3870
Sök

V70n-01 minus på säkringshållare??

16 Inlägg
9 juli 2022
Trådstartare
#1
Hej har en v70 med diverse elfel, det jag tycker är konstigt är att vissa av säkringarna är minus dvs när jag håller multimeter mot vissa säkringar så visar displayen att det finns spänning. Ska det vara så eller är någonting galet?

2 041 Inlägg
10 juli 2022
#2
Hur mäter du?
Har du ena testkabeln mot chassit (jord) och andra på säkringen? Eller mäter du spänningsfallet över säkringen?

16 Inlägg
10 juli 2022
Trådstartare
#3
MammDiin skrev:
Hur mäter du?
Har du ena testkabeln mot chassit (jord) och andra på säkringen? Eller mäter du spänningsfallet över säkringen?

Ena mot en 30 matad kabel andra mot säkring.

* Voff voff *
10 702 Inlägg
10 juli 2022
#4
Men mäter du på en icke påslagen förbrukare som tex en glödlampa så får du ju jord eftersom du då jordar genom förbrukaren.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
10 juli 2022
#5
Jastrom skrev:
MammDiin skrev:
Hur mäter du?
Har du ena testkabeln mot chassit (jord) och andra på säkringen? Eller mäter du spänningsfallet över säkringen?

Ena mot en 30 matad kabel andra mot säkring.

Vad är en "30 matad kabel"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 132 Inlägg
10 juli 2022
#6
Och vilka elfel finns på bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 132 Inlägg
10 juli 2022
#7
Vettemannen skrev:
Jastrom skrev:
MammDiin skrev:
Hur mäter du?
Har du ena testkabeln mot chassit (jord) och andra på säkringen? Eller mäter du spänningsfallet över säkringen?

Ena mot en 30 matad kabel andra mot säkring.

Vad är en "30 matad kabel"?

/Benny

30-matning är batteriplus.
15-matning är tändningsstyrd plus.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 041 Inlägg
10 juli 2022
#8
Men om du mäter på en 30 kabel så har du plus 12 volt och säkringen som även har 12 volt så blir resultatet vanligen 0 volt om inte det är spänningsskillnad/spänningsfall mellan dem.
Och är säkringen sönder så får du 0 volt efter säkringen, alternativt som Brådhis skriver att det jordar exempelvis genom förbrukaren och du får 12V/-12V beroende på hur du har testkablarna.

Vad är det du vill komma fram till med mätningen? Säkringar som är sönder eller hitta någon förbrukare som drar ur batteriet eller något helt annat?

Forummoderator
18 132 Inlägg
10 juli 2022
#9
MammDiin skrev:
Men om du mäter på en 30 kabel så har du plus 12 volt och säkringen som även har 12 volt så blir resultatet vanligen 0 volt om inte det är spänningsskillnad/spänningsfall mellan dem.
Och är säkringen sönder så får du 0 volt efter säkringen, alternativt som Brådhis skriver att det jordar exempelvis genom förbrukaren och du får 12V/-12V beroende på hur du har testkablarna.

Vad är det du vill komma fram till med mätningen? Säkringar som är sönder eller hitta någon förbrukare som drar ur batteriet eller något helt annat?

Lite så. Vad är det för fel på bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
11 juli 2022
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
Lite så. Vad är det för fel på bilen?

Undrade om det kunde ha med felen på bilen att göra. Utvändigt är det endast helljus som fungerar och invändigt är det endast dim och klimatpanel som fungerar. För att tillägga till mysteriumet så startar alla funktioner ett tag efter man startar bilen på vintern medans de aldrig funkar på sommaren.
Senast redigerat av Jastrom (11 juli 2022)

16 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#11
Ingen som vet vad felet kan vara?

Avstängd
301 Inlägg
16 juli 2022
#12
Jastrom skrev:
Ena mot en 30 matad kabel andra mot säkring.

Vilken färg har kabeln på multimetern du sätter mot 30?
Senast redigerat av Robban_F (16 juli 2022)

3 336 Inlägg
16 juli 2022
#13
Jastrom skrev:
Hybrid_ skrev:
Lite så. Vad är det för fel på bilen?

Undrade om det kunde ha med felen på bilen att göra. Utvändigt är det endast helljus som fungerar och invändigt är det endast dim och klimatpanel som fungerar. För att tillägga till mysteriumet så startar alla funktioner ett tag efter man startar bilen på vintern medans de aldrig funkar på sommaren.

Du menar ljuset på bilen felar?
Eller än fler funktioner?

Jag antar att du menar helljussignalen som fungerar och inte helljuset?

I så fall skulle jag tirta närmare på LSM modulen. Dvs ljusvredet.
Obs att vredet bara hanterar CAN (kan vara LIN) signaler till CEM , bla, och ingen direkt ström ut till relä eller ljus.

16 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#14
Robban_F skrev:
Jastrom skrev:
Ena mot en 30 matad kabel andra mot säkring.

Vilken färg har kabeln på multimetern du sätter mot 30?

Röd

16 Inlägg
16 juli 2022
Trådstartare
#15
Mossan1 skrev:
Jastrom skrev:
Hybrid_ skrev:
Lite så. Vad är det för fel på bilen?

Undrade om det kunde ha med felen på bilen att göra. Utvändigt är det endast helljus som fungerar och invändigt är det endast dim och klimatpanel som fungerar. För att tillägga till mysteriumet så startar alla funktioner ett tag efter man startar bilen på vintern medans de aldrig funkar på sommaren.

Du menar ljuset på bilen felar?
Eller än fler funktioner?

Jag antar att du menar helljussignalen som fungerar och inte helljuset?

I så fall skulle jag tirta närmare på LSM modulen. Dvs ljusvredet.
Obs att vredet bara hanterar CAN (kan vara LIN) signaler till CEM , bla, och ingen direkt ström ut till relä eller ljus.

Helljuset lyser om man slår på det. Det är fler funktioner än ljus som strular. Ljusvredet sitter sitter väl i instrumentbrädan? Har bytt brädan i bilen.

Avstängd
301 Inlägg
17 juli 2022
#16
Jastrom skrev:
Ljusvredet sitter sitter väl i instrumentbrädan? Har bytt brädan i bilen.

Har du bytt hela instrumentbrädan? Menar du bara själva "brädan" som du skrev eller med alla reglage?

16 Inlägg
17 juli 2022
Trådstartare
#17
Robban_F skrev:
Jastrom skrev:
Ljusvredet sitter sitter väl i instrumentbrädan? Har bytt brädan i bilen.

Har du bytt hela instrumentbrädan? Menar du bara själva "brädan" som du skrev eller med alla reglage?

Bytte bräda och då blev det reglagen som satt i nya brädan.

* Voff voff *
10 702 Inlägg
17 juli 2022
#18
Jastrom skrev:
Robban_F skrev:
Jastrom skrev:
Ljusvredet sitter sitter väl i instrumentbrädan? Har bytt brädan i bilen.

Har du bytt hela instrumentbrädan? Menar du bara själva "brädan" som du skrev eller med alla reglage?

Bytte bräda och då blev det reglagen som satt i nya brädan.

Har du bytt bräda (inkl reglage) till nyare än 2004 (2003...)? För då kan jag ana vad problemet är...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 702 Inlägg
17 juli 2022
#19
Jastrom skrev:
Hej har en v70 med diverse elfel, det jag tycker är konstigt är att vissa av säkringarna är minus dvs när jag håller multimeter mot vissa säkringar så visar displayen att det finns spänning. Ska det vara så eller är någonting galet?

Robban_F skrev:
Jastrom skrev:
Bytte bräda och då blev det reglagen som satt i nya brädan.

Jaha, jag förstår. Du har obegränsat med pengar men inte råd med en multimeter för 150:-?

Glömde du läsa tråden i din iver att klanka ner på honom...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 132 Inlägg
17 juli 2022
#20
Robban_F skrev:
Jastrom skrev:
Bytte bräda och då blev det reglagen som satt i nya brädan.

Jaha, jag förstår. Du har obegränsat med pengar men inte råd med en multimeter för 150:-?

Snälla Robban F... /mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök