2151
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Ointresserad.
936 Inlägg
4 december 2009
#721
Hittade en grej som satt under under Volvon idag. Det stod Opel på den yikes

Teabag appreciation club.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
4 december 2009
#722
baklamporna på caddy mk1 går att vända och sätta på motsatt sida, tonar man det orange rött så har man plötsligt vit blinkers! wink

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

3 259 Inlägg
4 december 2009
#723
KTM(Mc märket) gör oljekylaren till en automatlåda på en Golf 1.9TDI 02! hehe kan komma med bildbevis om nån tvivlar!smile

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (4 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

451 Inlägg
4 december 2009
#724
Att bultarna som sitter på BBS Lemans splitfälgar är vanlig gammal 12kantsnyckel av storlek 8 på bulten och 10 på muttern:) Ganska onödigt att veta om man inte har planer på att splita fälgarna haha

Olika
907 Inlägg
5 december 2009
#725
T5Black skrev:
Att bultarna som sitter på BBS Lemans splitfälgar är vanlig gammal 12kantsnyckel av storlek 8 på bulten och 10 på muttern:) Ganska onödigt att veta om man inte har planer på att splita fälgarna haha
Och bultarna är väl M7?

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
5 december 2009
#726
Opelmadness skrev:
fredriq skrev:
Opelmadness skrev:

Det är nog bara i 911 som jag sett det.
I 924, 944 och 928 satt den på rätt sida. Höger alltså. smile
Nyckeln sitter till vänster om ratten i gamla Lada Riva också.. smile
I alla fall i den '80:a som min farmor hade. Kanske t.o.m Fiat 124 hade nyckeln där med?
Anledningen till att tändningslåset sitter på vänster sida på 911 är för att det fanns en tävlingsklass där man startade motorn först efter att starten gått, då var det mest praktiskt med ena handen på nyckeln och andra på växelspaken.
Jo det visste jag, men det är inte i alla Porsche som nyckeln sitter till vänster. smile
Nej det var därför jag skrev 911...
Har haft både 924 och 944 så jag vet ungefär hur de ser ut innuti smile

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
5 december 2009
#727
MichosMiche skrev:
VW, Audi, Skoda och Seats artikelnummer är lätta att rabbla och komma ihåg. wink

113 105 245 F ---> Packbox till bubblan.
Dessutom är det så logiskt att första gruppen tecken står för bilmodell och nästa grupp för undergrupp och den sista för löpnummer, är sista siffran jämn är det höger och är den ojämn är det vänster sida eller tvärs om.
Bokstaven efter står ofta för vilken revision av produkten det är och ett X betyder att det är en utbytesdel.

Porsche har samma system eftersom de varit väldigt nära släkt med VAG, där börjar prylarna till 944 logiskt nog med 944 osv...

Detaljer som är gemensamma för många modeller kan dock börja på en annan nummerserie.

Mvh
Fredrik

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 december 2009
#728
Stötfångarna till Opel Rekord och Opel Commodore 1967-1971 är identiska fram och bak, med en skillnad. Det är hål för nummerskyltbelysningen på de halvorna som ska sitta bak. Annars kan man montera dom hur man vill. smile
Ganska praktiskt om man vill flytta skyltbelysningen bak utan att svetsa igen hålen och kroma om. ^^

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 december 2009
#729
fredriq skrev:
Opelmadness skrev:
fredriq skrev:

Anledningen till att tändningslåset sitter på vänster sida på 911 är för att det fanns en tävlingsklass där man startade motorn först efter att starten gått, då var det mest praktiskt med ena handen på nyckeln och andra på växelspaken.
Jo det visste jag, men det är inte i alla Porsche som nyckeln sitter till vänster. smile
Nej det var därför jag skrev 911...
Har haft både 924 och 944 så jag vet ungefär hur de ser ut innuti smile
Jo jag misstänkte det.. smile
Men jag var lite trött när jag skrev, så det var nog därför jag missade lite. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 661 Inlägg
6 december 2009
#730
Moparboy440 skrev:
- W:et i Wartburg 353W står för Weiterentwicklung , vilket löst översatt betyder "högre utvecklad".
- Wartburg 353W:s baklyktor är symmetriska och utbytbara sinsemellan.
Rent spontat vill jag säga vidareutvecklad, men jag kan missta mig.

4 682 Inlägg
7 december 2009
#731
Hardjim skrev:
Rent spontat vill jag säga vidareutvecklad, men jag kan missta mig.
Kan mycket väl stämma, jag kan inte tyska men har bara hört att det ska betyda högre utvecklad.

19 Inlägg
7 december 2009
#732
AirOne skrev:
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue
Detdär tror jag lite som jag vill på. Kör du på en mina med en minsäker Scania 124 så överlever du, men kraften är så stor att dina ben splitras, så att det skulle gå i en Humvee utan skador är nog en sanning med modifikation.


