3605
Sök

precis skaffat körkort

22 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Hej, jag undrar om lite saker, om jag åker fast för fortkörning, förlorar man körkortet då? eftersom man måste köra lagligt under 2år eller vad det är när man precis skaffat det. En kompis sa att man bara får böter om man körfort, tex max 20km/h förfort på 30/50vägar, 30km/h förfort på 70/110+ vägar, kör man fortare än det förlorar man körkortet, stämmer det?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 januari 2008
Prövotid = man måste ta om kortet helt om dom tar det, *INGA andra nackdelar!!!*

Har man klarat sig igenom prövotiden så får man istället tillbaka kortet efter ett par månader, det e enda skillnaden.

Detta har varit uppe innan, sök i forumet istället.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

22 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
ok najs, så jag kan ligga 20-30km/h förfort då och bara få böter, fin fint:]

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
26 januari 2008
nickeeh skrev:
ok najs, så jag kan ligga 20-30km/h förfort då och bara få böter, fin fint:]

Jo. Böter på typ 3000? Hur kul är det på en skala?

Allt för den där jävla hatten!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 januari 2008
Att få körkort är inte bevis på att du kan köra bil men en tillåtelse att forsätta att lära dig på egen hand.
Att tänka och köra 20-30km/h över är ofta en dödfälla för just ny körkorttagare som ofta tror att dom kan bättre än vad dom gör, ofta tyvär dom tar andra oskyldiga traffikanter med sig.
Kör du 20-30 km/h över på visa vägar, räknar med att blir av med körkort och betala böter.
Straff kommer att blir hårdare på grund att många ny körkorttagare är oftare vållande till döds traffik olyckor
Håll dig på rätt hastighet, du kanske slipper att köra i en rullstol eller dö tidigt. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

911 Inlägg
26 januari 2008
har för mig att det gäller vid 30-31km för fort så ryker kortet.  men kom ihåg , jävlas inte med 30-vägar ^^

pic up the phone, wazzzaaa

156 Inlägg
26 januari 2008
Utmana inte ödet..

du slipper plugga om kortet om du håller dig i skinet smile

Miklen
26 januari 2008
Grattis till ditt körtkort vart skaffade du det ? I flingorna ? Varför ens spekulera i hur mycke fortare du får köra.. E inte säkert att 30kmh gränsen räddar dig du kan åka för annat me.. vårdslöshet t.ex å då ryker kortet ändå.. Så kör du lugnt ett tag å tänk me skallen..

German Engineering
9 083 Inlägg
26 januari 2008
Grattis till körkortet smile

Kör lugnt och försiktigt så slipper du plugga om kortet igen. Dessutom är det väldigt viktigt att du lyder hastighetsbegränsingarna ute på vägarna, man vet aldrig om det är kontroll och poliser kollar hur fort man har kört med laser. Då är det kört.

Än en gång: Grattis till körkortet och lycka till smile
Senast redigerat av CarpeDiem (12 februari 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Large Cap
1 816 Inlägg
26 januari 2008
Kör lagligt och visa att du är värd ett körkort.

4 670 Inlägg
26 januari 2008
om man har fått kortet precis och det första man undrar över är hur förfort man får köra så är man inte värd körkortet!

Kör lagligt istället så slipper du ens fundera på de!

399 Inlägg
26 januari 2008
Har en polare som körde för fort. Han blev av med ALLT. Han hade bil å lastbils kort med släp osv..... nu håller han på att ta om dom men det har varit ett hårt sraff för han har ju inget jobb å han får plugga JÄMT!!!! bätrtre att hålla sig i skinnet även om det e svårt.

VOLVO for life

151 Inlägg
26 januari 2008
Miklen skrev:
Grattis till ditt körtkort vart skaffade du det ? I flingorna ? Varför ens spekulera i hur mycke fortare du får köra.. E inte säkert att 30kmh gränsen räddar dig du kan åka för annat me.. vårdslöshet t.ex å då ryker kortet ändå.. Så kör du lugnt ett tag å tänk me skallen..

Haha ja man skulle kunna tro det..nepp men håll hastigheten. det är det ända att rekomendera..jag har haft mitt körkort i 1 år och 2 mån typ..under den tiden så har fabro blå stoppat mig 3 gånger på flygande besiktning och 5 gånger under vanlig trafikkontroll så se till att kör ordentligt. jag har haft otur eftersom jag blev stoppad så många gånger så vem vet nästa gång är det kanske dig dom stoppar..

ska jag va ärlig vet jag inte varför som stoppat mig på flygande besiktningar..är inte för att jag kört fort eller dyl iaf.

när min prövotid gått ut kommer jag fortsätta köra som nu bara för den går ut så är man ju inte fri att köra hur man vill...så håll dig i skinnet;)

Play It Loud

Förjaevle Brao
555 Inlägg
26 januari 2008
grattis till körkort;) har vell en ganska ny lapp ja åxå ,(tog körkort 23 augsti -07) brukar aldrig köra fort, ibland kanske man ligger på 110-120 på landsväg, kör dock aldrig för fort i stadstrafik;)

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
26 januari 2008
Hastihets skyltar är till för att följas...
Senast redigerat av HyperSonica (26 januari 2008)

Sump Runk Rätt O Slätt!

-:Player in the street:-
234 Inlägg
26 januari 2008
håller me dej ja Miklen andvänd skallen istället för överhuvud taget tänka på hur fort man ska få köra innan de tar kortet....lär dej köra bil först iannann d ens tänker tankenm på köra förfort nån da...inte så kul att ha på sitt samvete att d kört ihjäl någon för du lekt o trott du e F1 förare el vad...håller du inte me om detta el`?

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

5 198 Inlägg
26 januari 2008
HyperSonica skrev:

VA....  även när man nyss fått körkort ? svårt att tro när 18 åringarna kommer susandes förbi i full fart... livet är en lek,,,, med andras liv verkar en del av de tycka,,,

Hydraulik/Bil Elektriker
26 Inlägg
26 januari 2008
Performance_ skrev:
grattis till körkort;) har vell en ganska ny lapp ja åxå ,(tog körkort 23 augsti -07) brukar aldrig köra fort, ibland kanske man ligger på 110-120 på landsväg, kör dock aldrig för fort i stadstrafik;)

på landsväg är inget att rekomendera att köra för fort ja har nästan kört in i rådjur/älgar 4-5 gånger nu och har haft körkort i 2 månader ungefär så ja tycker ni ska hålla er till sommaren när de finns banträffar och grejjer som ni kan gasa av er på;) så håll hastigheten..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 januari 2008
HyperSonica skrev:

Det stämmer, skyltar är inte bara för dom som inte har körkort big_smile

Läs 10 gånger varie dag det jag skrev innan, tryck in det i skalen, det är ditt och andras liv som gäller.
Man vill gärna möta dig på vagen utan att det ske någonting.
Senast redigerat av alain (27 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 813 Inlägg
27 januari 2008
hastighets gränserna finns inte bara för att du ska hålla dej till dom för dom finns tex 30 vägar utan för dagis skolor m.m där det finns tex barn som inte förstår sig på trafiken och då ska du kunna ha översikt över båda sidorna och framför dig därför det finns den gränsen tex..  50 vägar brukar ligga i samhällen där det e många ut och infarter som man ska ta hänsyn till och vara berädd på oväntade grejer tex en utkörande bil.  ska du köra fort gör det på en väg där det inte e trafikerat så mkt lr kör fort på motorvägen..  du ska inte alltid tänka på att polisen kan ta dej utan tänk med huvudet att gränsen e inte där för polisen ska få in pengar utan det e för andra orsaker...!!  tänk förs kör sen....  grattis till kortet iaf kör lungt mkt bättre att ha ett kort och köra lungt med hela livet än att köra fort och ha roligt i en halv dag å sen får ta fram sin 25km/h moppe!!!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Sök