Såg en artikel där Staffan Erlandsson skrev så här –
”Idag befinner vi oss i början av elbilens genombrott. Utvecklingen har gått fort de senaste sex åren, och framtiden pekar mot fortsatt snabb utveckling främst gällande batterikapacitet. Grovt räknat fördubblas denna vart femte år, samtidigt som priset per kWh (i batterikapacitet räknat) årligen sjunkit med ungefär 20 procent sedan 2009. Elbilar uppdateras kontinuerligt och motsvarande ny elbil har idag kraftigare batterier med betydligt bättre räckvidd. Detta bör då innebära att äldre elbilar, med sämre räckvidd, kommer att få ett sämre andrahandsvärde i jämförelse med deras uppdaterade syskon den dag båda finns på begmarknaden.
Rådet blir att pruta rejält och gärna se köpet av elbil över en längre period, där värdetappet per år och körda mil blir lägre i genomsnitt. Räckvidd i sig behöver dock ej vara ett självändamål. Har du två mil till jobbet klarar du dig alldeles utmärkt även med de äldre bilarnas räckvidd.
Drömscenariot vore om ägare av äldre elbilar på ett enkelt och billigt sätt kunde byta batterier mot nyare och mer effektiva i takt med utvecklingen, där de gamla batterierna kanske kunde säljas för att användas som solcellsladdad energilagring vid exempelvis publika laddstolpar. Men där är vi inte ännu. Ägare av äldre elbilar får med få undantag dras med sin (lägre) batterikapacitet.”
Artikeln var från 20 jan 2017 så…
Någon som vet eller har hört om det har utvecklats något vad det gäller det där med att ”byta upp sig” på batteri?
Sista raden
” Ägare av äldre elbilar får med få undantag dras med sin (lägre) batterikapacitet”
Antyder ju att det redan då fanns bilmärken som kunde ”uppgraderas” men mer effektiva batteri.
Någon som vet vad det skulle kunna vara för bilmärke?
länk till artikeln
https://www.bytbil.com/nyheter/vagar-ma … elbil-4781