3095
Sök

är MAGNAT högtalare något att ha ??

1 129 Inlägg
20 maj 2006
#21
Jag byggde klart lådan i förgår o prova den igår. Lådan spela i stort sett samma tryckbas men en del mindre djupbas så d blir att försöka bli av mä basarna o satsa på 1 par som ska spela i liten låda. Så har man redan en färdig låda då man har köpt d nya basarna.

21 761 Inlägg
20 maj 2006
#22
Hur långt rör hade du, var det samma längd som till 40 literslådan?

1 129 Inlägg
21 maj 2006
#23
Drönirettab skrev:
Hur långt rör hade du, var det samma längd som till 40 literslådan?

Ja d gjorde ja. Tror inte att det hade gjort nån speciell skillnad med nå speciellt mycke längre rör då d va ca 5 cm mellanrum mellan rör o innre bakre vägen då det bara va djupet ja ändrade på ca 6 cm.

21 761 Inlägg
21 maj 2006
#24
Om röret var 4" så blev det lite för nära bakre väggen, man brukar rekommendera att avståndet från rörets mynning till närmaste lådvägg bör vara samma som innerdiametern. Om det blir för trångt så finns risk att luftflödet i röret blockeras en del.
Om man har samma rörlängd i en 30 literslåda som i en 40 liters så blir 30 literslådan avstämd ca 5-10 Hz högre.

Nu är jag inte riktigt säker men det är möjligt att dessa två saker som jag har nämnt ovan kan ha gjort att basen inte spelade så djupt som den borde ha gjort i 30 literslådan.

1 129 Inlägg
21 maj 2006
#25
Drönirettab skrev:
Om röret var 4" så blev det lite för nära bakre väggen, man brukar rekommendera att avståndet från rörets mynning till närmaste lådvägg bör vara samma som innerdiametern. Om det blir för trångt så finns risk att luftflödet i röret blockeras en del.
Om man har samma rörlängd i en 30 literslåda som i en 40 liters så blir 30 literslådan avstämd ca 5-10 Hz högre.

Nu är jag inte riktigt säker men det är möjligt att dessa två saker som jag har nämnt ovan kan ha gjort att basen inte spelade så djupt som den borde ha gjort i 30 literslådan.

Så d måste va minst 10cm mellan rör o vägg för att d ska bli nåt om ja inte har fattat dig fel.

1 129 Inlägg
21 maj 2006
#26
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:
Om röret var 4" så blev det lite för nära bakre väggen, man brukar rekommendera att avståndet från rörets mynning till närmaste lådvägg bör vara samma som innerdiametern. Om det blir för trångt så finns risk att luftflödet i röret blockeras en del.
Om man har samma rörlängd i en 30 literslåda som i en 40 liters så blir 30 literslådan avstämd ca 5-10 Hz högre.

Nu är jag inte riktigt säker men det är möjligt att dessa två saker som jag har nämnt ovan kan ha gjort att basen inte spelade så djupt som den borde ha gjort i 30 literslådan.

Så d måste va minst 10cm mellan rör o vägg för att d ska bli nåt om ja inte har fattat dig fel.

Djupet på lådan ä ju 247mm utvändigt = 225mm invändigt. Då ska basröret va 125mm isf.

21 761 Inlägg
21 maj 2006
#27
Palicuse skrev:
Så d måste va minst 10cm mellan rör o vägg för att d ska bli nåt om ja inte har fattat dig fel.

Om det är ett 4" rör så bör det vara ca 10 cm, helt rätt. Nu skrev jag också att jag inte är helt säker på hur stor inverkan detta har på basen.
Om man läser i olika litteratur om högtalare och ljud så står det alltid att avståndet från rörmynning till närmaste vägg bör vara minst rörets innerdiameter, dvs om röret är 4" så ska avståndet vara minst 10 cm.
Men jag har byggt alldeles för få högtalare för att själv kunna veta hur det blir om man har för litet avstånd till närmaste vägg, därför kan jag bara hänvisa till fakta från litteratur.
Om röret verkar komma för nära en vägg så är det annars bara att vinkla det med tex en 90 graders böj eller 2 st 45 graders böjar.

Det kanske helt enkelt är så att den där basen inte går så djupt i en 30 liters låda hur man än gör och då är det ju ingen vits att försöka bråka en massa med rörlängd och sådant. Jag har inte haft den basen så jag vet ju inte hur den låter i verkligheten utan jag utgår bara från mitt program hur det borde låta. Det kan skilja ganska mycket mellan teori och verklighet.
Men det är du som bestämmer om du vill fortsätta att mixtra en massa eller byta element, jag kan bara ge dig teoretiska råd. Folk som har byggt mycket, tex Theo och jonash, kan ge dig praktiska råd istället.

