget ska börja gälla.

Nu har du tagit orden rakt av från transportstyrelsen och jag vill nog säga att dom har formulerat det där väldigt illa.

Undantaget börjar väl gälla den dagen lagen vinner kraft och inte det år bilen fyller 50 år, dvs skulle det stått bilens undantag om det ska vara rätt och att bilen ska ha varit godkänd innom 24 månader innan den fyller 50 år för att godtas.
Men dom utelämnar att man kan ju även den 25 månaden besiktiga den under förutsättning att den blir godkänd och sedan bli befriad enligt dom nya reglerna.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Sök