387 Inlägg
7 december 2009
#733
nsommaren 1986 bjöd Saab in Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) till fabriken i Trollhättan för att välja ut tre stycken nybyggda Saab 9000 2,0 Turbo.[1] Bilarna plomberades för att de inte skulle kunna modifieras, och skeppades till Talladega, Alabama.[1] Den 7 oktober gick startskottet och bilarna accelererade till maxfarten på drygt 220 km/h. Bilarna stannade endast för tankning och underhåll.[2] Förutom rutinmässigt underhåll såsom olje- och tändstiftsbyte utfördes även små reparationer. Vid reparationer fick dock endast reservdelar som vägde sammanlagt 85 kg och som medförts i fordonet från start användas. Varje bil hade därför ett komplett topplock, ett turboaggregat samt diverse slangar och kopplingar i bagageutrymmet.[1]

I 20 dygn turades 31 förare[2] om att köra de tre bilarna 100 000 kilometer (motsvarande 2,5 varv runt jorden) dag och natt med gasen i botten. När man kom i mål hade den snabbaste bilen kört sträckan med en medelhastighet av 213,299 kilometer i timmen.[2] Då är alla stopp medräknade. De två andra bilarna hade medelhastigheterna 210 pespektive 208 km/h.[2] Utöver det totala rekordet slogs ytterligare ett världsrekord samt 19 internationella fartrekord.[1] Totalt hade varje bil kört 23 500 varv runt banan, och tillsammans hade de slitit ut 36 uppsättningar däck och förbrukat 27 000 liter bensin. Turboaggregaten hade under tiden snurrat 3,9 miljarder varv.[3]


3 859 Inlägg
7 december 2009
#734
det är 426 stygn i dörrpanelerna i en Corvette ZR1, 213 i varje dörr. tongue

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

Forummoderator
26 301 Inlägg
7 december 2009
#735
Nikel skrev:
AirOne skrev:
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue
Detdär tror jag lite som jag vill på. Kör du på en mina med en minsäker Scania 124 så överlever du, men kraften är så stor att dina ben splitras, så att det skulle gå i en Humvee utan skador är nog en sanning med modifikation.
Tyckte jag hade läst det nånstans. Men nu hittar jag inte var. Inte blev det bättre när jag sökte runt angående ämnet och hittade detta:

"..the truck just couldn’t withstand the blast of an IED buried in the road or an anti-tank mine. There really isn’t a whole lot that can be done to improve the Humvee against mines. The design of the vehicle just doesn’t have that much room for growth left. Armor has been added to the floors and some work has been done to mitigate the effects of blast, but the fact remains that as fast as you can armor a vehicle, the enemy can use bigger mines.."

Aja. Hade jag fel, så ber jag om ursäkt. Var dock säker på min sak, just angående att "kabinen" hålls någorlunda intakt och resten sprängs bort. Måhända detta var tanken i början när de började tillverkas, men att detta inte fungerade i verkligheten. Ursäkta felet hmm

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

110 Inlägg
7 december 2009
#736
Gamla lastbilar har en hållare för matlådan bakom hytten för att den ska värmas när man är ute och kör.

Gorg-o-holic...

Trucker
1 220 Inlägg
7 december 2009
#737
InZan3 skrev:
Gamla lastbilar har en hållare för matlådan bakom hytten för att den ska värmas när man är ute och kör.
nya har en ovanför framrutan bakom en lucka. kallas för matdosvärmare

Vissa är bara bättre än andra!

4 506 Inlägg
7 december 2009
#738
AirOne skrev:
Nikel skrev:
AirOne skrev:
......
.....
....
Nu har du ju hittat faktan som motbevisade det du sa.
Problemet är det att de är rätt svårt att få den säker mot improviserade sprängladdningar o minor med sitt stora & breda platta underrede. Nyare krigs fordon har ju ofta V formad botten lite liknande ett båtskrov för att kraften ska gå ut åt sidorna ist för rätt opp i arslet på de som kör/åker.
Senast redigerat av _Wallis_ (7 december 2009)

Kan du andas kan du dö.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
7 december 2009
#739
Vet inte om någon sagt detta men vissa gamla audi bilar har så kallade ufo bromsar med oket monterat från insidan av skivan istället för på utsidan.

Detta skulle ge större skiv-area men ändå kunna behålla 15" fälg. Riktigt dum ide smile

Sitter så vitt jag vet på 
S4 2,2T 92-93
Audi 200 2,2TQ
Audi V8


http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/ecupic/ufo2.jpg
Senast redigerat av tsdi (7 december 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Olika
907 Inlägg
8 december 2009
#740
tsdi skrev:
Vet inte om någon sagt detta men vissa gamla audi bilar har så kallade ufo bromsar med oket monterat från insidan av skivan istället för på utsidan.

Detta skulle ge större skiv-area men ändå kunna behålla 15" fälg. Riktigt dum ide smile

Sitter så vitt jag vet på 
S4 2,2T 92-93
Audi 200 2,2TQ
Audi V8


http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … c/ufo2.jpg
Kompletterar med att på 200 är det bara 20V som har dem, som finns 1989-1991.

Mvh
Fredrik


Sök