1 129 Inlägg
21 maj 2006
#28
Drönirettab skrev:
Palicuse skrev:
Så d måste va minst 10cm mellan rör o vägg för att d ska bli nåt om ja inte har fattat dig fel.

Om det är ett 4" rör så bör det vara ca 10 cm, helt rätt. Nu skrev jag också att jag inte är helt säker på hur stor inverkan detta har på basen.
Om man läser i olika litteratur om högtalare och ljud så står det alltid att avståndet från rörmynning till närmaste vägg bör vara minst rörets innerdiameter, dvs om röret är 4" så ska avståndet vara minst 10 cm.
Men jag har byggt alldeles för få högtalare för att själv kunna veta hur det blir om man har för litet avstånd till närmaste vägg, därför kan jag bara hänvisa till fakta från litteratur.
Om röret verkar komma för nära en vägg så är det annars bara att vinkla det med tex en 90 graders böj eller 2 st 45 graders böjar.

Det kanske helt enkelt är så att den där basen inte går så djupt i en 30 liters låda hur man än gör och då är det ju ingen vits att försöka bråka en massa med rörlängd och sådant. Jag har inte haft den basen så jag vet ju inte hur den låter i verkligheten utan jag utgår bara från mitt program hur det borde låta. Det kan skilja ganska mycket mellan teori och verklighet.
Men det är du som bestämmer om du vill fortsätta att mixtra en massa eller byta element, jag kan bara ge dig teoretiska råd. Folk som har byggt mycket, tex Theo och jonash, kan ge dig praktiska råd istället.

O mixtra lite till mä röret för att kolla om d blir bättre om ja kortar röret så d blir 10cm mellanrum kan ja göra bara för att få veta om d ä en liten lösning lr om d blir samma resultat. Men ja tror inte att d blir så stor skillnad.

21 761 Inlägg
21 maj 2006
#29
Om du kortar röret så blir avstämningen ännu högre och då låter det mer dunk, men det skadar väl inte att prova.

1 129 Inlägg
22 maj 2006
#30
Drönirettab skrev:
Om du kortar röret så blir avstämningen ännu högre och då låter det mer dunk, men det skadar väl inte att prova.

Jag prova o bygga om röret så d blev ca 9cm mellanrum o d gjorde skillnad, så ja ska modefiera lite till o möjligen göra röret lite längre för att få mer djupbas o ge lådan en chans till mä magnat basarna för att se om d blir ännu bättre.

Just nu har jag 1 Varta batteri på 62Ah o 480 i starteffekt som ja ska byta till ett Nordström på 80Ah o 720 i starteffekt som ja tror kommer ge en del mer effekt i systemet.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
22 maj 2006
#31
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:
Om du kortar röret så blir avstämningen ännu högre och då låter det mer dunk, men det skadar väl inte att prova.

Jag prova o bygga om röret så d blev ca 9cm mellanrum o d gjorde skillnad, så ja ska modefiera lite till o möjligen göra röret lite längre för att få mer djupbas o ge lådan en chans till mä magnat basarna för att se om d blir ännu bättre.

Just nu har jag 1 Varta batteri på 62Ah o 480 i starteffekt som ja ska byta till ett Nordström på 80Ah o 720 i starteffekt som ja tror kommer ge en del mer effekt i systemet.

Det låter som en bra idé.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
22 maj 2006
#32
Det ska inte förbruka en massa vatten heller så du behöver inte underhålla det så mycket, dessutom har det låg självurladdning. Verkar vara ett vettigt batteri, du borde märka skillnad.

1 129 Inlägg
24 maj 2006
#33
Nu har ja fått i större batteri som gjorde lite skillnad men måste nog ändå skaffa konding fast ja inte vill ha d. Jag har fixa lite extra mä baslådan så ja fick ut både bättre tryck o djupbas, men kräsen som man ä så lyckas ja inte få ut djupet så mycke som ja vill ha mä 31L till varje bas så d blir nog att sälja XTC:na o skaffa basar som trivs bättre i små utrymmen.

Jag känner mig bra sugen på att prova cv HED serien fast 12or denna gången men ä oxå nyfiken på gz titanium, men man får se hur d blir.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 maj 2006
#34
Palicuse skrev:
Nu har ja fått i större batteri som gjorde lite skillnad men måste nog ändå skaffa konding fast ja inte vill ha d. Jag har fixa lite extra mä baslådan så ja fick ut både bättre tryck o djupbas, men kräsen som man ä så lyckas ja inte få ut djupet så mycke som ja vill ha mä 31L till varje bas så d blir nog att sälja XTC:na o skaffa basar som trivs bättre i små utrymmen.

Jag känner mig bra sugen på att prova cv HED serien fast 12or denna gången men ä oxå nyfiken på gz titanium, men man får se hur d blir.

