3200
Sök

Elfläkt Volvo 940 Turbo

26 Inlägg
10 juli 2007
Trådstartare
#1
Har precis inhandlat mig en Volvo 940 Turbo och körde hem den idag, allt gick bra tills jag kom hem och lät den stå på tomgång en stund då den började koka fast att tempmätaren stod på normal värme, hur kan detta komma sig?

Märkte också att elfläkten inte gick igång och tänkte att termostaten inte öppnar sig som den ska, eller styrs elfläkten av något annat?

Vore mycket tacksam vid svar och råd!

MVH Jimmy

10 287 Inlägg
11 juli 2007
#2
Har du kollat kylvätskenivån?

När det gäller elfläkten och tempmätaren så ser det ut så här att tempmätaren får sin signal från en givare i toppen och elkylfläkten styrs av en annan givare i toppen som skickar sin signal till styrenheten för sprutet som sedan startar fläkten om temperaturen blir för hög.
Jag har varit med om att givare varit trasiga förut men inte att båda givarna skulle vara döda. Om tempgivaren för fläkten är trasig så brukar dessutom bilen gå som en kratta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

948 Inlägg
11 juli 2007
#3
du Göran det kan inte vara så att han har fått övertryck i systemet alltså att det räcker att byta lock på expantionskärlet för hade så på min 940 att det nästan såg ut som den koka för det locket ska väl ventilera lite om jag inte har alldeles fel? roll

10 287 Inlägg
12 juli 2007
#4
Man vill ha övertryck. Då höjs kokpunkten så att man kan köra motorn varmare. Dom olika locken som finns (gröna, gråa) är gjorda för att släppa vid olika övertryck.

/Göran

TobbeTT skrev:
du Göran det kan inte vara så att han har fått övertryck i systemet alltså att det räcker att byta lock på expantionskärlet för hade så på min 940 att det nästan såg ut som den koka för det locket ska väl ventilera lite om jag inte har alldeles fel? roll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

948 Inlägg
12 juli 2007
#5
Sharky skrev:
Man vill ha övertryck. Då höjs kokpunkten så att man kan köra motorn varmare. Dom olika locken som finns (gröna, gråa) är gjorda för att släppa vid olika övertryck.

/Göran

TobbeTT skrev:
du Göran det kan inte vara så att han har fått övertryck i systemet alltså att det räcker att byta lock på expantionskärlet för hade så på min 940 att det nästan såg ut som den koka för det locket ska väl ventilera lite om jag inte har alldeles fel? roll


O fasen ok då vet man det smile


Sök