3581
Sök

är MAGNAT högtalare något att ha ??

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 maj 2006
Palicuse skrev:
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:
Om du kortar röret så blir avstämningen ännu högre och då låter det mer dunk, men det skadar väl inte att prova.

Jag prova o bygga om röret så d blev ca 9cm mellanrum o d gjorde skillnad, så ja ska modefiera lite till o möjligen göra röret lite längre för att få mer djupbas o ge lådan en chans till mä magnat basarna för att se om d blir ännu bättre.

Just nu har jag 1 Varta batteri på 62Ah o 480 i starteffekt som ja ska byta till ett Nordström på 80Ah o 720 i starteffekt som ja tror kommer ge en del mer effekt i systemet.

Jag fick lite info om att man kan ändra ljudet i en portad låda genom att lägga in en dämpnings matta på bakre väggen som har liknande form som en äggkartong vilket ja först tyckte va väldigt konstigt då ja fått lära mig att man inte ska ha dämpning i portade lådor. Men d gör att ljudet tas emot o stutsar lite "hit o dit" o mä d brukar göra 1 bättre resultat för finlirande, men fanns då oxå risk för dB förlust vilket inte alltid inte ä så bra om man ska tävla.

Så när man har lagt ner så mycke tid på att få bra ljud så kan man lika gärna ge d 1 sista chans smile.

Det skall bli kul att höra din åsikt om ägg-kartongen när du testat.

Däremot kan man absolut ha dämpull i portade lådor, det gör en hel del skillnad. (Basen kommer spela djupare, kansk enågot mer trögdriven). Man kan sätta det på alla väggar utom där porten och elementet sitter.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 129 Inlägg
28 maj 2006
jonash skrev:
Palicuse skrev:
Palicuse skrev:

Jag prova o bygga om röret så d blev ca 9cm mellanrum o d gjorde skillnad, så ja ska modefiera lite till o möjligen göra röret lite längre för att få mer djupbas o ge lådan en chans till mä magnat basarna för att se om d blir ännu bättre.

Just nu har jag 1 Varta batteri på 62Ah o 480 i starteffekt som ja ska byta till ett Nordström på 80Ah o 720 i starteffekt som ja tror kommer ge en del mer effekt i systemet.

Jag fick lite info om att man kan ändra ljudet i en portad låda genom att lägga in en dämpnings matta på bakre väggen som har liknande form som en äggkartong vilket ja först tyckte va väldigt konstigt då ja fått lära mig att man inte ska ha dämpning i portade lådor. Men d gör att ljudet tas emot o stutsar lite "hit o dit" o mä d brukar göra 1 bättre resultat för finlirande, men fanns då oxå risk för dB förlust vilket inte alltid inte ä så bra om man ska tävla.

Så när man har lagt ner så mycke tid på att få bra ljud så kan man lika gärna ge d 1 sista chans smile.

Det skall bli kul att höra din åsikt om ägg-kartongen när du testat.

Däremot kan man absolut ha dämpull i portade lådor, det gör en hel del skillnad. (Basen kommer spela djupare, kansk enågot mer trögdriven). Man kan sätta det på alla väggar utom där porten och elementet sitter.

mvh Jonas

Joda, man blir aldrig fulllärd o man ska inte alltid lyssna på vad alla säger heller tyvärr fast man lär sig mest av andra.

Jag prova att sätta (wave) dämpning på bakre väggen o d blev lite skillnad. Basen spela lite djupare, mjukare o bättre ä förut, så ja ska sätta dämpmattor på sidorna oxå i förhoppning på att få djupare bas, så får man se efter d om basarna får ny ägare lr inte.

Spelar d inte nån roll vad man har för dämpning i portade lådor?. D kan ju va stor risk dämpningen hamnar utanför lådan om d inte ä rätt.

21 761 Inlägg
28 maj 2006
Lyssna på andra kan man ju göra, sedan att man inte gör som de sagt är en annan sak.

Intressanta grejor som du testar iaf, blir kul att höra slutresultatet.
Senast redigerat av Drönirettab (28 maj 2006)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 maj 2006
Palicuse skrev:
Joda, man blir aldrig fulllärd o man ska inte alltid lyssna på vad alla säger heller tyvärr fast man lär sig mest av andra.

Jag prova att sätta (wave) dämpning på bakre väggen o d blev lite skillnad. Basen spela lite djupare, mjukare o bättre ä förut, så ja ska sätta dämpmattor på sidorna oxå i förhoppning på att få djupare bas, så får man se efter d om basarna får ny ägare lr inte.

Spelar d inte nån roll vad man har för dämpning i portade lådor?. D kan ju va stor risk dämpningen hamnar utanför lådan om d inte ä rätt.

Helst skall du ju fästa den med tex häftpistol eller liknande.

Du kan sätta på alla sidor som sagt, UTOM där porten och elementet sitter. 1,2,3 lager det e bara att testa.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 129 Inlägg
30 maj 2006
Drönirettab skrev:
Lyssna på andra kan man ju göra, sedan att man inte gör som de sagt är en annan sak.

Intressanta grejor som du testar iaf, blir kul att höra slutresultatet.

Tjena, nu har ja häftat på 1 lager i båda kammarna utom där element mm sitter o ljudet blev djupare o bättre så ja ska prova att lägga på 1 lager till på bakre väggen o försöka få mer djup i d hela.

21 761 Inlägg
30 maj 2006
Kul, det känns ju alltid roligt när man lyckas med experimenten.

1 129 Inlägg
2 juni 2006
Japp. Jag fick mer djup i basen men va inte nöjd så ja prova o slänga i mer dämpning som i sin tur resultera sämre bas. Så nu har ja sålt 12orna o söker nya basar.

Jag kolla en del efter 12or, men tyvärr så ä d inte lätt att få 12or i d  billigare ca 1000 kr serierna att spela bra djup o tryckbas i ca 30L lådor o nerråt så jag funderar på att skaffa 10or istället.

Ground zero titanium 10orna verkar intressanta men så finns den arma beslutsångesten tillhands med, vilket gör att man tar åt sig av andras smaker vilket inte alltid ä nåt bra drag, o mä d funderar på att köpa andra basar oxå basar oxå.

Sök