Bagarn skrev:
killercow skrev:
Bagarn skrev:
Det är inte så avancerat på en focus, löst drev på veven så de får man låsa eller markera på svänghjulet så man ser om de rört sig och så låser man kammarna efter att man lossat på ventilkåpan!
Finns en rad olika motor modeller till focus. vissa vet jag är enklare att göra detta på. 1,6i är inte en av dom modellerna till dom tidigare focus
Jag antog att det var din bil du menade därav svaret
![smile](img/smilies/smile.png)
Nu skrev jag lite dumt tror jag
![roll](img/smilies/roll.png)
Dom 2,0 ska vara lättare att byta. 1,6 är det svårare på. det går inte markera upp dessa utan ett specialverktyg krävs. tog mej inte tid till att sätta mej in i allt runt bytet då jag ganska snabbt blev avråd av medlemmar ur focus klubben att byta själv på 1,6an.
bifogar ett av inläggen därifrån ang hur avanserat det är:
Det finns ingen kil som håller ihop vevaxel och remhjul på 1,6:an.
Så fort du fått (el. om du får bort) bort bulten på vevaxeln så är du helt lost med nollningen av motorn...
Och det går inte på nått vis och göra markeningar för att få vevaxeln rätt.
Du MÅSTE ha en plunsch in i blocket för att få vevaxeln rätt.
Och när du drar fast bulten igen så måste du ha ett verktyg för att hålla emot remhjulet så att du inte lägger nån kraft emot plunschen.
Samma bult får inte användas igen...
Bulten skall dras med först 40nm
Sedan ska den vridas 90 grader... O då gäller de o hålla emot