Dödsstraff? För eller emot?

blacken
4 oktober 2008 ·

FireTraXX skrev:

Roz-104 skrev:
Har man mördat någon har man automatiskt förbrukat rätten till sitt eget liv. Så enkelt tycker jag det är.

Vad är ett "mord".
Definiera att mörda så är du vänlig.

Mördar soldaterna som blir ivägskickade?
Mördar yrkesmördaren som får betalt?

Nu antar jag att du svarar Nej och Ja på de frågorna.
Vad skiljer då den ena från den andra?
Vad är det som gör att soldaten gör något rätt medans yrkesmördaren gör fel?

Båda får betalt, ingen gör det p.g.a. av känslor (Hat t.ex.), båda är utsända av någon annan, båda gör det frivilligt.

Du har en gräns mellan självförsvar och överlagt så att säga..

Hamilton
4 oktober 2008 · 8 873 Inlägg

blacken skrev:

FireTraXX skrev:

Roz-104 skrev:
Har man mördat någon har man automatiskt förbrukat rätten till sitt eget liv. Så enkelt tycker jag det är.

Vad är ett "mord".
Definiera att mörda så är du vänlig.

Mördar soldaterna som blir ivägskickade?
Mördar yrkesmördaren som får betalt?

Nu antar jag att du svarar Nej och Ja på de frågorna.
Vad skiljer då den ena från den andra?
Vad är det som gör att soldaten gör något rätt medans yrkesmördaren gör fel?

Båda får betalt, ingen gör det p.g.a. av känslor (Hat t.ex.), båda är utsända av någon annan, båda gör det frivilligt.

Du har en gräns mellan självförsvar och överlagt så att säga..

Ja och det gäller ju i båda fallen:rolleyes:

Fotograf på tierpidag.se
blacken
4 oktober 2008 ·

Roz-104 skrev:

blacken skrev:

Roz-104 skrev:
Har man mördat någon har man automatiskt förbrukat rätten till sitt eget liv. Så enkelt tycker jag det är.

Det är "lätt" att hänga med på en sådan filosofi, men ett mord ÄR ett mord oavsett ifall det är ett "lowlife" som utför det eller en stat/samhälle för att "vedergälla"/stävja sådana handlingar..

Om jag skulle kidnappa någon och hålla honom inlåst i 5 år så skulle det ju vara rätt så olagligt. Men om en kriminell blir dömd till fängelse i 5 år så borde ju även detta vara fel då, eller?

Njaaa, det är inte riktigt samma "sak" liasom, om man dödar någon så har man tagit bort den individen, utplånat, tagit hans existens så att säga. Men om man frihetsberövar en snubbe så lever han fortfarande och han kommer ut/tillbaka sedan efter den tid som han nu än är fängslad..

blacken
4 oktober 2008 ·

Hamilton skrev:

blacken skrev:

FireTraXX skrev:

Vad är ett "mord".
Definiera att mörda så är du vänlig.

Mördar soldaterna som blir ivägskickade?
Mördar yrkesmördaren som får betalt?

Nu antar jag att du svarar Nej och Ja på de frågorna.
Vad skiljer då den ena från den andra?
Vad är det som gör att soldaten gör något rätt medans yrkesmördaren gör fel?

Båda får betalt, ingen gör det p.g.a. av känslor (Hat t.ex.), båda är utsända av någon annan, båda gör det frivilligt.

Du har en gräns mellan självförsvar och överlagt så att säga..

Ja och det gäller ju i båda fallen:rolleyes:

Om man skulle nita någon som hotar ens eller ens familjs liv dvs situation "jag heller han", då så är det inte mord utan självförsvar. men om man utan någon som helst anledning och oprovocerat har ihjäl någon DÅ är det mord. Och mellan dom två begreppen så är det oöverbrygglig skillnad..

Marqus Master of the obvious
4 oktober 2008 · 636 Inlägg

nån som såg det där nere i skåne eller vart de var, där det var 20 utlänningar som var på och misshandlade en svensk 20-30årig tjej, inte fan kommer dom få nå mer än 1-2år.... sjukt???

själv bor jag brevid ett hem där dom tar in svårt psykiska personer som får springa fritt över min by(två småbarns familjer bor brevid), polisen har vart här 5-6 gånger då det vart problem och även gått in med dragna vapen, det svenska rättssystemet är sjukt dåligt, däför skulle det behövas något som avskräker alla sjuka jävla idioter. Eller när någon har mördat och får en utredning om dom är sjuk eller inte, är dom det får dom vård på ett hem som det som ligger granne me mitt. Hur sjukt är det inte????? personer som mördat får bo och gå fritt mitt i en by med 50 % barnfamiljer.  (rätta mig om jag har     fel)

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
expect1991
4 oktober 2008 · 1 814 Inlägg

Sverige behöver hårdare straff generellt o speciellt för våldsbrott. Mördare ska inte släppas in i ett samhälle igen, fängelse eller döden kvittar. men inte fan ska dem förlåtas efter 15-20 åtr heller. hela livet ett Dödstraff.

Dödstraff är ju dessutom ekonomiskt, låter kallhjärtat men varför ska ärliga människor betala för mördarnas mat o logi?

V10
4 oktober 2008 ·

Skippa dödstraff, låt dom svinen lida i fängelse tills dom dör, helst i en isoleringscell där dom aldrig får se dagsljus!

Marqus Master of the obvious
4 oktober 2008 · 636 Inlägg

V10 skrev:
Skippa dödstraff, låt dom svinen lida i fängelse tills dom dör, helst i en isoleringscell där dom aldrig får se dagsljus!

Ja om det nu vore så bra rättsystem, men nu lever dom ju bättre än pensionärerna.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
blacken
4 oktober 2008 ·

expect1991 skrev:
Sverige behöver hårdare straff generellt o speciellt för våldsbrott. Mördare ska inte släppas in i ett samhälle igen, fängelse eller döden kvittar. men inte fan ska dem förlåtas efter 15-20 åtr heller. hela livet ett Dödstraff.

Dödstraff är ju dessutom ekonomiskt, låter kallhjärtat men varför ska ärliga människor betala för mördarnas mat o logi?

Kanske inte hårdare, men mera "motiverat" straff dvs att den "upplevelsen" ska vara så obehaglig så att man aldrig mera vill hamna där. Men "obehaget" måste appliceras på ett sådant sätt, så att individen inte kränks eller på annat sätt får negativa men för livet utan fattar att allt som hände vederbörande var hans eget fel, och att han gjorde fel..

Roz-104 typ..eh..va?
5 oktober 2008 · 582 Inlägg

Såg nån dokumentär eller vad det var en gång när nån sån där fängelsedirektör eller va de nu var var MYCKET noga med att påpeka att det inte var fängelse man satte fångarna i, utan det var Kriminalvård. Så det är tydligen inte ett straff att hamna i fängelse utan det är vård. Helt fel tycker jag, jag tycker dom ska straffas!

Senast redigerat av Roz-104 (5 oktober 2008)

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
V10
5 oktober 2008 ·

Marqus skrev:

V10 skrev:
Skippa dödstraff, låt dom svinen lida i fängelse tills dom dör, helst i en isoleringscell där dom aldrig får se dagsljus!

Ja om det nu vore så bra rättsystem, men nu lever dom ju bättre än pensionärerna.

Tyvärr är Sverige för mesigt för att ha anstalter som USA, dom borde ändra på det, men det kommer aldrig hända!!

PorscheJezzica
5 oktober 2008 · 415 Inlägg

Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink

Senast redigerat av jessica1 (5 oktober 2008)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Muttley
5 oktober 2008 ·

jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink

livstids är typ 12 år i sverige. men sen kan du få ett straff utan något tidsbestämt. vi har nårra gubbar här i finkan som har suttit riktigt länge, var en pedofil som suttit över 30 år ?-

Muttley
5 oktober 2008 ·

sen för att svara trådskaparn.. dödsstraff är absolut inte rätt. pga att man lider inte av ett dödsstraff. sitter du däremot inburad i en isolerad cell resten av ditt liv utan solljus och enbart vatten och bröd 2 gånger om dagen och du får absolut inte göra mer än att sitta där i din säng och pissa i ett hål.
de kallar jag ett skitbra straff istället för dödsstraff..

tyvärr har vi ju mänskliga rättigheter som hindrar oss från att bygga sådana fängelser.
(inget missförstånd. men mördare borde inte räknar in i rättigheterna)

Senast redigerat av tkd_rille (5 oktober 2008)

Alex_M Steker som aldrig förr
5 oktober 2008 · 503 Inlägg

Kanske skulle ta å införa tortyr istället. som dom hade på medeltiden ? :

8-)
Roz-104 typ..eh..va?
5 oktober 2008 · 582 Inlägg

jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad
Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink

Dråp blir det väl kanske inte i det läget utan mer "Vållande till annans död". Är det inte så att ett mord är planerat, medan ett dråp är lite mer spontant eller vad man ska säga. Om några tex skjuter en polis vid ett bankrån så blir det väl dråp och inte mord.
Aja skitsamma, de va inte det de handlade om.
Men som du säger, sverige är alldeles för mesiga. Varför förtjänar en person som har tagit en annans liv, att efter bara några år få komma ut ur fängelse o fortsätta sitt liv?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Marqus Master of the obvious
5 oktober 2008 · 636 Inlägg

Roz-104 skrev:

jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad
Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink

Dråp blir det väl kanske inte i det läget utan mer "Vållande till annans död". Är det inte så att ett mord är planerat, medan ett dråp är lite mer spontant eller vad man ska säga. Om några tex skjuter en polis vid ett bankrån så blir det väl dråp och inte mord.
Aja skitsamma, de va inte det de handlade om.
Men som du säger, sverige är alldeles för mesiga. Varför förtjänar en person som har tagit en annans liv, att efter bara några år få komma ut ur fängelse o fortsätta sitt liv?

Exakt dom ska inte ha samma rättigheter som oss, har man taggit någons liv på flit ska man inte ha det.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
Eisenhut
5 oktober 2008 · 1 827 Inlägg

tkd_rille skrev:
livstids är typ 12 år i sverige. men sen kan du få ett straff utan något tidsbestämt. vi har nårra gubbar här i finkan som har suttit riktigt länge, var en pedofil som suttit över 30 år ?-

Som jag skrivit tidigare i tråden. Livstid är livstid, men du kan be om nåd efter 18 år. Får du det är du en fri man, får du inte det så får du ruttna. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
5 oktober 2008 · 1 827 Inlägg

V10 skrev:

Marqus skrev:

V10 skrev:
Skippa dödstraff, låt dom svinen lida i fängelse tills dom dör, helst i en isoleringscell där dom aldrig får se dagsljus!

Ja om det nu vore så bra rättsystem, men nu lever dom ju bättre än pensionärerna.

Tyvärr är Sverige för mesigt för att ha anstalter som USA, dom borde ändra på det, men det kommer aldrig hända!!

Varför glorifierar ni Amerikas rättsystem? Är deras anstalter på något sätt alls bättre än svenska?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
V10
5 oktober 2008 ·

jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink

Det finns fakiskt fall då folk blivit påkörda av ett misstag, visst ska man vara uppmärksam men vissa borde fan ta och lära sig vad en reflex är!! Jag vet inte om man ska dömma personen till dråp riktigt, lite orättvist tycker jag.

Angående det andra om våldtäkt samt mord, ja om nån rörde min familj så skulle jag mer än gärna sitta i fängelse. Tog den personen livet av någon så skulle jag ta hans liv, mer rätt kan det inte bli. Dock skulle jag plåga honom till döds!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang