3337
Sök

Hur många kanaler ska man ha på sitt steg?!

Bessewisser
556 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Hm sitter här och klurar på hur många kanalare man ska ha på sitt slutsteg..

Ska ha en typ 5.25" kit från kicker i fram med en max effekt på 100 w RMS och 4 ohm impendans och kanske ett liknande i bak och funderar på vad man ska ha för slutsteg..
hm ska jag ha ett 4 kanals steg med en effekt på 4x100w rms i 4 ohm eller vad? jag är sämst på detta!

Om ni känner för det så får ni gärna sätta ihop ett paket från www.dbakuten.se och posta länkarna till högtalarna/stegen ni tycker jag borde köpa för ett bra ljud i bilen!

sakerna får kosta max 5 000 kr +- 500 kr

//SkyNard

How low

69 Inlägg
20 april 2007
om du ska ha ett kitsytem fram o bak, så blir det Höger fram, vänster fram, höger bak samt vänster bak, dvs 4 kanaler.

Alltså skulle ett 4kanalssteg på 4x100W RMS vid 4ohm passa bra ja.

GOES wild
325 Inlägg
20 april 2007
exakt, kommer funka kanon.
sedan till basen köper du ett monoblock eller ett tvåkanals och bryggar.
rekomenderar mono block!

/JMY

Silly rabbit - Trix are for kids

396 Inlägg
20 april 2007
Eller så köper du ett lite kraftigare 2 kanaligt slutsteg och paralell kopplar. Men jag skulle nog rekomendera 4 kanaligt.

3 121 Inlägg
20 april 2007
Fördelen med fyrkanaligt steg är att du kan använda fader-funktion osv, parellkopplar du 4 hgt på 2 kanaler så kan du ju inte det men krämen räcker alldeles säkert i tvåkanalaren.

Hur många kanaler steget/stegen har kvittar, men du ska ha total minst 4 kanaler. Alltså köp 4 monoblock eller 2 tvåkanalssteg, eller ett 4-kanals. Då det är kitsystem så finns det säkert effekt så det räcker i de flesta 4-kanaliga märkesstegen i medelprisklass. Varför inte köpa ett begagnat steg runt 2000 kr, då kan du nog hitta ett steg med nypris runt 3500-5000 beroende på skick o ålder, mycket för pengarna!

Sök