2697
Sök

abs lampan lyser, går det besiktiga med den lysande

preem pump
836 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
ok som rubriken lyder
går det besiktiga med den lysande
vad kan det kosta att åtgärda på saab verkstad och vad är troligast att felet är???

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

699 Inlägg
6 maj 2007
Går inte tyvärr... Men du kan ju skruva bort lampan så kommer du ju iaf igenom besiktningen smile

Bilgalen elektriker :)

study
772 Inlägg
6 maj 2007
problemet är ju att lampan måste tändas när man vrider på nykeln.

699 Inlägg
6 maj 2007
måste den väl inte, har besiktigat bilar med lampan borta..

preem pump
836 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
omen vafaan ska jag riva ner hela instrumentpanelen för att få bort lampan

112 Inlägg
6 maj 2007
på vissa bilar aktiveras ABSen bort när lampan börjar lysa, o då om din bil ska ha abs o den inte funkar så kan du få nerslag för de. Är de inte bättre kolla upp felet o fixa det ist för köra med trasiga grejer, de är ju ändå ABS, en bra liv räddare big_smile

26 Inlägg
6 maj 2007
oftast är det bara en givare som e sönder..!

preem pump
836 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
T12 skrev:
på vissa bilar aktiveras ABSen bort när lampan börjar lysa, o då om din bil ska ha abs o den inte funkar så kan du få nerslag för de. Är de inte bättre kolla upp felet o fixa det ist för köra med trasiga grejer, de är ju ändå ABS, en bra liv räddare big_smile

förvisso men det ska hinnas göras oxå innan besiktning på torsdag känns ju litemeningslöst att åka in och få 2:a och 200 kr i bonus poäng till dom

preem pump
836 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
sen så är jag fattig oxå mad

699 Inlägg
6 maj 2007
bilprovningen provar inte abs-en.. så ta bort lampan å åk å besikta bilen.. sen kan du ju felsöka..

26 Inlägg
6 maj 2007
har du ingen fordons skola i närheten? lovar att det är en givare som har gett sig. bara att åka in o be dem släcka lampan

Trucker
166 Inlägg
8 maj 2007
Som sagt den måste ju lysa när du vrider om nyckeln..
Har en polare som hade ett liknande problem, "brake failure" lampan lös konstant..
Du kan väl koppla abs lampan till t ex; laddnings lampan?

Det är ju en fulare variant, självklart vore det ju bättre att åtgärda problemet proffsigt..

40 Inlägg
8 maj 2007
Som tidigare sagt, abs-lampan skall lysa på tändningen, sedan när du startar bilen skall den slockna.

Går snabbt att få ur mätarhuset, du behöver inte riva hela panelen!
Ta ur, och koppla ihop med laddningslampa eller liknande så slipper du åka på ombesiktning för att lampan inte lyser.

Fick själv ombesiktning på det tidigare!

582 Inlägg
8 maj 2007
Fy fan man blir ju mörkrädd när man läser om alla förslag, skärpning! boka om tiden o laga felet istället! // mvh. gnällspik.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

2 924 Inlägg
8 maj 2007
Finns lite olika fel det kan vara, kan vara styrenheten, relativt vanligt fel då är en diod där inne som kan ge upp...ett annat vanligt fel är ärj i kontakten som lätt kan rengöras oftast...

Jag satt och repararade sånna här styrenheter till bl.a Saab 9000 förr på ett företag som såldes på som utbytesenheter på Saab-verkstäder världen över...
...men känner du nån kompis som har en 9000 kan du ju bara byta till hans ABS-enhet och testa, ganska enkelt smile

~ Life is short, have FUN! ~

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 maj 2007
det är sällan värt att laga en pajjade ABS på äldre bilar... på min 745a är ABS en kass å har varit sedan jag skaffade den, har blivit besiktigad med urdragenlampa var år utan problem...

89 Inlägg
8 maj 2007
På min farsas s80 T6 så fick han ombes, för att abs lampan tändes och andra felmeddelanden. Men det var abs lampan han åkte dit för.

Vi har grejjat med bilen i nästan ett år och letat efter vad som kan vara felet. tillslut gav vi upp och fick åka med den till volvo där de inte kunde göra så mkt då deras försök också misslyckades. Lösningen blev en ny box för 10k för att släcka 1 lampa...

49 Inlägg
8 maj 2007
Polaren har också problem med sin abs men det var tydligen bara något relä som strulade.. kolla upp det.. Stämmer även att på saab 9000 så stängs abs:en av när det är fel på systemet. dvs lampan lyser.

Speed FMK
849 Inlägg
8 maj 2007
på pappas och min 740 -92 är abs'en körd. Har varit det sedan vi köpte bilen. Pappa har bara tejpat över lampan med eltejp. de har bara märkt det en gång och då sa han att det fick gå för att de va så vanligt, bara vi hade kopplat ur den. och det hade vi med de 2 små kontakterna framme vid hjulen smile

mvh Ludde

4 586 Inlägg
17 september 2009
Vet flera som har haft lysande abs lampor och kört till bilprovningen utan problem.

Sök