3228
Sök

Vad skall man tänka på med en vx3 kam i en B230F?

Allt i allo
358 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#1
Är det något speciellt man ska ha i åtanke när man stoppar in en vx3-kam i en 230f motor? som tex ställa tändingen på något speciellt sätt.

De é nice !

Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#2
Nje,
Satte en sådan i min gammla 740 GLE (B230E).
Men du bör ljustera om ventilerna. lite pill eftersom det ljusteras med olika tjocka brickor som ligger mot tryckarna.
Personligen märkte jag ingen direkt skillnad, tror den kammen passar bättre i en turbo bil.
Jag fick större glädje av ett extractor grenrör, det blev faktiskt lite skillnad!

74 Inlägg
4 februari 2008
#3
vx3 kammen  är ju en turbo kam..


volvonörd
116 Inlägg
4 februari 2008
#4
drar lite bättre på höga varv med vx3


hmmmm
1 094 Inlägg
4 februari 2008
#5
J-Lindgren skrev:
vx3 kammen  är ju en turbo kam..

jag hade en 740 GL förut som var fabrikstrimmad vid leverans. alltså då den köptes ny. den hade bland annat vx3 kam. så att det ska vara en turbo kam är nog bara vad folk har sagt. samma sak med glt kammar till 850 o så vidare. dom sitter i många trimmade turbo motorer. man tar vad som funkar bra helt enkelt smile
Senast redigerat av Gloremir (4 februari 2008)


Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#6
Men kamaxlar är en hel vetenskap. sugmotorer brukar ha vassare profiler än turbokammar.
Beror lite på vilken karaktär man vill att motorn ska få.
Kg volvotrimning har extremt mycket bra om trimning till volvo sugmotorer i sin katalog! (bibel)

Det stämmer, VX och VX3 är volvo orginal trimkammar. Men har läst att de passar bäst i turbon.. kan ha fel, aldrig kört 740 turbo själv..

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 februari 2008
#7
VX3 sitter orginalmonterad i min t ex wink Anledningen till att man sätter dessa kammar i turbobilar är att vx3 drar bättre på höga varv. Men org kammen som sitter i en FK/FT inte drar lika bra på högre varv.


hmmmm
1 094 Inlägg
4 februari 2008
#8
grusbus skrev:
Men kamaxlar är en hel vetenskap. sugmotorer brukar ha vassare profiler än turbokammar.
Beror lite på vilken karaktär man vill att motorn ska få.
Kg volvotrimning har extremt mycket bra om trimning till volvo sugmotorer i sin katalog! (bibel)

Det stämmer, VX och VX3 är volvo orginal trimkammar. Men har läst att de passar bäst i turbon.. kan ha fel, aldrig kört 740 turbo själv..

hehe har heller aldrig kört nån 740 turbo. o förövrigt bara 1 740, min gl jag hade. sen enda volvo turbon jag kört är min 855a.

jag tycker iaf vx3 kammen funkade jävligt fint i min gl. men den hade ju även lite andra saker


Överladdad!
530 Inlägg
4 februari 2008
#9
VX3 kamen sitter även orginal i B230FB motorn som är på 131hk och så sitter de även 531 topp på den orginal. innan satt de en b230F på 116hk blev annan karaktär på bilen då smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#10
Ja FB motorn var ju lite hottad..

Jag hade en 230E så det kanske inte märks lika tydligt på en med mekaniskt insprut..
jag hade även exctraktor grenrör, elfläkt, sportavgas och tyckte att den största skillnaden blev med ett nytt grenrör..

Därimot så märktes det en j*vla skillnad i min gamla 142:a! Då jag bytte till en R-kam tillsammans med en weber 36/36..
sänkte 0-100 med 4 sek!! (från 16 till 12..) och ökade toppfarten till hela 155km/h! (från 145) :-)
Senast redigerat av grusbus (4 februari 2008)

10 287 Inlägg
5 februari 2008
#11
Nix. Sugiskam.

/Göran

J-Lindgren skrev:
vx3 kammen  är ju en turbo kam..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 februari 2008
#12
Tänkte precis säga som göran sa, Volvo har ju inga specifika Turbo trimmdelar till rödblockarna, både kammar och toppar är ju utformade för sug...


huh?
10 427 Inlägg
539 Inlägg
5 februari 2008
#14
Har en vx3kam och 531topp i min 740gl.. och det ger ett bra mycket bättre drag vid ca4000varv..

MVH


88 Inlägg
23 januari 2009
#15
Ursäkta att jag snor tråden lite, men vart får man igentligen tag på dessa K,H,V,D vx3 å allt vad dem heter? för på KG så stor det ju en massa andra beteckningar som inte har något över huvudtaget att göra med dom gammla hederliga profilerna..

Limpan

193 Inlägg
23 januari 2009
#16
Jag hade bara stoppat i en vanlig V-kam i B230F motorn, kan ge lite ojämn tomgång men efter 2500-3000rpm så drar de iväg rätt bra i farten. Första jag gjorde på min 740GL (B230F). Får nog ställa tändningen lite.

Sen allt annat som ex-grenrör och sånt är ju bara plus smile


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
23 januari 2009
#17
Puff_Daddy skrev:
Ursäkta att jag snor tråden lite, men vart får man igentligen tag på dessa K,H,V,D vx3 å allt vad dem heter? för på KG så stor det ju en massa andra beteckningar som inte har något över huvudtaget att göra med dom gammla hederliga profilerna..

KG har volvos orginal profiler med.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

88 Inlägg
24 januari 2009
#18
Karlsson_1988 skrev:
Puff_Daddy skrev:
Ursäkta att jag snor tråden lite, men vart får man igentligen tag på dessa K,H,V,D vx3 å allt vad dem heter? för på KG så stor det ju en massa andra beteckningar som inte har något över huvudtaget att göra med dom gammla hederliga profilerna..

KG har volvos orginal profiler med.

Humm jasså?neutral har jag inte bara sätt:P får la ta å kolla igen då wink

Limpan

245 Inlägg
24 april 2010
#19
sitter vx3 kammen i B 230 ET motorn med ? med 531 block ?

If you dont live for something
you die for nothing

1 915 Inlägg
24 april 2010
#20
Nej, i B230ET sitter det en A-kamaxel.

Zydyz skrev:
sitter vx3 kammen i B 230 ET motorn med ? med 531 block ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök