2621
Sök

Drar mycket olja.

35 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Hej har en 9-5 aero -00 importad ifrån Italien, har kollat turbon och den var det inge fel alls på, den var som ny nästan, enligt en kompis som är duktig.

Den drar otroligt med olja, helt sjukt mycket tycker jag.

Jag skulle höra om det är någon som har haft mitt problem, eller om det är någon som är duktig som kan tänka sig veta vad det är?

3 120 Inlägg
16 april 2008
Hur mycket olja är sjukt mycket?
Många som kör Saab kollar oljestickan vid varje tankning...inte ovanligt att de drar olja.

Vilken olja kör du på?

35 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Fyllde på olja när den varm då var den nästan längst upp på den smala stickan. och sen så körde jag 7,27 mil och då var nivån lite över halva, nästa dag körde morsan iväg hon körde 3,2 mil och då var den under mitten en liten bit. totalt 10,2 mil har jag kört hittils, jag får nog fylla på olja ca var 20 mil kan man säga.

Om det nu är så att det är normalt så blir jag bara glad för jag har alltid stört mig på det.

/Johan

35 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Superway
High quality, semi synthetic motor oil for modern cars .
10W-40

3 235 Inlägg
16 april 2008
tät vevhusventilaton,

dåliga kolvringar,

dåliga ventiloljetätningar,

läckage nånstans.

det är väl det vanligaste.

Tyskstuk.se
630 Inlägg
16 april 2008
Hur ser det ut i motorrummet, ser du att det är kladd på slangar eller nått? kan ju vara nån slang som läcker

BMW fantast
1 172 Inlägg
16 april 2008
är vevhusventilationen uppgraderad? var ju problem emd den på 95orna.. är turbon vaerkligen frisk? blå rök?

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

35 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Nä inge kladd på nånon av slangar och sånt, de har jag kollat.

hej
291 Inlägg
16 april 2008
AeroMalm skrev:
är vevhusventilationen uppgraderad? var ju problem emd den på 95orna.. är turbon vaerkligen frisk? blå rök?

mm det kan man ju undra.  95:orna ska vara uppgraderade.  vanligt före kommande runt -00.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

35 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
ja turbon är frisk, bolmar när man drar på när den är kall..

35 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
nej den är in uppgraderad, turbon var tydligen bytt förut:S importad ifrån italien står att den gått 12500 mil men har säkert gått mer o är sliten i motorn vad tror ni?

BMW fantast
1 172 Inlägg
16 april 2008
uppgradera då, annars koxar det igen... får du ännu mer problem... vet itne omd et är gratis fortfarande erl om det itne gäller importare.. har ananrs för mig det kostar runt 1500 2000 spänn att uppgradera på saab verkstad...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

35 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Har ringt och hört lite, ska testa och byta ut min orginal Vevhusventelation, alltså uppgradera till nästa vecka.
Någon som har nått förslag vart jag kan köpa det osv?

Tack för alla svaren.

/Johan

35 Inlägg
17 april 2008
Ring SAAB

1 418 Inlägg
17 april 2008
komptesta bilen

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

35 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Grejen är nu att jag körde på 10 40W Olja ifrån statoil macken, böt till swedols olja 10 40w , de är väl samma skit olja? .. hur kan då den ifrån Swedol dra mycket mindre än den på Statoil? har kört dubbelt så många mil nu på den.    körde upp 1 liter på 22 mil med statoil oljan och 40 mil med swedol oljan och jag kan nog köra 20 mil till . de är ju helt sjukt?

35 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Böt vevhusventilation och tappade ur oljan fyllde på nytt, böt också oljefilter.
Nu drar den nästan ingenting. får en chock varje gång jag kollar på oljestickan.

Så nu är det problemet löst smile

Tack för alla svaren tja.

/mvh Johan

hej
291 Inlägg
7 maj 2008
saab hade stora beskymmer med vevhusventilationen runt den års modellen. jag tror dom gjorde om vevhusventilationen oxå. ring o hör annars med dom.. kan ju börja igen att dra olja menar ja..

Mvh R

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

2 164 Inlägg
8 maj 2008
Du har ganska stora problem med dina kolvringar på din bil.
Byt olja ofta och kolla nivån ofta med.

MVH

F

35 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Varför tror du att jag har problem med kolvringarna när den inte drar någon olja nå mera? :S

Sök