Hade behövt lite VVS tips!

Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

Någon här som är VVSmontör/VVSkunnig som kan hjälpa mej??wink

Vi flyttade till ett hus i Augusti och trivs massor här! smile
Första vintern och man vill man hålla elförbrukningen nere så mkt som möjligt så man letar efter saker som kan vara stora bovar till lite högre förbrukning.
Senast jag hittade var varmvattensberedaren som satt upp på vinden där det e kallt o jävligt så jag köpte en ny o monterade den på ena toaletten där det är lite varmare. Kan tänkas sej göra lite iallafall.. tongue Men nu till nästa grej som jag har hittat. Vi har ju egen brunn och där är monterat en hydrofor och en vattenpump i förrådet där brunnen finns. Men vi tycker den går väldigt ofta och länge.

Varför??? Sönder?? Tips???

Tacksam för svar wink

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
kwansa Hmm, vet inte?
26 december 2007 · 1 775 Inlägg

Frånluft ventlation kanske kan vara något, tror det heter så iaf.
Den suger kallluft utifrån och igenom varmvattens beredaren som värmer luften sen går det ut i några rum i huset smile.

Man kanske behöver en specielt beredare till det roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Cloudsurfer Hårdrockare - Ärkemupp.
26 december 2007 · 270 Inlägg

går att ställa om din hydroforanläggning så att den startar mindre ofta men när den går så går den lite längre...dvs att man bygger upp ett högre hydrofortryck innan den stängs av och så att den startar på ett lägre tryck.

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!
Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

kwansa skrev:
Frånluft ventlation kanske kan vara något, tror det heter så iaf.
Den suger kallluft utifrån och igenom varmvattens beredaren som värmer luften sen går det ut i några rum i huset smile.

Man kanske behöver en specielt beredare till det roll

Jo de hade nog varit ngt men tyvärr har vi plattor i nästan hela huset så där e golvvärmen på hela tiden. Golvvärmen är det enda som vi har igång som drar el för uppvärmning. Vi har en stor kamin som vi eldar flitigt i.. Gratis ved har vi me... wink
Tror inte att de hade varit lönt för oss att skaffa en luft/luftvärmepump ens. Vi kommer ju få ha igång golvvärmen ändå för plattorna blir ju rätt kalla annars.. tongue

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

Cloudsurfer skrev:
går att ställa om din hydroforanläggning så att den startar mindre ofta men när den går så går den lite längre...dvs att man bygger upp ett högre hydrofortryck innan den stängs av och så att den startar på ett lägre tryck.

Oki... Det kanske tål att kontrolleras.

Jag har hört att ett membran i hydroforen kan vara sönder då den får systemet att tappa trycket så pumpen får gå oftare. hmm
Vad tror ni om de???

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

Groggmugg skrev:

Cloudsurfer skrev:
går att ställa om din hydroforanläggning så att den startar mindre ofta men när den går så går den lite längre...dvs att man bygger upp ett högre hydrofortryck innan den stängs av och så att den startar på ett lägre tryck.

Oki... Det kanske tål att kontrolleras.

Jag har hört att ett membran i hydroforen kan vara sönder då den får systemet att tappa trycket så pumpen får gå oftare. hmm
Vad tror ni om de???

Det skall även vara ett mottryck i hydroforkärlet som byggs upp av lyft. Det kan man fylla på med en vanlig cykelpump.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

zovix skrev:

Groggmugg skrev:

Cloudsurfer skrev:
går att ställa om din hydroforanläggning så att den startar mindre ofta men när den går så går den lite längre...dvs att man bygger upp ett högre hydrofortryck innan den stängs av och så att den startar på ett lägre tryck.

Oki... Det kanske tål att kontrolleras.

Jag har hört att ett membran i hydroforen kan vara sönder då den får systemet att tappa trycket så pumpen får gå oftare. hmm
Vad tror ni om de???

Det skall även vara ett mottryck i hydroforkärlet som byggs upp av lyft. Det kan man fylla på med en vanlig cykelpump.

/Magnus

Oki... Hur kollar man de om det är förlite mottryck då?? Trycket på hydroforen låg på ca2.5 på mätaren..

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Team-Adolfsson Gödseldräng
26 december 2007 · 4 529 Inlägg

Groggmugg skrev:

zovix skrev:

Groggmugg skrev:

Oki... Det kanske tål att kontrolleras.

Jag har hört att ett membran i hydroforen kan vara sönder då den får systemet att tappa trycket så pumpen får gå oftare. hmm
Vad tror ni om de???

Det skall även vara ett mottryck i hydroforkärlet som byggs upp av lyft. Det kan man fylla på med en vanlig cykelpump.

/Magnus

Oki... Hur kollar man de om det är förlite mottryck då?? Trycket på hydroforen låg på ca2.5 på mätaren..

2.5 ??? de va jävligt lite våran ligger på 4-5 normalt sen jobbar den när den kommer ner till 2-2.5

Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Groggmugg skrev:

zovix skrev:

Det skall även vara ett mottryck i hydroforkärlet som byggs upp av lyft. Det kan man fylla på med en vanlig cykelpump.

/Magnus

Oki... Hur kollar man de om det är förlite mottryck då?? Trycket på hydroforen låg på ca2.5 på mätaren..

2.5 ??? de va jävligt lite våran ligger på 4-5 normalt sen jobbar den när den kommer ner till 2-2.5

Då bör det vara ngt där ju... ska kolla det imorgon... smile

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Phaetoon
26 december 2007 · 8 156 Inlägg

Har du ett expansionskärl någonstans?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
STriiiker
26 december 2007 · 609 Inlägg

Skulle jag vara du skulle jag ta dit en rörkrökare. Dyrt? kanske, men bättre det än att hålla på som en martin timmel.

Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

Phaetoon skrev:
Har du ett expansionskärl någonstans?

nepp.... Inte vad jag har hittat iallafall.... smile

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

muppet skrev:
Skulle jag vara du skulle jag ta dit en rörkrökare. Dyrt? kanske, men bättre det än att hålla på som en martin timmel.

Dyrt vet jag inte.... Jag e mkt för att ta itu med grejorna själv o ja, det är även om jag inte känner till det själv.

Jag är inne på att köpa ny hydropress och pump. Kostar runt 3-4000kr så jäkla dyrt e de inte. Hydropressen kostar miindre o är i storleken mindre än en hydrofor o har samma funktion.
Men jag gillar inte tanken att de sitter gammalt skit. Grejorna kan ju ha suttit där sen huset byggdes o är säkert inte det bästa.. wink

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
TTTTT
26 december 2007 · 945 Inlägg

hyrdoforen/tryckklärlet ska ligga på ca4-5 kilos tryck, den skall var tömd på vatten när du fyller på luft.
Om du vill Ändra tillslaget ellet frånslagt så gör du det på tryckströmbrytaren. Kan se lite olika ut men är en dosa som är kopplad till både ström och vatten. men den ska iofs vara rätt intsälld från början smile

blinka blått om du vill rejsa!
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
26 december 2007 · 2 009 Inlägg

Hydrofor funkar bättre när den funkar.
Du har ett mätrör på sidan på hydroforen.
Den visar vattenståndet i hydroforen.
Lämpligt tryck ligger mellan 3-4 bar ställ in det först den kan arbeta i detta området.
Sen kollar du så vattennivån ligger på halva mätröret ungefär.
Gör det inte det behöver du fylla luft i övre delen.
Inte alla kärl har denna anslutning så man kan fylla på luft.
Köp då en sån nippel som passar där på toppen.
sen fyller du på med luft tills vattennivån är påä hälften.
Då kommer pumpen gå mer sällan och du får ett jämt och fint flöde i kranarna.
Lycka till.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

TTTTT skrev:
hyrdoforen/tryckklärlet ska ligga på ca4-5 kilos tryck, den skall var tömd på vatten när du fyller på luft.
Om du vill Ändra tillslaget ellet frånslagt så gör du det på tryckströmbrytaren. Kan se lite olika ut men är en dosa som är kopplad till både ström och vatten. men den ska iofs vara rätt intsälld från början smile

Oki... Jag ska kolla lite närmare på detta imorgon..... Ska den ligga på 4-5 kg i tryck så e där ngt redan där... Jag kollade senast vid 16-tiden o då låg den på 2kg.. Så där e ju ngt då.. roll

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

BMTech skrev:
Hydrofor funkar bättre när den funkar.
Du har ett mätrör på sidan på hydroforen.
Den visar vattenståndet i hydroforen.
Lämpligt tryck ligger mellan 3-4 bar ställ in det först den kan arbeta i detta området.
Sen kollar du så vattennivån ligger på halva mätröret ungefär.
Gör det inte det behöver du fylla luft i övre delen.
Inte alla kärl har denna anslutning så man kan fylla på luft.
Köp då en sån nippel som passar där på toppen.
sen fyller du på med luft tills vattennivån är påä hälften.
Då kommer pumpen gå mer sällan och du får ett jämt och fint flöde i kranarna.
Lycka till.

Det stämmer att det e ett glasrör som man kan titta på... E inte hundra men tyckte det var sönder... Men jag ska kolla lite mer imorgon.... wink

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Hampusd transportkonsult
26 december 2007 · 284 Inlägg

Groggmugg skrev:

kwansa skrev:
Frånluft ventlation kanske kan vara något, tror det heter så iaf.
Den suger kallluft utifrån och igenom varmvattens beredaren som värmer luften sen går det ut i några rum i huset smile.

Man kanske behöver en specielt beredare till det roll

Jo de hade nog varit ngt men tyvärr har vi plattor i nästan hela huset så där e golvvärmen på hela tiden. Golvvärmen är det enda som vi har igång som drar el för uppvärmning. Vi har en stor kamin som vi eldar flitigt i.. Gratis ved har vi me... wink
Tror inte att de hade varit lönt för oss att skaffa en luft/luftvärmepump ens. Vi kommer ju få ha igång golvvärmen ändå för plattorna blir ju rätt kalla annars.. tongue

Är det elektrisk golvärme?
I sådant fall släng in en luft/luft genast.
Väldigt dumt att låta golvvärmen värma upp luften också.
Har du en luft/luft så kan du sänka effekten rejält på golvet. Men fortfarande ha det på så att inte det blir för kallt på golvet.

Har du vattenburen golvärme så skulle jag satsa på en luft/vattenpump. Bra mycket billigare än att låta en beredare värma på.

Bottles are for babys. Real men get blown.
Groggmugg Beredare
26 december 2007 · 561 Inlägg

Hampusd skrev:

Groggmugg skrev:

kwansa skrev:
Frånluft ventlation kanske kan vara något, tror det heter så iaf.
Den suger kallluft utifrån och igenom varmvattens beredaren som värmer luften sen går det ut i några rum i huset smile.

Man kanske behöver en specielt beredare till det roll

Jo de hade nog varit ngt men tyvärr har vi plattor i nästan hela huset så där e golvvärmen på hela tiden. Golvvärmen är det enda som vi har igång som drar el för uppvärmning. Vi har en stor kamin som vi eldar flitigt i.. Gratis ved har vi me... wink
Tror inte att de hade varit lönt för oss att skaffa en luft/luftvärmepump ens. Vi kommer ju få ha igång golvvärmen ändå för plattorna blir ju rätt kalla annars.. tongue

Är det elektrisk golvärme?
I sådant fall släng in en luft/luft genast.
Väldigt dumt att låta golvvärmen värma upp luften också.
Har du en luft/luft så kan du sänka effekten rejält på golvet. Men fortfarande ha det på så att inte det blir för kallt på golvet.

Har du vattenburen golvärme så skulle jag satsa på en luft/vattenpump. Bra mycket billigare än att låta en beredare värma på.

Jupp... Det e elgolvvärme.. Jag tror ändå inte att jag kommer tjäna på att slänga upp en luft/luft för det jag sänker på golvvärmen drar nog värmepumpen upp de igen så det blir nog detsamma... Vi har bara golvvärmen igång här hemma och inga element på alls. Vi eldar flitigt istället så termostaterna slår ifrån till golvvärmen.. Veden är gratis.. smile

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Hampusd transportkonsult
26 december 2007 · 284 Inlägg

Groggmugg skrev:

Hampusd skrev:

Groggmugg skrev:

Jo de hade nog varit ngt men tyvärr har vi plattor i nästan hela huset så där e golvvärmen på hela tiden. Golvvärmen är det enda som vi har igång som drar el för uppvärmning. Vi har en stor kamin som vi eldar flitigt i.. Gratis ved har vi me... wink
Tror inte att de hade varit lönt för oss att skaffa en luft/luftvärmepump ens. Vi kommer ju få ha igång golvvärmen ändå för plattorna blir ju rätt kalla annars.. tongue

Är det elektrisk golvärme?
I sådant fall släng in en luft/luft genast.
Väldigt dumt att låta golvvärmen värma upp luften också.
Har du en luft/luft så kan du sänka effekten rejält på golvet. Men fortfarande ha det på så att inte det blir för kallt på golvet.

Har du vattenburen golvärme så skulle jag satsa på en luft/vattenpump. Bra mycket billigare än att låta en beredare värma på.

Jupp... Det e elgolvvärme.. Jag tror ändå inte att jag kommer tjäna på att slänga upp en luft/luft för det jag sänker på golvvärmen drar nog värmepumpen upp de igen så det blir nog detsamma... Vi har bara golvvärmen igång här hemma och inga element på alls. Vi eldar flitigt istället så termostaterna slår ifrån till golvvärmen.. Veden är gratis.. smile

Ja ni får ju inte riktigt lika kallt där nere i lund heller. Men golvärme har ett COPvärde på 1:1 medans en bra luft/luft har ett COPvärde på 4:1.

Det innebär att om golvärmen tar 1 enhet energi så ger den 1 enhet värme.
Medans luft/luften tar 1 enhet energi och ger 4 enheter värme.

You do the math. wink Bara ett tips.

Bottles are for babys. Real men get blown.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang