3183
Sök

Saab 9000 hackar när turbon börjar ladda

1 497 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#21
Citerar en liten text ur Haynes - Gör det själv handbok.

"Laddtrycket begränsas av en s k wastegate, vilken har en tryckkänslig ventil som leder bort en del av avgaserna från turbindelen. För ytterligare säkerhet, finns också en tryckkontakt som stänger av bränslepumpen om laddningstrycket blir för högt (dvs om wastegate funktionen är defekt) och motorn stannar."

Låter inte detta som en lösning?! Blandar in både turbon och den plötsliga soppabristen smile

1 497 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#22
Leget under och stått framför bilen hela dagen. Bytte wastegaten till den från den gamla turbon. Samma problem.

Men jag provade att ställa wastegaten helt öppen (alltså allt går förbi turbon) vilket gav resultatet  - ren och fin motorgång.

Detta utesluter ju bla. bensinpump, bensinfilter, wastegate. Tubon funkar som den skall.

Nu till frågan. Kan en kass magnetventil ställa till detta problemet?

Tacksam för svar smile

Avstängd
914 Inlägg
1 september 2007
#23
Min hackar oxå när turbon laddar, den lixom släcker ena cylindern.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

1 Inlägg
1 september 2007
#24
tjena på dej jag vet av erfarenhet att 9000 turbo äter tändstift och är känsliga på det kolla stiften mvh kungkeso

låga eller höga bilar ska de va inget emellan

1 497 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#25
Tändstiften är det inte då jag nu kopplat förbi turbon och då går den precis som den ska.

Något som vet om magnetventilen kan orsaka problemet?

486 Inlägg
3 september 2007
#26
AxlSam skrev:
Detta utesluter ju bla. bensinpump, bensinfilter, wastegate. Tubon funkar som den skall.


Tacksam för svar smile
Men om du kopplar förbi turbon så får du inte samma luft/bensin förhållande som med turbon. Alltså motorn får mer bensin när du får laddtryck, vilket innebär att om den får dåligt med bensin så kan den gå bra utan laddtryck. Men få förlite bensin MED laddtryck och ryck som följd.

Grejen med slangar på bilden ser ut som en turbotrycksventil iallafall. Men jag e inte så insatt i SAAB motorer. Jag rekomenderar dig att söka/fråga på STCS. Dom kan nog det skitbra smile.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök