Sportbil: Ganska snabb, med väghållning än motor. Mazda MX-5, Honda S2000, Lotus Exige/Elise t.ex Ofta en roadster, som inte en superbil är (finns alltid undantag med allt)
Superbil: En snabb bil som går skitfort. Ferrari F430, Lamborghini Gallardo t.ex
Hyperbil: Snabb som fan, dyr som fan. Koenigsegg CCR/CCX, Bugatti Veyron t.ex
Jag tycker att det stämmer ganska väl, men det finns bilar som inte passar exakt i någon av dessa 3 kategorier men som vi ändå är sedda som performancebilar:
Nissan GT-R. 0-100 på bara 3.5 sek och över 400 häst så är "sportbil" för svagt. "Superbil" är det inte heller, den är för praktisk! Den har motorn framme och en baklucka med utrymme. Vad ska man kalla den? En hybrid?
--------------------------
Dessutom: Om man har t.ex en Volvo 740 TIC. man trimmar till 300hk, sänker och tar ut interiören för att göra den lättare så bli det INTE en "sportbil" enligt mig. För mig är det fortfarande en trimmad volvo, oavsätt hur snabb den är. Den har 4 dörrar och väger ganska mycket ändå. RWD och 300hk är inte kraven enligt mig.
------------
Dessutom så kan man inte räkna hästar, 400hk fanns på 20-talet redan i F1-bilar. hk/kg är vad som räknas tror jag. Tiden runt Nurburgring typ.
Senast redigerat av Holiace (13 januari 2008)
Jag kan inget om allt.