3387
Sök

Diesel Trimning

35 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#1
Nån som vet nån sida där man kan läsa på lite om just diesel trimning

och då menar ja inte kcr.se lr liknade  mer där dom visar hur man skruvar upp diesel pumpen osv...

har sett filmer med diesel mercor som går (BRA DUKTIGT ) tongue

enda ja har hittat är en finsk sida  och tyvärr så kan ja inte finska så den sidan var helt värde lös för mig sad


294 Inlägg
6 september 2007
#2
Om den har turbo så kan du ju bygga till vatteninsprutning..
tar bara några timmar med lite fantasi,

ett stycke trycktätt vattenkärl,
borra hål, montera, täta fäst en slang i botten på kärlet, som i sin tur går till en spridare (som öppnar vid lågt tryck) montera spridaren på insuget efter turbo, dvs trycksidan. se till att montera den titigt efter turbon, där lyften är som varmast.. gärna före ev. intercooler

montera sedan en tryckslang ifrån trycksidan av turbon t ex en grenkontakt till laddtrycksmätaren, kärlet skall alltså trycksättas av turbon., (efter kompressorn) och gör likadant som i botten på kärlet, fast så högt upp du kan..

låt limmet stelna........ häll i vatten.
nu när turbo trycket stiger, så kommer det bli tryck i vattenkärlet, som i sin tur, kommer att pressa vatten till spridaren (se till att den öppnar TIDIGT, ca 0,1-0,2 bar.)
nu kommer vatten flödet att linjärt följa turbotrycket och laddluften kommer att kylas ned, och du får dina 25% extra laddtryck
Senast redigerat av unpatterned (6 september 2007)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

1 058 Inlägg
7 september 2007
#3
unpatterned skrev:
Om den har turbo så kan du ju bygga till vatteninsprutning..
tar bara några timmar med lite fantasi,

ett stycke trycktätt vattenkärl,
borra hål, montera, täta fäst en slang i botten på kärlet, som i sin tur går till en spridare (som öppnar vid lågt tryck) montera spridaren på insuget efter turbo, dvs trycksidan. se till att montera den titigt efter turbon, där lyften är som varmast.. gärna före ev. intercooler

montera sedan en tryckslang ifrån trycksidan av turbon t ex en grenkontakt till laddtrycksmätaren, kärlet skall alltså trycksättas av turbon., (efter kompressorn) och gör likadant som i botten på kärlet, fast så högt upp du kan..

låt limmet stelna........ häll i vatten.
nu när turbo trycket stiger, så kommer det bli tryck i vattenkärlet, som i sin tur, kommer att pressa vatten till spridaren (se till att den öppnar TIDIGT, ca 0,1-0,2 bar.)
nu kommer vatten flödet att linjärt följa turbotrycket och laddluften kommer att kylas ned, och du får dina 25% extra laddtryck

iom att du har samma tryck på båda sidor om tryckkärlet kommer det inte hända speciellt mkt.

sen spelar det ingen roll om du laddar på mer i en dieselmotor, den går nämligen på diesel, inte luft. för att motorn ska gå bättre måste du tvinga pumpen att lämna mer diesel, vanligast på äldre motorer är att man helt enkelt skruvar på en skruv..

PoLoud =D

294 Inlägg
8 september 2007
#4
Notera "lite fantasi" big_smile

mer luft=kan bränna mera diesel. den diesel man får in då.
Senast redigerat av unpatterned (8 september 2007)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
8 september 2007
#5
unpatterned skrev:
Notera "lite fantasi" big_smile

mer luft=kan bränna mera diesel. den diesel man får in då.

FEL. en diesel har fri tillgång på luft. det ända du kan göra är att mata in mer diesel. mer diesel = mer avgaser som höjer turbotrycket.men det är en bi-effekt
Senast redigerat av street (8 september 2007)

/Street

Gödseldräng
4 529 Inlägg
8 september 2007
#6
bränslepumpen kan man ju skriva upp
plana toppen andra kammar
turbo eller kompressor finns hur mycket som helst



Sök