3888
Sök

säkerhetskontroll - hur?

19 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Min uppkörning närmar sig och jag känner mig rätt lugn med själva körningen.
Det enda jag är osäker på är säkerhetskontrollen som tydligen också är obligatorisk. Skulle någon kunna förklara hur en sådan går till i detalj?

Tack på förhand!

1 567 Inlägg
8 april 2007
#2
Dom ber tex öppna huven och där skall du peka ut var tex var du fyller på kylarvätska osv..Eller så ber dom dig kolla så bromsljuset fungerar alt blinkers...

Det är inget svårt alls men om man är nervös så kan man få hjärnsläpp.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

SSS -12
3 217 Inlägg
8 april 2007
#3
I ärlighetens namn så tror jag inte mycket på säkerhetskontrollen, jag behövde aldrig utföra den! Endast om bromsen fungerade...

Men säkerhetskontrollen bör ju innebära bromsar, färdriktningsvisare och att däcken är godkända!

Parkeringsbromsen kan också ingå där...

Annars har du allmänna bilkontrollen där du öppnar huven och ser så att alla vätskor och dylikt står på rätt nivå osv.

Jag kan ha fel, men det är en säkerhetskontroll i mina ögon!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

19 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#4
Under huven? yikes

Har inte den blekaste om var något sitter där!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 april 2007
#5
bass skrev:
Under huven? yikes

Har inte den blekaste om var något sitter där!

daggs å ta reda på det kanske då!? tongue

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

19 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#6
båge skrev:
bass skrev:
Under huven? yikes

Har inte den blekaste om var något sitter där!

daggs å ta reda på det kanske då!? tongue

Låter vettigt! tongue

BMW fantast
1 172 Inlägg
8 april 2007
#7
kolla oljenivån. kylarvattnet, bromsvätskan. oljan till styrservon.... det under huven sen även så däcken är godkända och parkeringbromsen funkar och allt ljud.. emn han säger vad du ska göra... integet märkvärdig... dom fråga mog om däcken avr godkända, så jag böjde mig ner och kollad på dom och sa att dom var godkända och då sa han arba okey.. då kör vi...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 893 Inlägg
8 april 2007
#8
Dags att ta reda på det då. Inte bara för uppkörningen, utan för din egen säkerhet i framtiden. Köra bil är trots allt lite mer än bara sitta bakom ratten.
Kan tex vara bra om man har broms vätska i bromsarna, verkstaden kollar det vis service, men på moderna bilar är det lååååångt mellan servicar, du kan inte lita på att allt på bilen håller 100%, särskilt inte när bilen blir lite äldre.
Kör du tomt på kylarvätska tex, så överhettar motorn, om man bara fortsätter och kör, så blir det 20-70 tusen, eller till och med mer i reparationer, beroende på vilken bil man kör.
I princip samma om du har ett olje leckage och inte bryr dig om det... Motorn skär och din plånbok blir väldigt mycket lättare.


420 Inlägg
8 april 2007
#9
Hej bass!
Jag går på en skola som vi får alla körkort och då måste vi kunna göra en fullt godkänd säkerhetskontroll innan vi ens får köra!
Jag antar att det är B-kort du skall ta, här är då hur du skall göra (enligt våra körlärare på skolan):

Motorrummet:
Kolla motorolja, spolarvätska, kylarvatten, bromsvätska och styrservovätska. Fyll på vid behov.

Utvändig kontroll:
Varv 1: Slå till tändningen och höger blinkers, sätt på helljuset, sätt på dimljuset och lägg i backen. Kolla vänster framdäck, kolla helljus, ev dimljus fram, höger blinkers fram, sidoblinkers, höger framdäck, höger bakdäck, kolla höger blinkers bak, kolla bakljus, backljus, skyltbelysning, vänster bakdäck.
Varv 2: Slå om till halvljus, ändra till vänster blinkers, kolla vänster sidoblinkers, vänster framblinkers, kolla halvljus, kolla parkerningsljus, vänster blinkers bak, be någon bromsa och kolla bromsljusen

Invändig kontroll:
Ställ in stol, speglar och ta på bältet. Kolla spolarvätska fram och bak, kolla så det kommer spolarvätska och att bladen är hela, vrid ratten åt vänster och håll kvar, bromsa hårt, tuta och starta. Bromsen skall sjukna lite och ratten skall bli lätt manövrerad. Dra parkeringsbromsen, lägg i 1:an eller backen, kör försiktigt fram eller bak.


Hoppas att detta kan hjälpa dig...
//JalleJ

19 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#10
JalleJ skrev:
Hej bass!
Jag går på en skola som vi får alla körkort och då måste vi kunna göra en fullt godkänd säkerhetskontroll innan vi ens får köra!
Jag antar att det är B-kort du skall ta, här är då hur du skall göra (enligt våra körlärare på skolan):

Motorrummet:
Kolla motorolja, spolarvätska, kylarvatten, bromsvätska och styrservovätska. Fyll på vid behov.

Utvändig kontroll:
Varv 1: Slå till tändningen och höger blinkers, sätt på helljuset, sätt på dimljuset och lägg i backen. Kolla vänster framdäck, kolla helljus, ev dimljus fram, höger blinkers fram, sidoblinkers, höger framdäck, höger bakdäck, kolla höger blinkers bak, kolla bakljus, backljus, skyltbelysning, vänster bakdäck.
Varv 2: Slå om till halvljus, ändra till vänster blinkers, kolla vänster sidoblinkers, vänster framblinkers, kolla halvljus, kolla parkerningsljus, vänster blinkers bak, be någon bromsa och kolla bromsljusen

Invändig kontroll:
Ställ in stol, speglar och ta på bältet. Kolla spolarvätska fram och bak, kolla så det kommer spolarvätska och att bladen är hela, vrid ratten åt vänster och håll kvar, bromsa hårt, tuta och starta. Bromsen skall sjukna lite och ratten skall bli lätt manövrerad. Dra parkeringsbromsen, lägg i 1:an eller backen, kör försiktigt fram eller bak.


Hoppas att detta kan hjälpa dig...
//JalleJ

Tack så mycket! Precis en sådant svar jag ville ha!smile

231 Inlägg
17 maj 2007
#11
hag fick bara kolla att handbromsen fungerade tongue


Sök