2663
Sök

Kokande gamla V8-or?

145 Inlägg
23 mars 2018
#21
Classicern skrev:
Men varför inte hälla i kylaren när systemet svalnat?

Jo men det ska man ju såklart göra, förutsätter att han menar det också även om han inte skrev det smile Som sagt ångar en hel del vatten bort som måste ersättas.

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#22
Znixer skrev:
Classicern skrev:
Men varför inte hälla i kylaren när systemet svalnat?

Jo men det ska man ju såklart göra, förutsätter att han menar det också även om han inte skrev det smile Som sagt ångar en hel del vatten bort som måste ersättas.

Då jag har en cheva 65, med 350 motor kanske det är dags att tömma och spola ur systemet. Har inte haft några problem med den, men kanske värt att göra. Hur är bästa sätt att göra. Om jag bara dränerar kylaren och expkärlet så kommer jag ju inte åt kanalerna i motorn? Då termostaten är stängd? Nått tips?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 mars 2018
#23
Classicern skrev:
Znixer skrev:
Classicern skrev:
Men varför inte hälla i kylaren när systemet svalnat?

Jo men det ska man ju såklart göra, förutsätter att han menar det också även om han inte skrev det smile Som sagt ångar en hel del vatten bort som måste ersättas.

Då jag har en cheva 65, med 350 motor kanske det är dags att tömma och spola ur systemet. Har inte haft några problem med den, men kanske värt att göra. Hur är bästa sätt att göra. Om jag bara dränerar kylaren och expkärlet så kommer jag ju inte åt kanalerna i motorn? Då termostaten är stängd? Nått tips?

Det borde ju finnas nån bra kylarrens och då kan man ju ta bort termostaten så du får fullflöde genom termostathuset.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#24
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:
Znixer skrev:

Jo men det ska man ju såklart göra, förutsätter att han menar det också även om han inte skrev det smile Som sagt ångar en hel del vatten bort som måste ersättas.

Då jag har en cheva 65, med 350 motor kanske det är dags att tömma och spola ur systemet. Har inte haft några problem med den, men kanske värt att göra. Hur är bästa sätt att göra. Om jag bara dränerar kylaren och expkärlet så kommer jag ju inte åt kanalerna i motorn? Då termostaten är stängd? Nått tips?

Det borde ju finnas nån bra kylarrens och då kan man ju ta bort termostaten så du får fullflöde genom termostathuset.

/Benny

Bra, ska göra det.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 mars 2018
#25
Classicern skrev:
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:

Då jag har en cheva 65, med 350 motor kanske det är dags att tömma och spola ur systemet. Har inte haft några problem med den, men kanske värt att göra. Hur är bästa sätt att göra. Om jag bara dränerar kylaren och expkärlet så kommer jag ju inte åt kanalerna i motorn? Då termostaten är stängd? Nått tips?

Det borde ju finnas nån bra kylarrens och då kan man ju ta bort termostaten så du får fullflöde genom termostathuset.

/Benny

Bra, ska göra det.

Det är bara att testa. Har du elfläktar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

145 Inlägg
23 mars 2018
#26
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:
Znixer skrev:
Jo men det ska man ju såklart göra, förutsätter att han menar det också även om han inte skrev det smile Som sagt ångar en hel del vatten bort som måste ersättas.

Då jag har en cheva 65, med 350 motor kanske det är dags att tömma och spola ur systemet. Har inte haft några problem med den, men kanske värt att göra. Hur är bästa sätt att göra. Om jag bara dränerar kylaren och expkärlet så kommer jag ju inte åt kanalerna i motorn? Då termostaten är stängd? Nått tips?

Det borde ju finnas nån bra kylarrens och då kan man ju ta bort termostaten så du får fullflöde genom termostathuset.

/Benny

Jag brukar tömma och fylla i rent vatten och en maskindisktablett och köra motorn ordentligt genomvarm. Har fungerat bättre än alla medel och kylarrens jag provat. Som Benny skriver är det en bra idé att ta bort termostaten under tiden man rengör. Det som kommer ut när man tömmer brukar se ut som O'boy big_smile Spola sedan med vattenslang bakvägen (genom övre slangen) och låt spola ett tag. Man kan upprepa proceduren ett par gånger om det är riktigt brunt det som kommer ut första svängen.
Senast redigerat av Znixer (23 mars 2018)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 mars 2018
#27
Znixer skrev:
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:

Då jag har en cheva 65, med 350 motor kanske det är dags att tömma och spola ur systemet. Har inte haft några problem med den, men kanske värt att göra. Hur är bästa sätt att göra. Om jag bara dränerar kylaren och expkärlet så kommer jag ju inte åt kanalerna i motorn? Då termostaten är stängd? Nått tips?

Det borde ju finnas nån bra kylarrens och då kan man ju ta bort termostaten så du får fullflöde genom termostathuset.

/Benny

Jag brukar tömma och fylla i rent vatten och en maskindisktablett och köra motorn ordentligt genomvarm. Har fungerat bättre än alla medel och kylarrens jag provat. Som Benny skriver är det en bra idé att ta bort termostaten under tiden man rengör. Det som kommer ut när man tömmer brukar se ut som O'boy big_smile Spola sedan med vattenslang bakvägen (genom övre slangen) och låt spola ett tag. Man kan upprepa proceduren ett par gånger om det är riktigt brunt det som kommer ut första svängen.

Är det bra alltså? Mala ner den eller stoppa i den hel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
23 mars 2018
#28
Vettemannen skrev:
Znixer skrev:
Vettemannen skrev:

Det borde ju finnas nån bra kylarrens och då kan man ju ta bort termostaten så du får fullflöde genom termostathuset.

/Benny

Jag brukar tömma och fylla i rent vatten och en maskindisktablett och köra motorn ordentligt genomvarm. Har fungerat bättre än alla medel och kylarrens jag provat. Som Benny skriver är det en bra idé att ta bort termostaten under tiden man rengör. Det som kommer ut när man tömmer brukar se ut som O'boy big_smile Spola sedan med vattenslang bakvägen (genom övre slangen) och låt spola ett tag. Man kan upprepa proceduren ett par gånger om det är riktigt brunt det som kommer ut första svängen.

Är det bra alltså? Mala ner den eller stoppa i den hel?

/Benny

Det är ett utmärkt vis att få bort skräp och i samma veva förstöra kylkanaler, vattenpump, värmepaket med mera.

145 Inlägg
23 mars 2018
#29
Vettemannen skrev:
Znixer skrev:
Vettemannen skrev:

Det borde ju finnas nån bra kylarrens och då kan man ju ta bort termostaten så du får fullflöde genom termostathuset.

/Benny

Jag brukar tömma och fylla i rent vatten och en maskindisktablett och köra motorn ordentligt genomvarm. Har fungerat bättre än alla medel och kylarrens jag provat. Som Benny skriver är det en bra idé att ta bort termostaten under tiden man rengör. Det som kommer ut när man tömmer brukar se ut som O'boy big_smile Spola sedan med vattenslang bakvägen (genom övre slangen) och låt spola ett tag. Man kan upprepa proceduren ett par gånger om det är riktigt brunt det som kommer ut första svängen.

Är det bra alltså? Mala ner den eller stoppa i den hel?

/Benny

Jag brukar krossa den och blanda ut den i lite varmvatten innan jag häller ner det i kylaren. Man ska väl kanske undvika det i motorer med aluminiumtoppar eller andra aluminiumdetaljer i kylsystemet då det biter ganska hårt på aluminium men i gamla gjutjärnsmotorer funkar det kanon smile

Evildan
23 mars 2018
#30
En efterhållen bil oavsett ursprung ska inte koka vid kökörning.
Att många 40-50 år gamla USA-bilar gör så beror på att dom är vanskötta över åren av okunniga brukare som fyller med rent vatten i oförstånd samt kör med dåliga vattenpumpar och kylare utan lameller kvar då det är viktigare att köpa öl och stålkammar för pengarna.
Jag har åkt på åtskilliga cruisingar både med egna bilar och kamraters dito utan en tillstymmelse till kokning, men ingen av bilarna var misskötta.

145 Inlägg
23 mars 2018
#31
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Znixer skrev:

Jag brukar tömma och fylla i rent vatten och en maskindisktablett och köra motorn ordentligt genomvarm. Har fungerat bättre än alla medel och kylarrens jag provat. Som Benny skriver är det en bra idé att ta bort termostaten under tiden man rengör. Det som kommer ut när man tömmer brukar se ut som O'boy big_smile Spola sedan med vattenslang bakvägen (genom övre slangen) och låt spola ett tag. Man kan upprepa proceduren ett par gånger om det är riktigt brunt det som kommer ut första svängen.

Är det bra alltså? Mala ner den eller stoppa i den hel?

/Benny

Det är ett utmärkt vis att få bort skräp och i samma veva förstöra kylkanaler, vattenpump, värmepaket med mera.

Du har inte skruvat i gamla v8or hör jag. Är i gjutjärn och stål i stort sett allt.  Vi snackar inte nån Prius nu.

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#32
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:
Vettemannen skrev:

Det borde ju finnas nån bra kylarrens och då kan man ju ta bort termostaten så du får fullflöde genom termostathuset.

/Benny

Bra, ska göra det.

Det är bara att testa. Har du elfläktar?

/Benny

Japp, har installerat elfläkt. Funkar prima och tempen sjunker drastiskt när jag sätter på den.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 mars 2018
#33
Classicern skrev:
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:

Bra, ska göra det.

Det är bara att testa. Har du elfläktar?

/Benny

Japp, har installerat elfläkt. Funkar prima och tempen sjunker drastiskt när jag sätter på den.

smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

714 Inlägg
23 mars 2018
#34
Nu vet inte jag om ngn skrivit det men glykol höjer kokpunkten och smörjer även vattenpumpen samt rostskyddar smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 mars 2018
#35
Nurminen_ skrev:
Nu vet inte jag om ngn skrivit det men glykol höjer kokpunkten och smörjer även vattenpumpen samt rostskyddar smile

Detta har skrivits i tråden tidigare men kan nog inte poängteras tillräckligt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

145 Inlägg
23 mars 2018
#36
Kylartunnel på baksidan av kylaren och runt motorfläkten är också något som förbättrar kylningen i låga hastigheter en hel del smile
Senast redigerat av Znixer (23 mars 2018)

285 Inlägg
24 mars 2018
#37
Skulle absolut behålla original fläkten MED tunneln. Är kylaren hel och flödet som det ska brukar det vara det bästa och elfläkt behävs då sällan.  En del fläktar som sitter på motorn har en slirkoppling som kan gå sönder och då snurrar inte fläkten som den ska å kan orsaka varmgång. Tändningen är också en väldigt stor faktor i varmgångsproblem.


245 Inlägg
24 mars 2018
Trådstartare
#38
hulver skrev:
Skulle absolut behålla original fläkten MED tunneln. Är kylaren hel och flödet som det ska brukar det vara det bästa och elfläkt behävs då sällan.  En del fläktar som sitter på motorn har en slirkoppling som kan gå sönder och då snurrar inte fläkten som den ska å kan orsaka varmgång. Tändningen är också en väldigt stor faktor i varmgångsproblem.

På vilket sätt spelar tändningen in? :-)

2 336 Inlägg
24 mars 2018
#39
Jag fick gräva ut en mass skit ur min motors kylkanaler med lång mejsel, flera cm tjockt!  Detta var då med topparna bortmonterade, den motorn hade dock inga temperaturproblem trots all skit.


Forummoderator
9 299 Inlägg
24 mars 2018
#40
Classicern skrev:
hulver skrev:
Skulle absolut behålla original fläkten MED tunneln. Är kylaren hel och flödet som det ska brukar det vara det bästa och elfläkt behävs då sällan.  En del fläktar som sitter på motorn har en slirkoppling som kan gå sönder och då snurrar inte fläkten som den ska å kan orsaka varmgång. Tändningen är också en väldigt stor faktor i varmgångsproblem.

På vilket sätt spelar tändningen in? :-)

Sent ställd tändning kan ge överhettad motor. Samma gäller om den går magert.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök