3008
Sök

Tillräcklig kylning med 55/100W H4-lampor?

61 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Funderar på att sätta i 55/100W H4-lampor i en Peugeot 405. Men jag är lite osäker om de kommer få tillräckligt med kyla, finns inte risken att man bränner reflektorerrna?

Någon som testat, hur gick det?
Vad tror ni?

Besserwisser
56 Inlägg
17 februari 2008
Jag vet inte riktigt hur reflektorn ser ut på din bil, men om den är någorlunda stor så bör det inte vara några problem.

Jag hade 90/100w H4 i en gammal ford sierra -88 och det höll utan problem, Sen stoppade jag i likadana lampor i min nuvarande bil (Audi A4 -96) det som hände då var att ena lampan small, vet inte varför... Så nu kör jag med standard.

Men jag har då aldrig varit med om att reflektorn tar stryk.

1 661 Inlägg
17 februari 2008
Du kan ju bränna amaturerna har jag hört. Körde själv med 90/100 på förra bilen, men nu när en ny lykta kostar 7000 så är det inte värt det. smile

1 867 Inlägg
17 februari 2008
Sätt inte i några 100W lampor, dom hör hemma på 80talet.
Numera finns det lampor med annan teknik som ger mer ljus med bibehållet wattantal.

Philips extremevision eller vad dom heter ger 90% mer ljus.
Mekonomen artikelnummer 22-64193NBR

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 661 Inlägg
17 februari 2008
Koop skrev:
Sätt inte i några 100W lampor, dom hör hemma på 80talet.
Numera finns det lampor med annan teknik som ger mer ljus med bibehållet wattantal.

Philips extremevision eller vad dom heter ger 90% mer ljus.
Mekonomen artikelnummer 22-64193NBR

Då ska man ju köpa sådana med 100W... smile

6 851 Inlägg
17 februari 2008
Så länge man kör med bilen så skall det inte vara någon fara för reflektorn om man har 100/55W lampa.
Men som sagt, så länge du kör med bilen skall det funka att ha 100W på helljus (även 90/100).
Står man stilla mycke kan det vara dumt med starkare än 55w då det kan bli något varmt där inne i.
Om du skaffar starkare lampor än org. så se till att uppgradera med + och - kabel oxå.
Org kan vara lite klena och inte tåla den ström som starkare lampor kräver.
Kör du med 55/100 har du 100W på halvljus och 55 på hel, vilket jag anser vara onödigt..

61 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Så länge man kör med bilen så skall det inte vara någon fara för reflektorn om man har 100/55W lampa.
Men som sagt, så länge du kör med bilen skall det funka att ha 100W på helljus (även 90/100).
Står man stilla mycke kan det vara dumt med starkare än 55w då det kan bli något varmt där inne i.
Om du skaffar starkare lampor än org. så se till att uppgradera med + och - kabel oxå.
Kör du med 55/100 har du 100W på halvljus och 55 på hel, vilket jag anser vara onödigt..

Okey, skrev givetvis fel.. men jag ska höra med dom på mekonomen och se vad dom säger. Fast om du säger att det går utmärkt så länge man bara har dom på när man kör så tror jag fanimej att jag gör ett försök,

987 Inlägg
18 februari 2008
Köp dom som lyser 90% starkare istället, det skulle jag gjort iallafall..

i like it load

61 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
pippaaN skrev:

Märke och modell? Pris?

987 Inlägg
18 februari 2008
Säljs på mekonomen, pris vet ja inte riktigt.. 200-300 kanske?

i like it load

6 851 Inlägg
18 februari 2008
pippaaN skrev:

Frågan är ju då...90% starkare än vad? Biltema eller Osram?
Om en lampa nu kan lysa 90% starkare än.....?
Då skulle det betyda att de inte behöver vara mer än några watt för att lysa lika bra som....?roll

BilstereoNörd
576 Inlägg
18 februari 2008
TT-Avant skrev:

Ett påpekande det är den första siffran som anger Halvljus effekten, 55/100 är alltså 55watt på halvljus..

Istället för att tramsa med glödlampor så är det bättre att Xenon konvertera.. lyser ju 300-500% bättre beroende på kvalitet och ger betydligt mindre värme än en 55watts glödlampa...

Xenon (HID) is the shit big_smile

TT-Avant skrev:
Då skulle det betyda att de inte behöver vara mer än några watt för att lysa lika bra som....?

90% starkare än parkeringsljuset? lol

// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

987 Inlägg
18 februari 2008
pippaaN skrev:
Säljs på mekonomen, pris vet ja inte riktigt.. 200-300 kanske?

jo det är sant, det jag vet är att dom lyser väldigt bra.. Men 90% mer än vad vet jag inte, men jag är nöjd..

i like it load

6 851 Inlägg
18 februari 2008
BAE skrev:
[Ett påpekande det är den första siffran som anger Halvljus effekten, 55/100 är alltså 55watt på halvljus..

// Tommy

Har för mej att man säger helljuset förs. för så vitt jag vet är det 55W som är E-märkt på halvljuset.

61 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
Köpte ett par GE Sportlight idag på mekonomen, 149 kronor paret. Och fasen va dom ger bra ljus! Xenon-look på dem också..

83 Inlägg
18 februari 2008
HenrikWalfridsson skrev:
Köpte ett par GE Sportlight idag på mekonomen, 149 kronor paret. Och fasen va dom ger bra ljus! Xenon-look på dem också..

Hur lång livslängd har dom?
Låt oss säga 300 timmar, det är rimligt för en halogenlampa av modell bättre.
Då har du avärkat 10 par lampor, när jag har avärkat ett xenonkit.

Du betalar 1490kr, jag betalar 1200kr. Xenon/HID ger inte bara mer ljus, det är billigare också.

smile

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

1 867 Inlägg
18 februari 2008
TT-Avant skrev:
pippaaN skrev:

Då skulle det betyda att de inte behöver vara mer än några watt för att lysa lika bra som....?roll

90% mer ljus än en Osram standardlampa.
Som sagt, mekonomens artikelnummer är 22-64193NBR. Bara att kliva in och köpa/beställa.
Osram Nightbreaker heter dom.

Och den första siffran anger effekten på halvljuset.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Sök