3255
Sök

Ladda Fiat Freemont med batteriet i?

6 Inlägg
23 juni 2021
Trådstartare
#1
Har haft problem med att batteriet laddar ur, mest i vintras när det var mycket kallstart och korta sträckor, så hoppas att det inte är något fel. Vad jag funderar på är om det är ok att ladda batteriet medan det är inkopplat, eller kan elektroniken i bilen ta stryk? Vi pratar billig enkel 12V laddare, så ingen snabbladdare eller så. Blir ju mycket smidigare att ladda upp ibland om man inte måste koppla ur batteriet

4 261 Inlägg
23 juni 2021
#2
Felet är korta sträckor och kallstarter;)=generator hinner inte ladda batteriet och dessutom så gillar ingen motor bara korta och kalla sträckor. Javvist köp laddare och ladda batteriet medans den är kvar i bilen;smile men köp inte nån skrotladdare från aliexpress för 100kr då riskerar du att förstöra bilens elektronik, köp en ordentlig laddare från typ jula eller biltema. Vad brukar dom kosta typ 500kr?

Annars rekommenderar ja varmt att du kör en fet sträcka utan stopp då och då på minst 40+km.

Har du kört bara korta sträckor väldigt länge kan din batteri vara slut nu tyvärr.

298 Inlägg
30 juni 2021
#3
Jag köpte 37-764 på biltema. Billigt och bra går ju inte alltid hand i hand men denna har jag faktiskt varit nöjd med. De är inte så värst kraftig men får jobbet gjort över natten.


* Voff voff *
10 752 Inlägg
30 juni 2021
#4
Stortag skrev:
Jag köpte 37-764 på biltema. Billigt och bra går ju inte alltid hand i hand men denna har jag faktiskt varit nöjd med. De är inte så värst kraftig men får jobbet gjort över natten.

Denna har jag också, fungerar utmärkt för pengarna. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 392 Inlägg
1 juli 2021
#5
Ska man ladda batteriet monterat i modernare bil finns några saker att tänka på.

ALDRIG en analog laddare.
Den ger en dålig likström som skadar datamodulerna, OCH FRAMFÖRALLT kan lätt ge överspänning som också skadar moduler vid bara några volt över 14.

Samt, att man ska låta all laddström gå genom BMS. (I förekommande fall). Annars kan den tro batteriet är bättre eller sämre än det egentligen är.

7 497 Inlägg
1 juli 2021
#6
Mossan1 skrev:
Ska man ladda batteriet monterat i modernare bil finns några saker att tänka på.

ALDRIG en analog laddare.
Den ger en dålig likström som skadar datamodulerna, OCH FRAMFÖRALLT kan lätt ge överspänning som också skadar moduler vid bara några volt över 14.


Samt, att man ska låta all laddström gå genom BMS. (I förekommande fall). Annars kan den tro batteriet är bättre eller sämre än det egentligen är.

.
Är du ALDELES SÄKER på vad du skriver?
På mina bilar och MC har jag CTEK "permanentmonterade" anslutningssladdar så att det bara är att ansluta CTEK:en direkt i snabbkopplingsstycket.
Emellertid har jag råkat ut för att något batteri blivit så urladdad att spänningen sjunkit till 7 volt.
Då MÅSTE man anlita en "gammal hederlig" analog batteriladdare.
Den kan "trycka i" runt 16 volt.
Har aldrig fått några problem.
För övrigt har jag i en av bilarna fast monterad voltmeter som visar närmare 15 volt en mycket kort stund innan den stabiliserar sig på drygt 14 volt.
Härutöver har jag kompletterat en av mina multimetrar med en egentillverkad ledningssats som har plugg som passar till ciggtänduttaget.
Stoppar i någon gång då och då och kollar.
Vet att det blir ett minimalt spänningsfall jämfört att mäta direkt på batteripolerna.


Sök