3218
Sök

Dödsstraff? För eller emot?

V10
5 oktober 2008
#261
Eisenhut skrev:
V10 skrev:
Marqus skrev:

Ja om det nu vore så bra rättsystem, men nu lever dom ju bättre än pensionärerna.
Tyvärr är Sverige för mesigt för att ha anstalter som USA, dom borde ändra på det, men det kommer aldrig hända!!
Varför glorifierar ni Amerikas rättsystem? Är deras anstalter på något sätt alls bättre än svenska?
Bättre? Ingen har sagt att det är bättre, det är sämre och SÅ ska det vara! Tycker du verkligen att en person som dödat och våldtagit och vad fan mer han gjort ska få sitta och spela TV-spel och beställa sig mat när fan han vill med våra pengar?!

Nej, lås in skiten och släpp aldrig ut den mer men behandla honom som skit också, precis som där!

1 827 Inlägg
5 oktober 2008
#262
V10 skrev:
jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink
Det finns fakiskt fall då folk blivit påkörda av ett misstag, visst ska man vara uppmärksam men vissa borde fan ta och lära sig vad en reflex är!! Jag vet inte om man ska dömma personen till dråp riktigt, lite orättvist tycker jag.

Angående det andra om våldtäkt samt mord, ja om nån rörde min familj så skulle jag mer än gärna sitta i fängelse. Tog den personen livet av någon så skulle jag ta hans liv, mer rätt kan det inte bli. Dock skulle jag plåga honom till döds!
Kör du på någon får du grovt vållande till annans död. Är det nån dum jävel som går utan reflexer mitt i natten på en väg så kommer du med största sannolikhet gå fri, vilket inte är speciellt konstigt egentligen.

Sen som svar på det andra... Många, inkl dig har ju en ganska felaktig bild ur allt går till på kåken. På anstalt måste du arbeta på dagen, sen blir du inlåst. Och som jag sagt tidigare, det är inte kåken i sig som är straffet, utan frihetsberövningen, du kan inte styra över ditt egna liv.

Och det där med maten vet jag inte vart du fått det ifrån för det stämmer ju inte alls. tre mål mat om dagen får man, och är man inte redo att ta emot brickan i dörren när man kommer, så får man ingen helt enkelt.


PS, jag jobbar på kåken så jag är inte kriminell, om någon undrade. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

V10
5 oktober 2008
#263
Eisenhut skrev:
V10 skrev:
jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink
Det finns fakiskt fall då folk blivit påkörda av ett misstag, visst ska man vara uppmärksam men vissa borde fan ta och lära sig vad en reflex är!! Jag vet inte om man ska dömma personen till dråp riktigt, lite orättvist tycker jag.

Angående det andra om våldtäkt samt mord, ja om nån rörde min familj så skulle jag mer än gärna sitta i fängelse. Tog den personen livet av någon så skulle jag ta hans liv, mer rätt kan det inte bli. Dock skulle jag plåga honom till döds!
Kör du på någon får du grovt vållande till annans död. Är det nån dum jävel som går utan reflexer mitt i natten på en väg så kommer du med största sannolikhet gå fri, vilket inte är speciellt konstigt egentligen.

Sen som svar på det andra... Många, inkl dig har ju en ganska felaktig bild ur allt går till på kåken. På anstalt måste du arbeta på dagen, sen blir du inlåst. Och som jag sagt tidigare, det är inte kåken i sig som är straffet, utan frihetsberövningen, du kan inte styra över ditt egna liv.

Och det där med maten vet jag inte vart du fått det ifrån för det stämmer ju inte alls. tre mål mat om dagen får man, och är man inte redo att ta emot brickan i dörren när man kommer, så får man ingen helt enkelt.


PS, jag jobbar på kåken så jag är inte kriminell, om någon undrade. wink
Du har nog bättre koll, men det är så på vissa ställen, exempelvis här jag bor, dom beställer mat från uteställen. Jag vet detta enbart för att folk jag känner jobbat precis som du med detta.

Visst arbetar man och sen blir inlåst men problemet är fortfarande att tiden man får sitta här i Sverige är i princip noll. Om en människa har tagit livet av någon annan så anser iaf jag att han förbrukat sin rätt i samhället, han behöver aldrig mer vistas bland andra människor.

Nu är det dock skillnad på dom som dödar för att försvara sig, dom skulle jag inte ens dömma!

3 182 Inlägg
5 oktober 2008
#264
blacken skrev:
pukan2 skrev:
tror en då att om Sverige skulle införa dödsstraff så skulle nog en hell del bli avskräckta  mot att begå tyngre brott eller brott över huvudtaget. sen att få fängelse idag i Sverige är värsta semester med tv o skit på rummet, ta bort allt det skiten från rummen det ska gö en då va ett straff att få fängelse och ingen semester.
Skulle inte tro det, glutta på dom länder som har dödsstraff och hur "låg" deras brottstatistik är. Dödsstraff är avskräckande till en viss punkt sedan så "vänder" det liasom..
möjligt men vi pratar om sverige ok inte andra länder, finns bara en sak svenskar är bra på ok det är att prata mer än så händer aldrig.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2008
#265
jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink
beviset på hur lite fok vet om det dom diskuterar.. att man åker på dråp och man råkar köra på nån som inte har reflex NEJ du åker för vållande till annans död och det behöver du inte hamna i fängelse för....


fan ta reda på lite innan du utalar dig

2slow

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
5 oktober 2008
#266
Äsch, dödsstraff är en jävla stenåldersgrej.

/ichi

typ..eh..va?
582 Inlägg
5 oktober 2008
#267
azid skrev:
jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink
beviset på hur lite fok vet om det dom diskuterar.. att man åker på dråp och man råkar köra på nån som inte har reflex NEJ du åker för vållande till annans död och det behöver du inte hamna i fängelse för....


fan ta reda på lite innan du utalar dig
Har redan påpekat detta, men faktum är att han sa aldrig att man åker fast för dråp, utan ställde frågan.
Men men, ni som är emot dödsstraff, kan ni förklara för mej varför, tja..vem ska vi ta, Anders Eklund ska få leva. Enligt mej borde det räcka med ett skott i nacken för honom. Han har tagit fler än en människas liv, och jag ser inga som häls skäl till att tro att han inte kommer kunna göra det igen när han kommer ut.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

V10
5 oktober 2008
#268
Roz-104 skrev:
azid skrev:
jessica1 skrev:
Jag säger bara en sak!
Tjejen som det står om i tidningarn nu som blev mördad av sitt ex, stackars familjen!

Killen kan vara ute om 6 år på gatorna!
Sverige har en lag som kom till 1997 som gör att sådana här "mord" kan inte ge mer än 10 år i fängelse!?????
Vad är det för jä*la lag? mad

Jag förstår om man "råkar" köra ihjäl nån gammal tant mitt i natten utan reflexer,(då blir det väl dråp) men att strypa ihjäl en människa, ja då vet man fan vad man gör och ska bestraffas hårt!
Väääldigt hårt och länge!

Äh, om nån gjorde nåt mot mina nära och kära, (typ mördade el våldtog) skulle jag enkelt kunna ta några år i fängelse bara jag fick "hämnas"!

Svenska fängelser e alldeles för snälla och rättsystemet är helt galet!

Nej nu har jag varit lite för arg här... hmm

Peace!wink
beviset på hur lite fok vet om det dom diskuterar.. att man åker på dråp och man råkar köra på nån som inte har reflex NEJ du åker för vållande till annans död och det behöver du inte hamna i fängelse för....


fan ta reda på lite innan du utalar dig
Har redan påpekat detta, men faktum är att han sa aldrig att man åker fast för dråp, utan ställde frågan.
Men men, ni som är emot dödsstraff, kan ni förklara för mej varför, tja..vem ska vi ta, Anders Eklund ska få leva. Enligt mej borde det räcka med ett skott i nacken för honom. Han har tagit fler än en människas liv, och jag ser inga som häls skäl till att tro att han inte kommer kunna göra det igen när han kommer ut.
Okej att man kanske tar bort dom eftersom det kostar pengar att ha ett jävla missfoster inlåst men varför ska jag skona honom genom att skjuta honom sådär? Nej, lås in skiten och kasta bort nyckeln, bokstavligen, låt honom aldrig mer se civilisation!!

blacken
5 oktober 2008
#269
Eisenhut skrev:
V10 skrev:
Marqus skrev:

Ja om det nu vore så bra rättsystem, men nu lever dom ju bättre än pensionärerna.
Tyvärr är Sverige för mesigt för att ha anstalter som USA, dom borde ändra på det, men det kommer aldrig hända!!
Varför glorifierar ni Amerikas rättsystem? Är deras anstalter på något sätt alls bättre än svenska?
Anstalterna kan vara sämre, men deras rättssystem är överlägset det Svenska i och med att det är baserat på individens/brottsoffrets rättigheter inte brottslingens..

typ..eh..va?
582 Inlägg
5 oktober 2008
#270
V10 skrev:
Okej att man kanske tar bort dom eftersom det kostar pengar att ha ett jävla missfoster inlåst men varför ska jag skona honom genom att skjuta honom sådär? Nej, lås in skiten och kasta bort nyckeln, bokstavligen, låt honom aldrig mer se civilisation!!
Det har du ju en poäng i när du säger att dödsstraff är för milt. Dom ska straffas. Men samtidigt känns det ju som att döden är ett ganska rejält straff. Men som det är nu så är det ju förjävligt, komma ut efter några sketna år.
blacken skrev:
Anstalterna kan vara sämre, men deras rättssystem är överlägset det Svenska i och med att det är baserat på individens/brottsoffrets rättigheter inte brottslingens..
Precis, verkar som man känner mer empati för brottslingen än för brottsoffret som det är nu.
Senast redigerat av Roz-104 (5 oktober 2008)

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Muttley
5 oktober 2008
#271
Eisenhut skrev:
tkd_rille skrev:
livstids är typ 12 år i sverige. men sen kan du få ett straff utan något tidsbestämt. vi har nårra gubbar här i finkan som har suttit riktigt länge, var en pedofil som suttit över 30 år ?-
Som jag skrivit tidigare i tråden. Livstid är livstid, men du kan be om nåd efter 18 år. Får du det är du en fri man, får du inte det så får du ruttna. wink
hehe jo men livstid tycker jag man ska sitta hela livet. har man då tagit en annans liv varför ska man då få nåd ???

1 827 Inlägg
5 oktober 2008
#272
blacken skrev:
Eisenhut skrev:
V10 skrev:

Tyvärr är Sverige för mesigt för att ha anstalter som USA, dom borde ändra på det, men det kommer aldrig hända!!
Varför glorifierar ni Amerikas rättsystem? Är deras anstalter på något sätt alls bättre än svenska?
Anstalterna kan vara sämre, men deras rättssystem är överlägset det Svenska i och med att det är baserat på individens/brottsoffrets rättigheter inte brottslingens..
Vårt system är baserat på att hellre fria än döma då man anser att det är värre att sätta en oskyldig i fängelse, än att låta en skyldig man gå fri. Smaksak, men i mina ögon bättre.


V10: Är det måhända en öppen anstalt? För där ser du sällan våldtäktsmän eller mördare. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

blacken
5 oktober 2008
#273
Vårt system är baserat på att hellre fria än döma då man anser att det är värre att sätta en oskyldig i fängelse, än att låta en skyldig man gå fri. Smaksak, men i mina ögon bättre.
Det är även det Amerikanska rättväsendets praxis "beyond reasonable doubt" heter det där.  Vilket VI INTE har utan du kan dömas (och döms) på indicier oavsett om du är skyldig eller ej i detta land. Skulle det sedan uppdagas att rättsväsendet har gjort fel så vägrar man att åtgärda eller erkänna att man har dömt fel, med mindre än att ett tv progam belyser det.  Knappt ens då så får en felaktigt dömd individ upprättelse..

V10
5 oktober 2008
#274
Eisenhut skrev:
blacken skrev:
Eisenhut skrev:

Varför glorifierar ni Amerikas rättsystem? Är deras anstalter på något sätt alls bättre än svenska?
Anstalterna kan vara sämre, men deras rättssystem är överlägset det Svenska i och med att det är baserat på individens/brottsoffrets rättigheter inte brottslingens..
Vårt system är baserat på att hellre fria än döma då man anser att det är värre att sätta en oskyldig i fängelse, än att låta en skyldig man gå fri. Smaksak, men i mina ögon bättre.


V10: Är det måhända en öppen anstalt? För där ser du sällan våldtäktsmän eller mördare. wink
Ja det kanske det är, har som sagt inte så stort koll tongue

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2008
#275
i mina ögon så är det inte usas fängelsen folk vill ha utan rysslands. där skjuter man fångar 5 minuter efter dommen... i usa kan dödsdömda sitta 30år i fängelse på grund av överklagningar och just att folk inte ska bli avrättade och vara oskyldiga...

2slow

179 Inlägg
6 oktober 2008
#276
Låt den dömde sitta 5år i fängelse för då finns tid att eventuella bevis dyker upp som skulle kunna bevisa vederbörande oskyldig. Om det nu efter 5år fortfarande inte finns tvivel på att den dömde är skyldig så är det bara ställa han/hon mot väggen och och ....ja ni vet PANG. En 7,62 eller 9mm kostar bara skattebetalarna ett par kronor.

Kan mycket möjligt låta som en brutal åsikt från min sida, men det finns folk på våra anstalter som jag tycker har haft sin tjans i vårat samhälle men som inte förtjänar det.....och har bevisat detta flera gånger om.


2 014 Inlägg
7 oktober 2008
#277
FireTraXX skrev:
Roz-104 skrev:
Som du säger, staten är ju ändå staten...om en yrkesmördare blir lejd av en "privatperson" eller va man ska säga så är de ju lite skillnad. Han ska ju inte kunna ställa sej över lagen och bestämma vem som ska leva eller ej.
Varför ska då staten kunna göra det?
Staten kan sätta sig över lagar den själv har stiftat, det är delvis innebörden av suveränitet. En privatperson kan inte sätta sig över statens lagar eftersom individen är underordnad. Staten är underordnad folket (om nationen som avses har folktyre av någon sort), men då snackar vi folket som grupp och inte som individer.

Detsamma gäller naturligtvis andra icke-suveräna organisationer såsom myndigheter, företag, etc.

Statliga "mord" är lagliga (dock ej kanske "rätt") om lagarna som staten stiftat tillåter dem, exempelvis i krigssituationer. Dock kan även soldater dömas för mord, men praxis är att soldater som utför "mord" på korrekta order handlar på uppdrag av staten och med statens bästa för ögonen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 oktober 2008
#278
Vem har rätten att ta en människas liv för att den tagit ett annat liv?

Jag har funderat en del på denna fråga, och trots att jag tycker det vore ett sätt att sätta ner foten, kan jag inte se vad som skulle göra den som tog beslutet till en bättre människa än den som får straffet...


mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
7 oktober 2008
#279
sirmiro skrev:
Vem har rätten att ta en människas liv för att den tagit ett annat liv?

Jag har funderat en del på denna fråga, och trots att jag tycker det vore ett sätt att sätta ner foten, kan jag inte se vad som skulle göra den som tog beslutet till en bättre människa än den som får straffet...
Tack!
Äntligen ett vettigt inlägg.

/ichi

Eldknast
915 Inlägg
7 oktober 2008
#280
Jag kommer hela tiden till fallet om det skulle vara så att det visar sig att personen faktiskt är oskyldig.

Finns ju en del fall där man upptäckt sånt efter ett antal år. Tänk att själv sitta i den sitsen. Du råkade vara på fel plats vid fel tillfälle och sen åker du på dödsstraff.

Om ens risken finns för att bli fel dömd så är jag starkt emot dödsstraff.

DOCK, säger jag inte att en hel del vidriga människor skulle förtjäna det. Men att sätta det i system gör att man antagligen gör en hel del missar, så blir det alltid, och det är inte acceptabelt med det mest slutgiltiga vi kan åsaka en människa.



Jag vet om ett fall där en man plågat sin fru till medvetslöshet, begravt henne levande och sen ringt och sagt vad han gjort. Hon ligger i koma i 2 månader och dör sen. Killen får 6 månader på öppen psykisk anstalt med permission en gång i månaden. Ute nu. Hur bra fungerar svenska rättsväsendet?
Senast redigerat av firefreak (7 oktober 2008)

Tiden är rolig när det går fort... :)


Sök