Jag vet en som har en GZ Titanium till salu tror jag, fast det e en 10a, som han fick över efter han bytte mot våra nya. PMa mig om du vill att jag vidareförmedlar den kontakten.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
24 maj 2006
#35
Palicuse skrev:
men kräsen som man ä så lyckas ja inte få ut djupet så mycke som ja vill ha mä 31L

Hehe, du blir nog aldrig nöjd.

1 129 Inlägg
24 maj 2006
#36
Drönirettab skrev:
Palicuse skrev:
men kräsen som man ä så lyckas ja inte få ut djupet så mycke som ja vill ha mä 31L

Hehe, du blir nog aldrig nöjd.

Nej d ä svårt att få mig riktigt nöjd. Konstigt nog så tycker många ja känner att ja ofta ä positiv av mig big_smile.

Men man kan ju alltid försöka bli nöjd wink.

21 761 Inlägg
24 maj 2006
#37
Har kollat i mitt program hur basarna spelar teoretiskt med frekvenskurva och konutslag.
Då har jag jämfört GZ titanium 12, CV HED 12D2 och HED 12D4. Faktiskt är kurvorna väldigt lika varandra för alla 3 basarna, både i sluten låda och basreflex.
Den slutna lådan var 30 liter odämpad och basreflexen var 30 liter aningen dämpad avstämd till 40 Hz.
Alla basarna borde klara 300W i sluten låda utan att bottna, i basreflexen börjar de bottna under 30 Hz vid 300W men vid 30-60 Hz tål de mycket effekt.

Men alla basarna har bör ha mer än 30 liters basreflexlåda som lådförslag enligt tillverkarna själva.
Senast redigerat av Drönirettab (24 maj 2006)

1 129 Inlägg
25 maj 2006
#38
Drönirettab skrev:
Har kollat i mitt program hur basarna spelar teoretiskt med frekvenskurva och konutslag.
Då har jag jämfört GZ titanium 12, CV HED 12D2 och HED 12D4. Faktiskt är kurvorna väldigt lika varandra för alla 3 basarna, både i sluten låda och basreflex.
Den slutna lådan var 30 liter odämpad och basreflexen var 30 liter aningen dämpad avstämd till 40 Hz.
Alla basarna borde klara 300W i sluten låda utan att bottna, i basreflexen börjar de bottna under 30 Hz vid 300W men vid 30-60 Hz tål de mycket effekt.

Men alla basarna har bör ha mer än 30 liters basreflexlåda som lådförslag enligt tillverkarna själva.

Jag har kollat mä 1 av killarna som jobbar på mobilefidelity, o han sa att HED 12an skulle ha 28l slutet o 34 basreflex men man kunde bygga lådan i 30l men du förändrades djupet lite tydligen. Själv tänker ja sätta basarna i den 31L lådan som ja har nu o om d inte funkar så ä d bara att minska lådan o göra den sluten vilket ja tror basen spelar bäst i


Hur d ligger till för titanium T30n vet ja inte riktigt än men d blir säkert bäst att ha den i sluten mä tror ja

21 761 Inlägg
25 maj 2006
#39
Palicuse skrev:
Hur d ligger till för titanium T30n vet ja inte riktigt än men d blir säkert bäst att ha den i sluten mä tror ja

Enligt GZ: egna förslag så passar den aningen bättre i basreflex och bandpass, den går ju naturligtvis att ha i sluten också.

1 129 Inlägg
28 maj 2006
#40
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:
Om du kortar röret så blir avstämningen ännu högre och då låter det mer dunk, men det skadar väl inte att prova.

Jag prova o bygga om röret så d blev ca 9cm mellanrum o d gjorde skillnad, så ja ska modefiera lite till o möjligen göra röret lite längre för att få mer djupbas o ge lådan en chans till mä magnat basarna för att se om d blir ännu bättre.

Just nu har jag 1 Varta batteri på 62Ah o 480 i starteffekt som ja ska byta till ett Nordström på 80Ah o 720 i starteffekt som ja tror kommer ge en del mer effekt i systemet.

Jag fick lite info om att man kan ändra ljudet i en portad låda genom att lägga in en dämpnings matta på bakre väggen som har liknande form som en äggkartong vilket ja först tyckte va väldigt konstigt då ja fått lära mig att man inte ska ha dämpning i portade lådor. Men d gör att ljudet tas emot o stutsar lite "hit o dit" o mä d brukar göra 1 bättre resultat för finlirande, men fanns då oxå risk för dB förlust vilket inte alltid inte ä så bra om man ska tävla.


Så när man har lagt ner så mycke tid på att få bra ljud så kan man lika gärna ge d 1 sista chans smile.


Sök